הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין במשרד המשפטים משיקה בימים אלו שירות תקדימי וחדשני, במסגרתו תתאפשר הגשת בקשות לרישום "הערת אזהרה בהסכמת כל הצדדים" (התחייבות לעשיית עסקה, הימנעות מעשיית עסקה, הערה על הצורך בהסכמה- לפי סעיף 128 לחוק המקרקעין ותמ"א 38), באופן דיגיטלי וחכם.
במסגרת השירות החדש, המערכת תכווין את עורך-הדין מגיש הבקשה במהלך מילוי פרטי הבקשה, תבצע בדיקה בזמן אמת לאימות הנתונים שהוזנו ע"י עורכי הדין ותתריע על מידע שגוי שהוזן. בנוסף, המערכת תמנע ממגיש הבקשה להתקדם בשלבי ההגשה ככל שלא צורפו ומולאו הפרטים והמסמכים הנדרשים בהתאם לדין ועוד.
השירות החדש יאפשר הגשת בקשות לרישום הערות אזהרה גם במצב שבו הצדדים מיוצגים ע"י עורך-דין שונים, באופן שבו לכל אחד מעורכי הדין המייצגים תהיה אפשרות לבצע חתימה ואימות בזמן אמת וללא צורך בשליחת טופס הבקשה מעו"ד אחד למשנהו. בסיום התהליך, המערכת תפיק את טופס הבקשה בהתאם לנתונים שהוזנו והבקשה תישלח ללשכת הרישום הרלוונטית באופן אוטומטי.
סנונית ראשונה
המערכת תאפשר אף השלמת מסמכים והגשת בקשה חוזרת במקרה הצורך, כך שמעתה לא יהיה עוד צורך בסריקת כתב הצהרת עורך-הדין כפי שנעשה עד היום, והצהרת עורך הדין תוטמע כחלק אינטגרלי מהתהליך.
במסגרת השירות החדש עורכי הדין לא יידרשו עוד לאמת את הצדדים ולהחתימם על-גבי טופס בקשה מודפס, לסרוק את הטופס, לחתום אותו באמצעות כרטיס חכם ולהגיש את הבקשה- מעתה, המערכת תחולל את טופס הבקשה באופן דיגיטלי ללא צורך בהדפסה וסריקה, תוך שאימות והחתמת הצדדים על גבי הטופס יעשה באופן דיגיטלי. בכך, השירות החדש יאפשר לעורכי-הדין, לראשונה, פלטפורמה התומכת במעבר לעולם ללא נייר וביצוע פעולות באופן דיגיטלי מלא.
מדובר בסנונית ראשונה של רישום דיגיטלי-חכם אשר צפוי להוביל לחסכון תקציבי משמעותי למשק, כמו גם לייעול וטיוב תהליכי הרישום ולשיפור השירות לציבור, ובתוך כך קיצור משך זמן הטיפול בבקשות המוגשות לרישום.
השירות החדש עתיד לתת מענה לכ- 250,000 בקשות לרישום הערת אזהרה המוגשות לרישום מדי שנה, תוך שהרשות פועלת להרחבת השירותים הדיגיטליים אף ביחס לעסקאות מכר ופעולות נוספות, וזאת בנוסף לערוצים המקוונים הקיימים כיום.