בית דפוס סירב להדפיס כרזות להט"ביות וישלם פיצויים

לקראת מצעד הגאווה פנו סטודנטים מהתא הגאה לבית הדפוס, וקיבלו תשובה "איננו עוסקים בחומרי תועבה, יהודים אנחנו"
נעמה כהן |
מפגינים נגד מצעד הגאווה. צילום: רוני שוצר, פלאש 90

שופטת בימ"ש השלום בב"ש, אורית קלרה ליפשיץ, קיבלה תביעה אזרחית של ארגון של פעילי להט"ב כנגד בית דפוס בבאר שבע, אשר סרב לבצע עבודת דפוס שנגדה את אמונתו. השופטת ליפשיץ חייבה את בית הדפוס לשלם לתובעים סכום של 50,000 שקלים.

האירוע התרחש לפני כ-3 שנים, כאשר סטודנטים מהתא הגאה באוניברסיטת בן גוריון ביקשו הצעת מחיר עבור הדפסת חומרי פרסום של התא הגאה. בתגובה לבקשה השיב בית הדפוס לפונים במייל "איננו עוסקים בחומרי תועבה, יהודים אנחנו". לאחר מייל זה לא התקיימה כל פניה ישירה חוזרת מצד הסטודנטים, אלא באמצעות עורך דין, שהתגלגלה לתביעה משפטית על סך 100,000 שקלים.

בכתב ההגנה, הציג עורך הדין שייצג את בית הדפוס חוות דעת של רבנים שקבעו כי על פי ההלכה בעלי בית הדפוס אינם יכולים להדפיס חומר מסוג זה. עוד טען עורך הדין כי לא ניתן לחייב את בית הדפוס לייצר במו ידיו מוצר יחודי ללקוח, שנוגד את אמונתו ואת ההלכה היהודית.

השופטת ליפשיץ לא קיבלה את דברי בעל בית הדפוס, וקבעה כי: "מקום שבו אמונתם מתנגשת עם ההכרח לתת שרות "במקום ציבורי" הערך האחרון מכריע", וכי יש לפרש את חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים בצורה רחבה. השופטת קבעה כי יש לחייב בעלי עסקים לתת שרות לא רק במוצרי מדף, אלא אף בייצור יחודי למזמין ההזמנה.

בתגובה, ארגון חוננו שייצג את בעל בית הדפוס, טען כי בית המשפט הכשיר את הכפייה החילונית בישראל, "ביהמ"ש הוציא פסק דין שמנחית מכת מחץ על בית עסק של אנשים יראי השם ונקיי כפיים שבשל צו מצפונם וציוו דתם לא השתחוו לפסל הלהטב"י". בעקבות פסק הדין קרא השר בצלאל סמוטריץ' לתיקון החוק, ואף התנהל דיון ער ברשתות החברתיות.

__________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופטת אורית קלרה ליפשיץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות