מנקה המדרגות נחשף לחומרים מסוכנים וצפוי לקבל 50 אחוזי נכות

חומרים נדיפים ומזיקים וחדרי מדרגות סגורים ולא מאווררים גרמו בסופו של דבר לנזקים בריאותיים למנקה המדרגות. הביטוח הלאומי סירב בהתחלה להכיר בו כנפגע עבודה, אבל אחרי הגשת התביעה חזר בו
דנה לווינסקי |
חדר מדרגות, צילום ארכיון: אביר סולטן, פלאש 90

גם במקצוע של מנקה מדרגות בבניינים יש סכנה. על פי תביעה, אותה הגיש עו"ד אלי דסה לבית הדין האזורי לעבודה, מנקה בניינים נחשף לחומרי ניקיון שגרמו לו לאסתמה וסינוסיטיס כרוני. התביעה הוגשה לאחר שהמוסד לביטוח לאומי דחה את תביעת המנקה. לאחר הליך בבית הדין לעבודה, לרבות מינוי שני מומחים, חזר בו הביטוח הלאומי והודיע כי הוא מודה שהמקרה יוכר כנפגע עבודה, והמנקה צפוי לקבל 50% נכות במסגרת הוועדות הרפואיות.

על פי התביעה, מדובר במנקה בניינים בן 38, שהקים בשנת 2008 עסק עצמאי לניקיון חדרי מדרגות בבנייני מגורים, משרדים ותעשייה. בחלוף השנים התרחבה הפעילות בעסק, התובע קיבל את הטיפול במספר רב של בניינים ועבד מהבוקר עד שעות הערב במשך חמישה ימים בשבוע. בתביעה ציין עו"ד דסה כי במסגרת עבודתו בניקיון נחשף התובע, בין היתר, לחומרי ניקיון נדיפים ורעילים, כגון: אקונומיקה, מסירי שומנים, מי אש, סבונים וחומצות שונות. כמו כן, נחשף התובע במסגרת עבודתו לאבק.

עו"ד אלי דסה

רוב עבודתו של התובע התרכזה בחדרי מדרגות של הבניינים אותם ניקה. ברוב המקרים חדרי המדרגות היו חללים קטנים ולא מאווררים, ובשל כך התובע שאף את אדי החומרים אשר הקיפו אותו במשך כל זמן עבודתו. הוא אמנם השתמש באמצעי מיגון כגון מסיכה לדרכי הנשימה וכפפות, אך לא היה בכך כדי למנוע את שאיפת האדים הרעילים ולהשפיע על היעדר התחלופה באוויר הנקי בסביבת עבודתו.

לפני כ-4 וחצי שנים החל התובע לחוש בירידה בחוש הריח והטעם, ובנזלת אלרגית בלתי פוסקת. תחילה סבר התובע שמדובר בצינון או מחלה קלה שעתידה לחלוף. כשהבין כי סימפטומים אלו אינם ברי חלוף, והוא פנה לקבלת טיפול במסגרת קופת החולים, ושם בבדיקת CT מערות האף התגלו פוליפים שקופים בכל הסינוסים.

הוא עבר ניתוח שעזר לתקופה קצרה, אולם התסמינים חזרו ביתר שאת, ולאחר בדיקה במרפאה תעסוקתית, נקבע כי הוא אינו כשיר לעבוד בעבודתו הכרוכה בחשיפה לחומרי ניקוי ואבק והמלצה לתובע לעבור לעבודה ניהולית. "מאז שחלה, סובל התובע מכאבים בריאות, מקשיים וקוצר בנשימה, משיעולים ונזלת כרוניים, מקשיים בהרדמות, מתסמונת קושינג וצלעות שבורות בעקבות הטיפול בסטרואידים, מכאבי ראש ומסחרחורות, מניתוחים חוזרים ונשנים והטיפולים בו צפויים להימשך גם בעתיד", כתב עו"ד דסה בתביעה נגד הביטוח הלאומי, שכאמור דחה את התביעה, והוסיף: "התובע יטען כי טעה הנתבע בדחותו את תביעת התובע להכרה במחלתו, קביעה אשר אינה עולה בקנה אחד עם האמור במסמכים ועם המפורט בכתב התביעה… המסקנה ההגיונית יותר היא כי תנאי העבודה הן הסיבה לבעיות הרפואיות מהם סובל התובע".

כאמור, בסופו של דבר, חזר בו הביטוח הלאומי והודיע כי הוא מודה שהמקרה יוכר כנפגע עבודה והמנקה צפוי לקבל 50% נכות במסגרת הוועדות הרפואיות.
__________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%9c%d7%99-%d7%93%d7%a1%d7%94

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות