צילמה פורץ, דיווחה על כך למשטרה ומצאה את עצמה עצורה

האם כדאי לגלות אזרחות טובה? תלוי את מי שואלים, תושבת חדרה, בת 40, שצילמה אדם חשוד שנמלט והודיעה על כך למשטרת חדרה, מצאה את עצמה כעבור מספר ימים בסיוט של חיפושים בביתה ועל גופה ומעצר שווא, לאחר שהשוטרים החליטו שהיא קשורה לפורץ.
אייל חן |
אזיקים

בימים אלה היא הגישה לבית משפט השלום בחדרה תביעת נזיקין ומעצר שווא במאות אלפי שקלים נגד המשטרה. המדינה עדיין לא הגישה כתב הגנה.

לפני מספר שנים, יצאה תושבת חדרה מביתה, על מנת לזרוק פסולת לפח. כשהסתכלה הצידה הבחינה באדם אשר לבוש במעיל שחור וכובע קסקט שחור וג׳ינס בהיר, קופץ מעל הגדר של השכן שלה. בתחילה היא לא הבינה תחילה שזה בחור חשוד בפריצה, ואחרי הקפיצה כאשר אותו בחור המשיך בהליכה מהירה מעבר לכביש בשכונה של התובעת והתקרב לבית קרקע נוסף, סברה התובעת שמדובר באדם חשוד כאשר התובעת הצליחה לצלם אותו בנייד שלה.

לאחר שהבחור החשוד נכנס לחצר נוספת, התרחקה האישה מהמקום והתקשרה לבעלה ושאלה אותו מה לעשות? – הבעל שהיה בעבודה אמר לה לחייג מייד למשטרה ולספר להם את שראתה. בטרם הספיקה להתקשר למשטרה כבר נכנסו לשכונה ניידת משטרה עם שני שוטרים, האישה גילתה אזרחות טובה וסיפרה לשוטרים את אשר ראתה וגם הראתה להם את התמונה שצילמה שהוא עם הגב אליה.

למחרת המקרה הגיע רכב אזרחי עם שוטרים אל האישה והחל לתחקר אותה והשוטר נכנס אחרי האישה לביתה והתחיל לשאול אותה מה היא ראתה. האישה שוב שיחזרה בפני איש המשטרה את מה שראתה. כאשר השוטר שאל אותה אם במידה ויהיה זיהוי לגבי הפורץ האם תוכל התובעת לזהות אותו? השיבה לו כי היא לא ראתה את פניו של הפורץ אלא רק את הגב שלו והלבוש.

אולם כאן לא נגמרה הסאגה ובחלוף ארבעה ימים הגיעו שני שוטרים על רכב אזרחי ומבלי להראות לאשה ולבעלה כל מסמך החלו לבצע חיפוש ברכבה. לאחר מכן השוטרים נכנסו לביתה וערכו חיפוש והפכו את הבית תוך שהם שואלים אם היא מחזיקה סמים ודברים גנובים, והתובעת השיבה שלא. ואמרה שמעולם היא לא נגעה בסמים אפילו לא עישנה.

בסיום החיפוש הודיעו השוטרים לאישה: ״את גברתי עצורה, – אנחנו לוקחים אותך ואת בעלך לתחנה". התובעת הייתה בשוק והתחילה לבכות, כאשר הילד הקטן שלה שמע וראה את כל ההתרחשות. ברכב אזקו אותה והעבירו אותה לתחנת המשטרה שם הטיחה בה אחת השוטרות שעדיף לה שהיא להגיד את האמת שכן המשטרה יודעת שהתובעת פרצה לבתים וגנבה דברים ואם התובעת תודה אז פחות זמן יחזיקו אותה בתחנת המשטרה וכאשר האישה המשיכה לבכות כאשר השוטרת אמרה לה: ״את בוכה כי את משקרת, עדיף לך להודות על מעשייך״.

לאחר מכן השוטרים ערכו על האישה חיפוש גופני ובתום החקירה לאחר שאמרו לה על בעלה שהיה באותה עת בעבודה: "אולי את משקרת ומחפה על בעלך שהוא גנב ופרץ לבית", הודיעו לה שהיא עצורה וביצעו בה בדיקה גופנית נוספת בערום מלא. לאחר זמן מה הוציאו את האשה מתא העצורים והודיעו לה שהיא משוחררת ויכולה ללכת לביתה.

בעקבות המקרה האישה פנתה למחלקה לחקירות שוטרים והגישה תלונה אולם אלה סגרו את התיק, כעת באמצעות הסיוע המשפטים האישה הגישה תביעה בסך 200 אלף שקלים נגד המשטרה.

"מלבד עזרה לשוטרים בכך שהתובעת צילמה את הבחור הפורץ, התובעת לא עשתה שום עבירה, ההפך הוא הנכון התובעת הייתה ערנית ״ותפסה כמעט את הגנב״ אך לבסוף מצאה את עצמה עצורה וכבולה באזיקים", נכתב בתביעה, "דומה כי אין צורך להכביר במילים על הטראומה הקשה, ההשפלה, בכך שהנתבעת לקחה אישה נורמטיבית ללא כל עבר פלילי וכלאה אותה לשעות ארוכות, ללא כל ראיות והכל רק מהטעם שהיא דיווחה על חשד לעברה פלילית שמישהו ביצע. המדינה צריכה לפצות את התובעת על עגמת הנפש הקשה, הייסורים הקשים שעברה, שני החיפושים המבזים והמשפילים בגופה והכל, ללא כל עוול בכפה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות