לשכת עורכי הדין לא מוותרת: חוקרת ותובעת חברות למימוש זכויות רפואיות

בשבועות האחרונים, ולאחר חקירות ובדיקות מקיפות, הגישה לשכת עורכי הדין תביעת נגד שתי חברות למימוש זכויות רפואיות, המציעות שירותים משפטיים הסותרים את הוראות החוק ופסיקת העליון שניתנה בפרשת חברת לבנת פורן
נעמה כהן |
רופא

הוועדה להגנת המקצוע בלשכת עורכי הדין, בראשותו של המשנה לראש לשכת עורכי הדין, עורך הדין יוסף ויצמן, הגישה בשבועות האחרונים שתי תביעות נגד חברות למימוש זכויות רפואיות. בסוף מאי הוגשה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב התביעה נגד חברת "שלכם מימוש זכויות רפואיות בע"מ", ולפני כשבוע הוגשה למחוזי בחיפה תביעה נגד חברת "נטו זכויות בע"מ". שתי החברות הנ"ל מציעות שירותים של מימוש זכויות רפואיות בתחום הביטוח הלאומי, ונותנות ללקוחותיהן ייעוץ משפטי באופן הנוגד את הוראות החוק והפסיקה.

במקרה של "שלכם מימוש זכויות רפואיות בע"מ", הגיעה ללשכה תלונה ובוצעה חקירה, שהניבה תשתית ראייתית לכך שהחברה, באמצעות נציגתה, מפרה את הדין ונותנת למעשה ייעוץ והכוונה משפטיים ללקוח פוטנציאלי (החוקר), המתעניין במיצוי זכויותיו של אביו מול המוסד לביטוח לאומי, וממליצה לו איזה מסלול תביעה עדיף לנקוט – נכות כללית ולא נכות מעבודה.

הפרקטיקות של חברת "נטו זכויות בע"מ" דומות להפליא. ללשכה הגיעו תלונות שהעלו חשד לפעילות בלתי חוקית של הנתבעת, המסיגה את גבול מקצוע עריכת הדין. עיון באתר האינטרנט של הנתבעת אישש חשדות אלה. לפיכך, ביצעה הלשכה חקירה, במסגרתה הציג החוקר לפני נציגת הנתבעת סיפור מקרה לפיו לקה באירוע לב, ונציגת הנתבעת העניקה לו ייעוץ משפטי בעניין זה ובנסיבותיו הקונקרטיות של המקרה – הוכחת האירוע והקשר הסיבתי לתנאי העבודה, קביעת דרגת נכות בהתאם לתקנות המתייחסות לאחוזי נכות בגין פגיעה לבבית, ייעוץ בנוגע להפעלת תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי, ייעוץ בנוגע לקבלת פיצוי חד פעמי או קצבה או שילובם וכיו"ב.

התנהלות כדוגמת מה שביצעו שתי הנתבעות השונות נאסרה במפורש על פי פסק הדין של בית המשפט העליון, שניתן בעניינה של לבנת פורן, שקבע כי אין מקום לאפשר לעובדי המרכז למימוש זכויות רפואיות לאבחן את זכויותיהם של הלקוחות, ולייעץ להם באשר למסלולים שבהם רצוי לתעל את תביעותיהם, כך שהמשמעות היא שחברות למימוש זכויות אינן רשאיות לייעץ לאף אדם באיזה מסלול תביעה לבחור. כמו כן, נאסר על עובדי המרכז "לעבד" את המידע אשר מתקבל ע"י הלקוח ועליהם לרשום את הדברים כפי שנאמרו ללא הפעלת שיקול דעת בעת הטיפול בעניינו של הלקוח.

עו"ד יוסף ויצמן

גם עיון באתרי האינטרנט של חברות למימוש זכויות אינם מותירים מקום לספק בדבר השירותים המשפטיים המסופקים. חברת "שלכם מימוש זכויות רפואיות" למשל, מפרסמת שהיא מדריכה את האנשים לאורך כל התהליך, ושמסייעת לעבור את הליך הוכחת הזכאות בצורה הטובה ביותר.

בשתי התביעות הנפרדות, שהוגשו באמצעות עו"ד ערן זהר ממשרד עוה"ד עדני-זהר, תובעת הלשכה כי יינתנו צווי מניעה שיאסור על החברות לתת שירותים משפטיים ולפרסמם, ובפרט שייאסר עליהן לאבחן את זכויותיהם של הלקוחות אשר פונים ולייעץ להם באשר למסלולים שבהם רצוי לתעל את תביעותיהם; וכן שיאסור עליהן לנסח בטפסים, שנערכו על ידי הגופים השונים, מהי עילת התביעה, או לעשות שימוש במונחים משפטיים, המגדירים את זכותם של הלקוחות לקבלת פיצוי או תגמול או כל פעולה של עיבוד מידע המועבר אליהן על ידי הלקוחות. כמו כן, מבקשת הלשכה במסגרת הצווים, כי הנתבעות יחוייבו להודיע ללקוחותיהן שאינה נותנת שירותים אלה, ולהסיר את כל הפרסומים המטעים מטעמן בנושא.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אמר: "למרבה הצער אנו עדים להפרות בוטות נוספות של פסק הדין של בית המשפט העליון בפרשת לבנת פורן, שהוא פסק הדין המנחה בסוגיה, הקובע את גבולות המותר והאסור לחברות למימוש זכויות רפואיות. לשכת עורכי הדין תמשיך לאכוף את הוראות פסק הדין לגבי כל חברה למימוש זכויות, החורגת מגבולות המותר לה על פי דין, ובכך עלולה לגרום נזק לציבור לקוחותיה. האינטרס הציבורי מחייב, שלקוחות אלה יזכו לשירות מקצועי והוגן מהגורם שהוסמך על פי דין לספקו".

_________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%95%d7%a1%d7%a3-%d7%95%d7%99%d7%a6%d7%9e%d7%9f

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות