בית המשפט אישר את הפשרה עם קצא"א בגין זיהום הנפט בשמורת עברונה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע אישר את הסכם הפשרה עם חברת קצא"א בעקבות זיהום הנפט בשמורת עברונה. על פי הפשרה, קצא"א תשלם למעלה מ-100 מיליון שקלים
%d7%a0%d7%a2%d7%9e%d7%94-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
שמורת עברונה לפני אסון הדליפה. צילום: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, גד גדעון, אישר את הסכם הפשרה עם קצא״א בגין זיהום הנפט בשמורת עברונה על פי מתווה הפשרה אליו הגיעו, מדובר בפיצוי לנזק בעבר, שיקום בהווה ומניעה לעתיד, בו קצא"א תישא בסכום כולל של למעלה מ-100 מיליון שקלים.

ההליכים החלו בעקבות האירוע הקשה לפני כחמש וחצי שנים, כש-5 מיליון מ"ק נפט גולמי דלפו מצינור של חברת קו צינור אילת-אשקלון בע"מ, וזרמו לעבר שמורת הטבע ערבת עברונה וסביבתה. נטען כי בשל הדליפה נגרם נזק לאדם, לסביבה, לצומח ולחי לסוגיו.

ייחודה של שמורת הטבע עברונה נובע ממיקומה באזור מדברי קיצוני, והיותה המלחה היחידה שנותרה באזור. נטען, כי קיומה ואפיונה של המערכת האקולוגית הייחודית בעברונה עקב האירוע אינם מובטחים, שכן קיים ספק אם עצי השיטים, שהם הבסיס לקיום החיים בעברונה, יצליחו לנבוט ולצמוח בקרקע באופן ובהיקף דומה להתנהלות האקולוגית עד כה, זאת, מאחר וללא צמיחת עצי שיטים חדשים, שיחליפו את העצים הקיימים שיזדקנו, משתנה התנהלות בעלי החיים והצמחים האחרים באזור.

עקב האירוע נפתחו הליכים שונים, בקשות אישור להגשת תובענה ייצוגית וכן תובענות אזרחיות מטעם המועצה האזורית חבל אילות, היישוב באר אורה הקרוב למקום האירוע, תושבי היישובים בערבה הדרומית ומטעם הציבור כולו. בקשות האישור להגשת תובענה ייצוגית נסמכו על הפרט השישי של התוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות: "תביעה בקשר למפגע סביבתי נגד הגורם המפגע".

הסכם הפשרה נערך על ידי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, יחד עם המשרד להגנת הסביבה, במסגרת הליך גישור שהתקיים בין קצא״א למשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, המועצה האזורית חבל איילות, ועד באר אורה וקבוצות תובעים ייצוגיים.

מתווה הפשרה הציג מסגרת לטיפול בכלל ההיבטים של האירוע: פיצוי לעבר, שיקום בהווה ומניעה לעתיד. על פי המוסכם, קצא"א תישא בסכום כולל של למעלה מ-100 מיליון שקלים, בשל הטענות בדבר הפגיעה בשמורה ובסביבתה, וכן בשל הטענות בדבר נזק אקולוגי, לא ממוני, לציבור, בשל מניעת ההנאה מהשמורה נוכח הנטען בדבר פגיעה בשירותי המערכת האקולוגית.

על פי ההסכם, קצא״א תעמיד פיצוי לטובת הציבור, קבוצות הנפגעים ולמימון פעולות לשיקום בסכום של כ-53.7 מיליון שקלים זאת בנוסף לסכום של כ-32 מיליון שקלים שאותו הוציאה קצא״א לטובת שיקום השמורה ומחקר. בנוסף, חויבה קצא״א בגמול לתובעים הייצוגים, הוצאות ושכ"ט עו"ד בסכום של כ-11 מיליון שקלים.

בית המשפט קבע כי ההסדר משקף דיון מקצועי כלכלי ומשפטי רחב היקף ורב צדדים, ומתייחס למכלול האינטרסים תוך איזון ראוי. עוד נקבע כי הפיצוי המשמעותי בהיקף חסר תקדים מקים הרתעה אמיתית וממשית כלפי תאגידים מפני פגיעה סביבתית.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות