מי ישמור על ילדי הגן?

כל הורה יודע שאין דבר מפחיד יותר מלהפקיד את הילד או הילדה בידיהם של זרים, אך במידה רבה מציאות החיים כופה זאת על כולנו כאשר אנו שולחים את הקטנטנים לפעוטון או לגן. אמנם שמענו המלצות על הגננת והיא נראית לנו נחמדה ולבבית, אבל בעוד שרוב הגננות אכן כאלה, בשנים האחרונות נחשפו כמה וכמה מקרים של התעללות מזעזעת בפעוטות.
עו"ד אריאל טרון |
ילד בוכה אילוסטרציה

בשנה שעברה, לאחר גל חשיפות של מקרי התעללות, עשתה סוף – סוף הכנסת את מה שמצופה ממנה, והתערבה במצב ההפקרות שאיפשר כמעט לכל אחד לפתוח מעון או פעוטון ולהפעילו ללא פיקוח. באמצעות שני חוקים – "חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות" ו"חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום" – מתחוללת בימים אלה מהפכה שאמורה לשמור על הילדים שלנו בטוחים יותר, אך גם מעוררת שאלות רבות בקרב ההורים.

ראשית, חשוב להבין כי תוכנם של החוקים בפועל רחוק מאוד מהתוכן שהובא בפני ועדות הכנסת בתחילת הדיונים, אשר זכו לסיקור תקשורתי נרחב. לכן, הורים רבים מניחים בטעות שבחוק כלולים צעדים והנחיות לפעוטונים שבסופו של דבר הוצאו ממנו.

כך למשל, בנוגע לחוק הפיקוח על המעונות, הרי שהוא אינו חל על כל הפעוטונים שמופעלים במסגרת פרטית. מעונות יום שבהם שישה ילדים או פחות אינם כפופים לו ואינם נדרשים לרישיון. עובדה זו צריכה להוות עבור ההורים שיקול מרכזי בבחירת הפעוטון, מאחר שגם במצב החוקי החדש כמעט כל אדם יכול לפתוח פעוטון ולהפעילו ללא פיקוח של ממש, כל עוד הוא מטפל במסגרתו בפחות משבעה ילדים.

לעומת זאת, במעונות שבהם שבעה פעוטות ומעלה, החוק קובע במפורש כי לא יוענק רישיון למי שנושא עימו רישום פלילי, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות מוגדרות, ביניהן כל עבירות האלימות, המין, השימוש או הסחר בסמים, ועוד. סעיף זה תקף לגבי כל עובדי הפעוטון, ולא רק לגבי מפעיליו או בעליו.

נקודה נוספת שחשוב לבדוק היא האם רישיונו של הפעוטון בתוקף. הרישיונות החדשים מוענקים לשנה אחת בלבד, ואפשר שיחודשו לשנתיים החל מהשנה השנייה לפעילות הפעוטון תחתם. על פי החוק, יש לתלות אותם במקום בולט בפעוטון. אם אתם נתקלים ברישיון שתוקפו פג, הדבר אמור להוות נורת אזהרה משמעותית, שכן הוא עלול להעיד על כך שרשויות הפיקוח החליטו לשלול את היתר הפעילות של המעון.

באשר לחוק התקנת המצלמות, המצב בעייתי עוד יותר מאשר בחוק הפיקוח על המעונות. פעוטונים פרטיים או כאלה המופעלים בדירת מגורים אינם כפופים לו, ולא ניתן יהיה לחייבם בהתקנת מצלמות. באשר לשאר הפעוטונים, אלה יחויבו בהתקנת מצלמות רק החל משנת הלימודים הבאה (ספטמבר 2020), ועד אז יהנו מ"תקופת הסתגלות" שבמהלכה תתמרץ המדינה פעוטונים שיתקינו מצלמות, אך עדיין לא תחייב אותם לעשות כן.

חשוב לציין כי החוק אוסר על הפצת החומרים שתועדו על ידי המצלמות בין ההורים או בכלל, או על חיבור המצלמות לרשת האינטרנט. לכן, אינכם יכולים לדרוש מהפעוטון גישה קבועה לצילומים. בחומרי התיעוד ניתן יהיה לעשות שימוש אך ורק בכפוף לצו שיפוטי, או בהתערבות המשטרה במקרה של חשש ממשי לדבר עבירה. עם זאת, הורה שילדו נפגע בעת שהותו במעון רשאי לדרוש את חומרי הצילום מיום הפגיעה, אולם חלה עליו חובה לדווח למשטרת ישראל על האירוע ועל הבקשה שהגיש לקבל את החומרים.

בשורה התחתונה, חוק הפיקוח על המעונות וחוק התקנת המצלמות מהווים מהפכה מבורכת, אך עדיין קיימים בהם "חורים" שחשוב שההורים יהיו מודעים להם בבואם לבחור את הפעוטון, וחשוב להכיר את זכויותיכם ואת המגבלות שחלות עליכם גם במקרים שבהם אתם חוששים שמישהו פגע בילד. עבור רובנו המכריע, אין בעולם דבר חשוב יותר מביטחון הילדים שלנו, ולכן נכון שבתהליך בחירת הפעוטון נייחס משקל רב לא רק למחיר, למיקום ולהתרשמות השטחית שלנו מהצוות, אלא גם לאופן ולמידה שבהם החוקים החדשים יגנו על הילד שלנו בכל פעוטון שאנו בוחנים.

 width=

 

הכותב : עו"ד אריאל טרון, עוסק בדיני אחריות מקצועית, עסקאות מקרקעין והליכי שימוש חורג בנכס.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות