עיכוב של יומיים בטיסה: "אכלנו רק קרקרים"

המתנה ארוכה בשדה התעופה. אילוסטרציה shutterstock
המתנה ארוכה בשדה התעופה. אילוסטרציה shutterstock

איחורים ועיכובים בטיסות מתרחשים לא פעם, אך בדרך כלל מדובר באיחור של מספר שעות בודדות. בטיסת ארקיע מזנזיבר לישראל בשנה שעברה, חל עיכוב יוצא דופן במשך של שתי יממות שלמות.
לפסק הדין המלא לחצו כאן
טיסת החזור מזנזיבר תוכננה לשעה 18:55, אך בעקבות תקלה טכנית בוטלה הטיסה. רק בשעה 24:00 הועברו הנוסעים למלון בקרבת שדה התעופה. למחרת בשעה 18:00 עודכנו הנוסעים כי צוות ישראלי דואג לתיקון המטוס. בשעה 1:00 התבקשו הנוסעים להגיע לשדה התעופה. אלא שלאחר עלייה למטוס הודיעו לנוסעים על תקלה נוספת במטוס. הנוסעים הורדו מהמטוס, ובשעה 8:15 הוכרזה הטיסה כמבוטלת. רק בשעה 1:00 בלילה יום למחרת הטיסה יצאה לדרכה.
בני זוג שהיו בטיסה המדוברת החליטו לתבוע את 'ארקיע' בבית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה. למעשה לא הייתה מחלוקת בין הצדדים על העובדות, אלא רק על גובה הפיצוי. 'ארקיע' טענו שיש לראות את המקרה כטיסה אחת, ולדעת התובעים הם זכאים לפיצוי בעבור שתי טיסות שהתבטלו.
לטענת התובעים הם נאלצו להמתין שעות רבות בשדה התעופה של זנזיבר, שהיא מדינת עולם שלישי כהגדרתם, בשל ביטול הטיסה הראשונה, זאת בתנאים גרועים ביותר. לטענתם בכל הזמן הזה לא היה להם מקומות ישיבה ראויים, לא הייתה להם אפשרות לרכוש אוכל ושתייה, המזגנים לא עבדו, וגשם חדר מבעד לתקרה. עוד טענו התובעים למצבו הרפואי של התובע, שנותר בכל תקופת ההמתנה ללא תרופות מתאימות.
התובעים טענו גם על אופן חלוקת הנוסעים למלון, אשר התנהלה לטענתם בצורה שערורייתית ללא סדר וארגון, ובמשך כל זמן ההמתנה לא סופק אוכל ושתייה מלבד קרקרים.
https://www.instagram.com/p/bZdZPDHPo3/?utm_source=ig_web_copy_link
'ארקיע' פיצו את התובעים בסך של 4,160 ש"ח בהתאם לטיסה אחת ולא על שתי טיסות, וכאמור כאן היה סלע המחלוקת בין הצדדים. לטענת החברה התקלה היא בבחינת "failure Hidden", שלא הייתה בשליטת החברה ומהווה כוח עליון. עוד טענה החברה כי לצורך טיפול בתקלה שלחה צוות טכנאים מתוגבר מישראל, ובמקביל ניסתה לאתר מטוס חלופי.
הרשם הבכיר אורן כרמלי קבע כי, "נדמה כי לשון החוק תומכת בעמדת הנתבעת, כך שעליה לפצות את הנוסעים פיצוי כספי אחד". החוק, כך הסביר הרשם, מטיל על מפעיל הטיסה לפצות את הנוסעים על איחור בהמראה של למעלה מ-8 שעות, אך לא קובע מדרג נוסף מעבר לאיחור זה.
החוק קובע 3 קטגוריות: איחור מעל שעתיים מזכה באוכל, שתייה ושירותי תקשורת. איחור בין 5-8 שעות מזכה גם הוא באוכל, שתייה ושירותי תקשורת ובנוסף לכך גם כרטיס חלופי או השבת התמורה. איחור של למעלה משמונה שעות מזכה באוכל, שתייה, שירותי תקשורת, שירותי לינה ופיצוי כספי. החוק אינו קובע קטגוריה נוספת מעבר ל-8 שעות, ולדברי הרשם: בין א ם מדובר באיחור של 8:01 שעות ובין אם מדובר באיחור 3 של יממות, נכנס בגדרי 'טיסה שבוטלה'".
הרשם ציין את העובדה שאם החברה לא הייתה מנסה להטיס את הנוסעים בטיסה נוספת, אך העיכוב היה במשך אותו זמן, לא הייתה כלל מחלוקת שמדובר בטיסה אחת שבוטלה. לאור זאת דחה הרשם את התביעה.
 
 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות