האם נזקי מזג האוויר באחריות העירייה?

עונת החורף הסוערת שהגיעה אלינו השנה, הביאה איתה גם נזקים רבים שנוצרו בעקבות הגשמים, הרוחות וההצפות. הנזקים רבים ומגוונים, החל מהפסקות חשמל שקוטעות את רצף העבודה או מביאות לנזקים ממשיים בבית, שמשות שמתנפצות בשל ברד, בורות שנפערו בכבישים, עצים שקרסו, עמודים שנפלו, חנויות שהוצפו ועוד.
עו"ד יוליה שנקר |

מבחינה משפטית, נזקי סערה ופגעי מזג האוויר הם מסובכים משום שפעמים רבות האחראים יכולים להתנער מהם ולטעון כי מדובר בכוח עליון. טענה זו יכולה להיות קבילה במקרים מסוימים, אך יש מקרים רבים בהם הגורם האחראי היה אמור לטפל במפגע, למרות שנוצר כביכול מכוח עליון.

אז מתי וכיצד ניתן לתבוע? הכנו לכם מדריך קצר:

אחריות העירייה:
פקודת העיריות מחייבת את העיריות לדאוג לתקינות הכבישים, למערכות הביוב ולהסרת כל מכשול בתשתיות העומדות לרשות העירייה ותושביה. זה לא אומר שכל נזק שהתרחש הוא באחריות העירייה, אלא שבכל מקרה בו ניתן להוכיח שהנזק נגרם כתוצאה מהתנהלות העירייה, למשל כיוון שלא עמדה בחובותיה לטפל בתשתיות, יטיל עליה בית משפט את האחריות.
כפי שהדגשני, העירייה אחראית לתקן מפגעים בתוך זמן סביר מקבלת הקריאה ואף לנסות למנוע אותם מלכתחילה על ידי טיפול נכון בתשתיות. כלומר, אם העירייה קיבלה קריאה על מפגע שנמצא בתחום אחריותה ולא טרחה לתקן אותו – היא האחראית עליו ועל נזקים שחלילה יתרחשו כתוצאה ממנו. בנוסף לזה, העירייה צריכה לוודא שכל פוטנציטל למפגע יטופל בהקדם, כלומר להיערך מראש ולטפל מראש בתשתיות, למשל על ידי בדיקת תקופתית לעצים, עמודים, ביוב, ניקוז מאגרי מים – הנמצאים בתחום השיפוט שלה, ולוודא שהם מסוגלים לעמוד במזג האוויר הסוער.
בנוסף לאלה, יש גורמים נוספים המעורבים בנזק. כמו למשל במקרה של הצפה – תהיה אחראית גם רשות הניקוז המקומית, ובמקרה של בור בכביש בין עירוני האחריות למפגע תהיה גם על מע״צ שלא תחזקה כראוי את הכביש.

אם נפגעתם, מה עליכם לעשות?
אם חלילה נפגעתם בגוף, בנפש או שרכושכם נפגע (רכב, העסק שלכם, הבית, משק חקלאי וכיו"ב), עליכם לתעד את הנזק, להקליט את כל השיחות עם הגורם האחראי, וכמובן, לשמור כל מסמך אפשרי המעיד על הנזק וההוצאות שהוצאתם בגללו. עם המסמכים האלו רצוי לפנות לעו"ד העוסק בנזיקין בכדי שיבדוק כי אכן קיימת עילה לתביעה. במידה וכן, הוא יגיש אותה עבורכם ויתנהל מול הרשויות הרלוונטיות. חשוב לזכור שחברות הביטוח יעשו הכל כדי לשמור על הכסף של הרשויות המקומיות ורק באמצעות עו"ד מיומן המומחה לדיני נזיקין, תצליחו למצות את מיטב הזכויות המגיעות לכם.

קחו לדוגמא מקרה שקרה באילת, בו 7 דקות של גשם הציפו מסלול נחיתות והמראות, כתוצאה מכך מטוסים לא יכלו לנחות ולא יכלו להמריא והשדה הושבת למשך כ-7 שעות. מובן לכל שעיכוב בטיסה יכול לגרום לנזקים כספיים ולפגיעה בעבודה. רשות שדות התעופה טענו כמובן ל״כוח עליון״, אבל אם נחשוב על זה, מדובר בגשם שירד במשך כמה דקות, האם תכנון מסלול זהיר של הכבישים ומסלולי הנחיתה יכול היה למנוע את הנזק? בוודאי שכן.
השאלה תלויה במשאבים הכספיים שעיריית אילת או רשות שדות התעופה היו צריכות להשקיע בשיפור מערכות הניקוז בעיר ובשדה התעופה.
דוגמא נוספת ונפוצה היא כמות משקעים שסוחפים פחי אשפה וגורמים להם לשוט ברחובות במהירות גבוהה. אם אדם נפגע מפח כזה, הוא יכול להגיש תביעה משום שרחובות העיר אמורות להיות ערוכים עם ניקוז נכון מבלי שנהפוך לוונציה.

אפשר לסכם ולומר שכמעט בכל אירוע הצפה שכזה, יש אחראים לדבר ומכאן, מי שאמור לשלם על הנזק.

משרד עורכי דין ונוטריון יוליה שנקר מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח לרבות תביעות נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות קשות ותאונות קטלניות, תאונות ברשות הרבים, תאונות מדרכה, תאונות תלמידים, תביעות על פי פוליסה לאבדן כושר עבודה ותביעות סיעוד, תביעות פטור ממס הכנסה במקרה של נכויות גבוהות, תביעות נזקי רכוש לרבות נזקי רכב, ייצוג נפגעים בפני רשויות שונות לרבות המוסד לביטוח לאומי, ייצוג בבתי משפט בכל הערכאות, ליטיגציה אזרחית וניהול משא ומתן לפשרה. כמו כן, המשרד עוסק בעריכת צוואות, יפוי כח מתמשך, עסקאות מקרקעין למכירת ורכישת דירות מגורים וכן מתן שירותי נוטריון בשפות עברית, רוסית ואנגלית.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות