שופטת בית משפט השלום ברמלה, אביגיל פריי, הורתה לחברת ארקיע לשלם פיצוי כספי בסך 346 אלף שקל ל-84 נוסעים שהיו אמורים לטוס מפריז לתל-אביב ב-17 ביולי 2022, ונאלצו להמתין 9.5 שעות בשדה התעופה בעקבות עיכוב בטיסה. השופטת פריי קבעה כי הטיסה תחשב כבוטלה לכל דבר, ולכן הנוסעים זכאים לקבל את ההטבות לפי חוק שירותי תעופה, כולל פיצוי של 2,120 שקל לכל נוסע.
התביעה נגד ארקיע הוגשה בשנת 2022 על ידי הנוסעים. התובעים טענו כי החברה לא עדכנה אותם בזמן על העיכוב המשמעותי, ולא העניקה להם שירותי סיוע הולמים, כמו מזון, משקאות, השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי. הם טענו כי העיכוב נובע מתקלה טכנית שהייתה ידועה לחברה מראש, ולא מצירוף נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה.
אילוצים ביטחוניים?
ארקיע הגיבה כי העיכוב היה בלתי נמנע, ונבע מאילוצים ביטחוניים בשדה התעופה בפריז, ומהצורך בשיבוץ מחדש של המטוסים בעקבות קרקוע של אחד המטוסים. החברה טענה כי היא ניסתה להוציא את הטיסה בהקדם האפשרי, והעניקה לנוסעים שוברים לארוחות. היא טענה כי הטיסה לא תחשב כבוטלה, אלא כמאוחרת, ולכן הנוסעים אינם זכאים לפיצוי.
השופטת דחתה את הטענות של ארקיע, וקבעה כי החברה לא הוכיחה את קיומם של אילוצים ביטחוניים בשדה התעופה, וכי התקלה הטכנית הייתה בשליטתה. היא קבעה כי העיכוב הארוך של הטיסה הוא ביטול לכל דבר, והורתה לארקיע לשלם לנוסעים את הפיצוי המגיע להם לפי החוק.
"אפשרות סבירה הינה כי אם לא הייתה הטיסה מיועדת לצאת באיחור, ניתן היה לצמצם את האיחור שהתהווה בפועל. אבן הדומינו הראשונה בשרשרת האיחורים הופלה על ידי הנתבעות, והתוצאה של איחור שהביא להגדרתה כטיסה שבוטלה הינו פועל יוצא של החלטה זו של הנתבעות", כתבה השופטת פריי בפסק הדין.
____________________________________