האח הגדול: בזכות מערכת 'עין הנץ' הורשע נאשם בגניבת רכבים

מצלמות המשטרה תיעדו את הנאשם ב-6 מקרים של גניבה, אך מחמת הספק זוכה משני אישומים. ביהמ"ש דחה את טענת ההגנה בנוגע לקבילות המשפטית של המערכת
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום ברמלה, מנחם מזרחי, הרשיע נאשם בחמישה אישומים הנוגעים לגניבות רכב. וזיכה אותו משני אישומים מחמת הספק לאחר שבאמצעות הקלטות מערכת "עין הנץ" החוקרים קשרו אותו לששה מקרים של גניבה, פרט לזאת שהוא נתפס על חם. השופט דחה את טענותיו של הנאשם נגד קבילות השימוש בצילומי המערכת והבהיר בין היתר כי "לנהג ברכב גנוב אין זכות לפרטיות".

בפברואר האחרון נתפס הנאשם באזור מעבר חשמונאים על כביש 443, לאחר שנמלט מרכב שנגנב זמן קצר קודם לכן מחניון ציבורי בפתח תקווה. כתב האישום ייחס לו ששה אישומים נוספים של גניבות רכבים שהתבצעו בינואר 2021. לפי כתב האישום את הרכבים שגנב מערים שונות בארץ העביר הנאשם לשטחי יהודה ושומרון.

התביעה ביססה את יתר האישומים על צילומים שהונפקו מתוך מערכת "עין הנץ" ובהן נטען כי הנאשם מתועד ישוב מאחורי ההגה של הרכבים הגנובים. בנוסף המאשימה ביססה את הראיות גם על איכוני מכשיר הטלפון הסלולארי שלפי הטענה היה ברשות הנאשם.

ההגנה טענה: "פגיעה בפרטיות"

מערכת "עין הנץ" היא מערכת משטרתית הרשומה במאגר המידע לפי החוק, הכוללת פריסה של מצלמות אבטחה הממוקמות באתרים שונים. המצלמות מתעדות את שטחי הכיסוי שלהן באופן שוטף ומשדרות את הנצפה בהן למרכז בקרה מחשובי. התיעוד המצולם נשמר, נאגר ומאפשר שליפה ראייתית רלוונטית לפי שאילתות הנוגעות לזמן, מקום, מספר רישוי של כלי רכב וכיו"ב.

הנאשם הודה באישום הראשון אך כפר באישומים האחרים. הנאשם הכחיש שהתמונות שצולמו במערכת מתעדות אותו וטען שהוא אינו הנהג שדמותו נצפית בתוך הרכבים הגנובים. בנוסף, הנאשם טען נגד קבילות וחוקיות הראיות המצולמות שהושגו באמצעות מערכת "עין הנץ". לדבריו, המאשימה פועלת בדרך חקירתית זו בהעדר סמכות חוקית, תוך פגיעה בלתי מדתית בפרטיות ותוך כדי ביצוע פעולת שיטור שהיא הלכה למעשה חיפוש, בלא צו שיפוטי.

בהכרעת הדין כתב השופט מזרחי, כי למשטרה יש סמכות להפעיל מצלמות מסוג זה למטרות חקירה. עתירה נגד חוקיות השימוש במערכת, המתעדת ברציפות נהגים בכבישי הארץ, תלויה ועומדת בפני בג"ץ. השופט מנחם מזרחי, דחה את טענות הנאשם בעניין חוקיות השימוש במערכת וקיבל את הראיות והתצלומים שהונפקו מהמערכת כראיות קבילות. בהכרעת הדין הוא ציין כי למשטרה יש שיקול דעת רחב ביותר ביחס לאופנים ולשיטות שבהם היא נוקטת בכדי למלא את סמכותה לחשוף עבירות ועבריינים.

השופט: "ברכב גנוב אין פרטיות"

"איני סבור, כי שוטר בשר ודם אמור לעצום את עיניו מפני פשע המתבצע לנגד עיניו, לחוש עם עיניים עצומות אל בית-המשפט, להתחמש בצו שיפוטי, ומערכת 'עין הנץ' אינה אלא עיניים טכנולוגיות המחליפות את העין האנושית – הא ותו לאו", כתב השופט מזרחי.

עוד הוסיף השופט כי "אם הנאשם טוען כי האדם שמצולם בתוך רכבו הפרטי צולם בגדר רשות הפרט, ולפיכך נפגעת פרטיותו, יש להשיב לו, כי מדובר ברכבים גנובים, שאינם בבעלותו של הנאשם".

בסיכומו של דבר בשקלול איכות התמונות ותוצאות האיכון הסלולרי הרשיע השופט את הנאשם בחמישה אישומים וזיכה אותו משני אישומים מחמת הספק.

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מנחם מזרחי

_______________________________________________________

עו"ד מור עטיה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות