האם זקן הוא סימן מספיק לזיהוי גנב?

ביהמ"ש זיכה לאחרונה גנב רכב מעברות הרכוש שיוחסו לו, זאת לאחר שהתברר כי חוקר המשטרה זיהה אותו רק על פי צורת השיער והזקן
רונן לוי |
שוטר תנועה בפעילות (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה), צילום ארכיון: דוברות המשטרה

בדרך כלל, כתבי אישום המבוססים על זיהוי של מצלמות עין הנץ, נראים לכאורה תיקים סגורים, אולם יש גם יוצאים מהכלל כמו המקרה של מאמון צואפטה, תושב הכפר טובאס, בן 28, שהואשם בגניבת רכב, נהיגה ללא רשיון ושהייה בלתי חוקית בישראל, אולם לאחר שהתברר כי הוא זוהה על פי צורת השיער והזקן, הדבר הצליח לעורר ספק סביר ולחזרת התביעה המשטרתית מכתב האישום. חברו על פי כתב האישום לגניבה, נידון ל-20 חודשי מאסר.

על פי כתב האישום, בחודש אוגוסט האחרון, הגיעו עמר זואוי בן 20 מהכפר ראפאת בשומרון וצואפטה לפתח תקווה אחרי חצות, התפרצו לרכב מסוג מאזדה בכך שתלשו את החלון המשולש האחורי של הרכב ולאחר מכן הניעו את הרכב. צואפטה נהג ברכב עד שנעצר במחסום דוקרנים בכביש 505 והוא פרק מהרכב ונמלט. בזכות מצלמות עין הנץ שתיעדו לכאורה את השניים, הצליחה המשטרה לעצור אותם והוגש נגדם כתב אישום.

עין הנץ

צואפטה, כפר בכתב האישום וטען כי הוא לא נכח במקום האירוע ולא היה מעורב כלל בגניבת הרכב והוא אפילו לא זכר אם הוא היה בארץ באותו זמן ומאחר והוא נחקר חמישה חודשים לאחר המקרה אין לו אפשרות להציג אליבי בשל חלוף הזמן. המשפט החל ובדו"ח הזיהוי על פי מצלמות עין הנץ, הוברר כי השוטר זיהה אותו על פי צורת השיער והזקן שלו מתצלום של מעצר שלו ממקרה אחר כחודש לאחר מקרה הגניבה.

בעדות של השוטר שזיהה את צואפטה בבית המשפט הוא ציין שכעת אותו נאשם נראה אחרת מגולח ומסופר והוא לא עשה שום קורס במשטרה על עין הנץ מה מותר. עוד הוסיף השוטר כי פרט לתמונה מעין הנץ הם לא מצאו שום ראיה פורנזית שלו כמו טביעת אצבע או ד.נ.א.

"לא חשבת, או לא פנית לאחראי עליך, או לא משנה מה, ואמרת תשמעו זה הדבר היחיד שיש בתיק, אולי העיניים שלי אני בסך הכל רואה את הבן-אדם נראה לי שהוא דומה מאוד, או שזה אותו בן-אדם, הייתה החלטה שלך? אף אחד לא חלק עליך?, או לא התייעצת עם מישהו?, למה לא להפנות את זה למעבדה? בשביל זה קיימת מעבדה במז"פ", תהה הסנגור בחקירתו את השוטר ולאחר שזה אמר כי לא היפנה לשום מעבדה או מז"פ את התמונות, התביעה המשטרתית, החליטה לחזור בה מכתב האישום והשופט דרור קלייטמן, מבית המשפט השלום בפתח תקווה זיכה את צואפטה.

__________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דרור קלייטמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות