נתונים מפחידים – אלימות כלפי נשים

רק מיעוט מהגברים שנהגו באלימות כלפי בנות זוגם משתלב בטיפול במסגרת כלשהי – כך עולה מדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שעוסק בטיפול בגברים אלימים בישראל. על פי הדוח, חלק מהגברים מופנים לתוכניות טיפול, אולם מסיבות שונות לא משתלבים בהן, ולעומת זאת חלקם כלל לא מגיעים אליהן מלכתחילה.
נעמה כהן |
אילוסטרציה

הדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת נכתב לוועדה לקידום מעמד האישה והשוויון המגדרי שפורסם לרגל ציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים.

במסמך, נסקרים המענים הטיפוליים הניתנים לגברים שנהגו באלימות במערכת יחסים זוגית על ידי המחלקות לשירותים חברתיים, ובכלל אחריות המשרדים הממשלתיים, וכן יישומה של התוכנית הממשלתית למניעת אלימות במשפחה.

בישראל אין תכניות טיפול מחייבות לגברים אלימים, ורוב הגברים הנוהגים באלימות כלפי בנות זוגם אינם פונים לטיפול מיוזמתם. במרכז המחקר והמידע של הכנסת מציינים כי הם פנו לגורמים המטפלים בנושא, אך לא כולם השיבו על פניותיהם כל בין היתר המשרד לביטחון פנים לא העביר נתונים על אסירי אלימות במשפחה הכלואים בבתי הכלא או על אסירים ששוחררו, וכן מידע על הטיפול בהם.

כמו כן, לא התקבלו נתונים גם ממשטרת ישראל על עבירות אלימות במשפחה והוצאת צווי הגנה – וזאת בניגוד לחוק, המחייב את הגופים המבוקרים להעביר את המידע ללא דיחוי לבקשת הכנסת. במסגרת המלצות הוועדה הבין-משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה, שאומצו עקרונית על ידי הממשלה בשנת 2017, נכללות גם המלצות בתחום הטיפול בגברים אלימים. בין היתר, הן כוללות הרחבה ושדרוג של המענים הניתנים לגברים אלה בקהילה, וכן הרחבת המענים הניתנים לאסירים ולאסירים משוחררים.

יישום ההמלצות תוכנן להתבצע בהדרגה על פני חמש שנים. לדברי משרד הרווחה, רוב סעיפי התוכנית הנוגעים לטיפול בגברים אלימים יושמו, או נמצאים בתהליך יישום או נכללים במסגרת תכנית היישום לשנים הקרובות. אולם, הממשלה לא קבעה מקור תקציבי למימון התוכנית במלואה – ולכן יישום התוכנית מתבצע בהתאם לתקציבים המוקצים לעניין בכל שנה, ובהתאם לכך נקבעים סדרי עדיפויות חדשים, ועל כן עשויים לחול שינויים בתכנית היישום.

עוד עולה מהדוח כי יישום המלצות הוועדה הבין-משרדית על הרחבת המענים הניתנים על ידי שירות בתי הסוהר ועל ידי הרשות לשיקום האסיר טרם החל. מהדוח עולה כי ניתן מענה נרחב יחסית בקהילה, במרכזים לטיפול ומניעה של אלימות במשפחה: 113 מרכזים ויחידות הפועלים ברשויות המקומיות, חלקם יחידות קטנות המורכבות מעובד סוציאלי בחצי משרה, וחלקם מרכזים אזוריים שנותנים מענה גם לרשויות סמוכות. המרכזים נותנים מענה לגברים, נשים וילדים, אך רק רבע מהמטופלים הם גברים.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות