חיפה: I can't breathe, הסדר טיעון מקל בפרשת השריפה בבז"ן

בית המשפט אישר הסדר טיעון מקל לבז"ן, שבשל רשלנותה זוהם האויר בחיפה למשך שעות ארוכות
נעמה כהן |
שריפת הענק בבתי הזיקוק, דצמבר 2016. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

כמה שווה בריאות הציבור? מתברר שלא הרבה. שופטת בית משפט השלום בחיפה, אורית קנטור הרשיעה במסגרת הסדר טיעון את חברת בתי הזיקוק לנפט בע"מ (בז"ן) בכל העבירות שיוחסו לה בכתב האישום, ובהן עבירות של מעשי פזיזות ורשלנות, ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטילה עליה קנס כספי בסך של מיליון ו-200 אלף שקלים. כמו כן, הודו והורשעו 3 מנהלים בבז"ן, ובהם סמנכ"ל הקבוצה, באחריות נושאי משרה לעבירות סביבתיות, והוטלו עליהם קנסות בגובה בין 50-30 אלף שקלים.

כזכור, המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועמ"ש בפרקליטות המדינה, הגישה כתב אישום נגד חברת בז"ן ומנהלים בה בגין שריפת ענק שפרצה בסוף דצמבר 2016 במיכל שהכיל חומר מסוכן בבתי הזיקוק במפרץ חיפה. השריפה השיאה ענן שחור לגובה רב במשך שעות רבות, וגרמה לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. החקירה נוהלה על-ידי צוות חקירה מיוחד של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף מפלג הונאה חוף של משטרת ישראל, וכן בליווי מומחים, אנשי מקצוע ואנשי הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה.

השריפה פרצה ב-25 בדצמבר 2016, במיכל אחסון דלקים שנמצא ב"חוות המיכלים" של בז"ן במפרץ חיפה, בו אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין. חומרים אלו נחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים. בעקבות השריפה היתמר עשן שחור במשך שעות רבות מעל לאזור, שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

כעולה מכתב האישום המתוקן בו הודו הנאשמים והורשעו, במסגרת בדיקה שגרתית יום לפני השריפה של אחד מעובדי חוות המכלים בבז"ן, התגלה כי הגג הצף של המכל שקע בתוך איזומראט (התערובת הנוזלית). כתוצאה משקיעת הגג נחשפה כמות איזומראט של כ-200-300 מ"ק לאטמוספרה, גרמה לפליטת פחמימנים וכן ליצירת אווירה נפיצה אשר עלולה לגרום לשריפה.

צוותי כיבוי וחירום של בז"ן החלו בביצוע פעולות תפעוליות לחשיפת הגג השקוע, ואולם בבוקר יום השריפה תוך כדי התזת מים לתוך המכל לצורך הדחת האיזומראט לצדי הגג הצף, פרצה שריפת ענק אשר הציתה את הדלקים שבמכל והאירוע יצא מכלל שליטה. כוחות כיבוי והצלה שהוזעקו למקום, פעלו שעות רבות לכיבוי השריפה.

הנאשמים הודו באחריותם לאירוע השריפה שנגרם כתוצאה מהתנהלותם, בין היתר מאחר שלא קיימו את נהלי חברת בז"ן ולא הטמיעו אותם בקרב עובדיה, ולא קיימו את הוראות ההיתרים המחייבים אותם מכוחם של הדינים הסביבתיים.

הנאשמים הורשעו והוטלו עליהם קנסות במסגרת הסדר טיעון שנערך בין הצדדים לאחר הליך גישור. השופטת קנטור, כאמור, קיבלה את הסדר הטיעון והרשיעה את חברת בז"ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות, וכן בעבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטיל עליה קנס כספי בגובה של מיליון ו-200 אלף שקלים. שלושת נושאי המשרה בחברה- יריב גרץ, צחי שפירא ורון עובדיה אסיס, הורשעו בעבירות סביבתיות והוטלו עליהם קנסות בין 30-50 אלף שקלים. נאשם 3, עודי יעקב, נמחק מכתב האישום במסגרת ההסדר.

הפגנה של גרינפיס נגד הרחבת התעשיות המזהמות במפרץ חיפה, 2015. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת אורית קנטור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות