צו מניעה לטייסי ארקיע שסירבו לבצע טיסות להבאת בדיקות קורונה

ביה"ד לעבודה הוציא את הצו לבקשת החברה בשל הודעת הטייסים כי לא יבצעו את הטיסות להבאת בדיקות אנטיגן מסיאול לישראל בטענה כי הדבר נוגד את ההסכמים עמם
גילי סיוון-כהן |
מטוס ארקיע
מטוס ארקיע, צילום: פלאש 90

שופטת בית הדין האזורי לעבודה ת"א, דפנה חסון זכריה, הוציאה צו מניעה לטייסי ארקיע שנשלחים להביא בדיקות אנטיגן והורתה להסתדרות, לוועד העובדים של ארקיע וועד הטייסים, לבטל את ההוראה הארגונית שנתנו לטייסים, שלא להשתבץ לטיסות המטען לסיאול לשם הבאת בדיקות האנטיגן. כמו כן, השופטת הורתה להם להפעיל את מרותם הארגונית ולוודא קיומו של שקט תעשייתי מוחלט ועבודה מלאה ותקינה.

מדובר בבקשה למתן צווי מניעה זמניים, שביקשה חברת ארקיע, המורה למשיבים להשתבץ ל-6 טיסות מטען שאמורות להמריא לסיאול, החל מהיום אחר הצהריים ועד ליום שבת הקרוב, על מנת להביא לארץ ערכות של בדיקות קורונה (אנטיגן). לטענת ארקיע, מבצע זה תואם עם משרד הבריאות, תוך שארקיע התחייבה לעמוד בלוחות זמנים שסוכמו עם המשרד.

הטייסים סירבו להשתבץ לטיסות אלה, ויו"ר הועד התנה את הסכמת הטייסים להשתבץ לטיסות במעבר מיידי לתקופה השנייה של תוכנית ההבראה. עוד נטען, כי למרות ההסכמות שהושגו בדיון מתחילת החודש, הטייסים ממשיכים לנקוט בעיצומים, הבאים לידי ביטוי בחוסר נכונות להשתבץ לטיסות, ובהארכת זמני הבלוק. עוד נטען על ידי ארקיע, טייסיה נוקטים בעיצומים, חרף קיומו של סעיף של שקט תעשייתי ובהעדר הכרזה על סכסוך עבודה.

מנגד לטענת הטייסים, הם אינם נוקטים בעיצומים, דרישת ארקיע להשתבץ לטיסות חורגת מחובתם על פי ההסכמים הקיבוציים, ועל כן אין מקום למתן צווי המניעה. כמו כן, סירוב הטייסים שלא להשתבץ לטיסות המטען אינה מהווה עיצומים, שכן הדרישה להשתבץ לטיסות אלה חורגת מחובת הטייסים על פי ההסכמים הקיבוציים החלים על הצדדים.

"שקט תעשייתי"

הטייסים הדגישו כי ככלל, ארקיע אינה מקיימת טיסות מטען, ובדרך כלל לא נדרשות שעות טיסה רבות כל כך, ושהיה כה ארוכה מחוץ לבית, כפי שנדרש לשם עמידה במבצע הבאת בדיקות האנטיגן. המשיבים שבו והדגישו כי בהתאם להסכם ה-FTL הטייסים רשאים לסרב להשתבץ לטיסות מבלי לנמק את סירובם. מכל מקום, סירוב הטייסים להשתבץ בטיסות אינה פעולה קיבוצית מתאומת אלא בסירוב ברמת הפרט.

למרות טענת הטייסים, בית הדין קבע כי ממכלול נסיבות העניין, עולה כי אין המדובר בסירוב של יחידים במישור האינדיבידואלי, כי אם בפעולה קיבוצית מתואמת, על רקע דרישתם הארגונית של המשיבים לעבור לתקופה השניה ולחתום על הסכם הטייסים.

"מסקנתנו זו", כתבה השופטת חסון זכריה בהחלטתה, "מבוססת על כך שאין המדובר בטייסים בודדים שסירבו להשתבץ לטיסות, אלא במסה קריטית של טייסים המסרבים לכך. אף לא ניתן להתעלם מהעובדה, כי ברקע הדברים עומדת דרישתם הכלכלית של הטייסים לעבור לתקופה השניה, ולחתום על הסכם הטייסים".

עוד הוסיפה השופטת כי בנסיבות אלה "שוכנענו כי אין המדובר בסירוב של יחידים במישור האינדיבידואלי, כי אם בצעד ארגוני בדמות עיצומים, שמטרתו להוות לחץ על ארקיע להיענות לדרישת הטייסים. פעולה קיבוצית מתואמת זו ננקטת שלא כדין מאחר והיא נעשית בתקופת התחייבות לשקט תעשייתי ומיצוי תביעות, ומאחר שלא אושרה כדין על ידי ארגון העובדים היציג, שהוא בלבד מוסמך להכריז על סכסוך עבודה ושביתה".

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת דפנה חסון זכריה

________________________________________________________

עו"ד ליזה דמרי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות