הנתונים מגלים: נשים נוהגות בטוח יותר מאשר גברים

נתונים המתפרסים לרגל יום האישה מגלים כי נשים היו מעורבות רק ב-13% מהתאונות הקטלניות בשנת 2023. עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צריך לעודד נשים לעסוק בנהיגה באופן מקצועי"
מעיין לביא |
"רכב החלומות". אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

מי נוהג בטוח יותר? גברים או נשים? התשובה היא נשים, כך על פי נתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול מחר (יום שישי), ב-8 למרץ. בניגוד לסטיגמה, נשים נוהגות בטוח יותר ומעורבות פחות בתאונות דרכים. יש שיטענו שאחת הסיבות לכך היא שנשים נוהגות פחות מגברים, אך ההבדלים במעורבות בתאונות דרכים בין הגברים לנשים גדולה שגם אם לסיבה זו יש השפעה- נשים עדיין נוהגות בטוח יותר.

594 נהגים/נהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2023, רק 75 מהן היו נשים – כ-13% בלבד, פי 3.5 פחות מחלקן בבעלי הרישיונות העומד על כ-45%.

222 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בערים בשנת 2023, מתוכם 30 בלבד היו נהגות – 14% בלבד. עוד עולה מן הנתונים כי גברים היו מעורבים פי שלושה יותר בתאונות דרכים בערים בשנת 2023 מאשר נשים – 6,276 גברים לעומת 2,218 נשים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נשים נוהגות יותר בטוח מגברים, זו תמונת המצב וכך מראים הנתונים שנה אחר שנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לעודד יותר נשים לעסוק בנהיגה באופן מקצועי, בעיקר בתחבורה הציבורית שסובלת כבר שנים ממחסור של אלפי נהגים ונהגות. לשילוב נשים בתחום הנהיגה המקצועית יתרונות רבים, ביניהם תרומה לצמצום פערים תעסוקתיים ומגדריים, הגברת תעסוקה של נשים, חיזוק תחושת עצמאות והגברת הבטיחות על הכביש".

גברים מעורבים בתאונות דרכים פי 3 יותר מאשר נשים

ירושלים: 924 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 269 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 3.4 יותר. שתי נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023 לעומת תשעה נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

תל אביב-יפו: 734 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 172 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 4.3 יותר. שתי נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות בעיר בשנת 2023 לעומת 21 נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

חיפה: 502 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 182 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 2.8 יותר. 15 נהגים גברים היו מעורבים בתאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023, לעומת אפס נשים.

פתח תקווה: 311 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 122 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 2.5 יותר. נהגת אחת הייתה מעורבת בתאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023 לעומת שמונה נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

נתניה: 279 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2022 לעומת 115 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 2.4 יותר. שתי נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023 לעומת שישה נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

אשדוד: 242 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 83 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 2.9 יותר. שלוש נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023 לעומת שבעה נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

באר שבע: 241 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 80 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי שלושה יותר. תשעה נהגים גברים היו מעורבים בתאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023, לעומת אפס נשים.

חולון: 155 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 46 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 3.4 יותר. נהגת אחת הייתה מעורבת בתאונת דרכים קטלנית (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023 לעומת שישה נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

בת ים: 153 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 47 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 3.3 יותר. נהגת אחת הייתה מעורבת בתאונת דרכים קטלנית בעיר בשנת 2023 לעומת 11 נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

רמת גן: 150 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 40 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 3.5 יותר. 13 נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) בעיר בשנת 2023 לעומת 62 נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות מסוג זה.

הסטיגמה והמציאות- נשים באמת נוהגות גרוע?

על פי מחקר שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת פדובה באיטליה, למרות שנשים מעורבות פחות מגברים בתאונות דרכים, הסטיגמה הנפוצה לפיה נשים נוהגות גרוע, הססניות וחסרות ביטחון מאחורי ההגה הינה רווחת בציבור. הסיבה לכך היא הבנייה חברתית המבוססת על תפקידים מגדריים עתיקי יומין, לפיהם נהיגה היא משימה גברית.

הבעיה המרכזית בסטיגמה היא שהיא אכן משפיעה על אופי הנהיגה של נשים. הסטיגמה המלווה נשים, נערות ואפילו ילדות, מתחילה להשתרש ולחלחל לתודעה שלהן הרבה לפני שלב הוצאת רישיון הנהיגה. התוצאה היא שנשים נוטות להעריך את יכולת הנהיגה שלהן הערכת חסר ולהרגיש חוסר ביטחון בנהיגה לעומת גברים.

סטיגמה שלילית מעוררת חששות הגורמים לחוסר ביטחון עצמי, ספק ביכולות הביצועיות, מתח רב ומאמץ להתעלות על הציפיות השליליות. תהליכים אלו מובילים לפגיעה בביצועים ובנהיגה.

למרות כל זאת, הממצאים מראים אחרת וסותרים את הסטיגמה. מחקרים מראים כי נשים נוטות לעבור על חוקי התעבורה פחות מגברים, נוהגות באופן מסוכן פחות מגברים ולכן הסיכוי שלהן למעורבות בתאונת דרכים קשה או קטלנית נמוך יותר מסיכויים של הגברים. או בקיצור, נשים נוהגות טוב יותר ובטוח יותר.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות