פרשת דוד ביטן: 8 חודשי מאסר לארנון גלעדי

ביהמ"ש המחוזי מרכז קיבל את הסדר הטיעון בעניינו של המשנה לשעבר של ראש עיריית ת"א, במסגרתו הוא הודה בעבירות מרמה והפרת אמונים ונקבע כי קלון דבק במעשיו
גילי סיוון-כהן |
ארנון גלעדי בביהמ"ש, אתמול. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הסדר טיעון בפרשת ח"כ דוד ביטן: שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, דנה מרשק מרום, קיבלה את הסדר הטיעון שנחתם בין הפרקליטות למשנה לשעבר של ראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי. במסגרתו, הוא הודה בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים ונקנס ב-35 אלף שקלים בנוסף לתקופת המאסר. מאחר וגלעדי הורשע בעבירה שיש עמה קלון, עליו להתפטר מכל תפקידיו הציבוריים. "הסדר הטיעון מבטא איזון נכון בין הצורך ליתן מענה לאינטרס הציבורי המחייב השתת עונש מוחשי על הנאשם ועובדי ציבור כמותו, לבין נתוניו האינדיבידואליים של הנאשם, לרבות לקיחת האחריות בשלב מוקדם בהליך ונסיבותיו האישיות והמשפחתיות", לשון גזר הדין.

על פי כתב האישום המתוקן שבעובדותיו הודה גלעדי, חבר מועצה בתל אביב וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיר, ניצל את תפקידו והשפעתו בעיריית תל אביב לקידום צרכיהם של דוד ביטן ועד המדינה, אשר ביטן. על פי האישום הוא נענה לבקשותיהם בשנים 2011 ו-2017-2015 לבקשותיהם לקידום ופתרון בעיות בשלושה פרויקטים נדל"ניים בתחום שיפוטה של תל אביב.

גלעדי פעל תוך הימצאות בניגוד עניינים חמור על רקע פעילותו המשותפת עם ח"כ דוד ביטן בתנועת הליכוד והאינטרסים המשותפים שעמדו לנגד עיניו, נוכח תפקידיהם המקבילים בשלטון המקומי ובהמשך גם במהלך כהונתו של ביטן כחבר כנסת ויו"ר הקואליציה.

בנוסף, על פי כתב האישום המתוקן, בשלהי שנת 2017 קיבל גלעדי 30 אלף שקלים משלושה יזמי נדל"ן שונים, בזיקה לתפקידו. הכספים הופקדו בחשבון בנק ונועדו לשמש למימון אירועים ופעילויות שונות. בין היתר, טיפוח תדמיתו הציבורית של גלעדי וקידום מועמדותו לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2018. גלעדי סייע ליזמים בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון, תוך הימצאות בניגוד עניינים חמור.

השופטת: "פגיעה באמון הציבור"

השופטת מרשק מרום קבעה קבעה כי גלעדי "פגע באופן מוחשי באמון הציבור ובתקינות המנהל, תוך ניצול מעמדו הרם בעיריית תל אביב, בכך שהתערב בהליכי תכנון הנוגעים לפרויקטים משמעותיים". עם זאת, היא ציינה כי הסדר הטיעון הוא סביר ולכן החליטה לכבדו ונימקה זאת בכך שגלעדי הודה בכתב האישום בשלב מוקדם עוד לפני שלב ההוכחות ועל רקע החיסכון בזמן שיפוטי.

"בעבירות מן הסוג הנדון, על נקודת המוצא להיות מאסר מאחורי סורג ובריח. בשנים האחרונות יוצא מפסיקת בית המשפט העליון מסר ברור של החמרה בכל הנוגע לעבירות שחיתות לרבות מי שהורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים. לאחר ששקלתי את כל הטענות הכרעתי היא, כי הסדר הטיעון מבטא איזון נכון בין הצורך ליתן מענה לאינטרס הציבורי המחייב השתת עונש מוחשי על הנאשם ועובדי ציבור כמותו, לבין נתוניו האינדיבידואליים של הנאשם, לרבות לקיחת האחריות בשלב מוקדם בהליך ונסיבותיו האישיות והמשפחתיות", היא הוסיפה.

בשבוע שעבר גזר ביהמ"ש על נאשם נוסף בפרשה, רענן יוסף, 4 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 15 אלף שקל, לאחר שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של הלבנת הון. יוסף, שריכז את תקציב מטה הליכוד בבחירות לרשויות המקומיות ב-2013, בהן התמודד ארנון גלעדי בראש רשימת הליכוד, אסף בשמו ומטעמו של גלעדי כספים מגורמים שונים. כספים אלה נועדו, בין היתר, למימון פעילויות שונות שמטרתן טיפוח מעמדו ותדמיתו הציבורית של גלעדי וקידום מועמדותו לקראת הבחירות.

___________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת דנה מרשק מרום

____________________________________________

עו"ד ירון לונדון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות