עישנת ג'וינט ונתפסת? קבל 500 שקל קנס

בלי רישום פלילי: שר המשפטים אישר את התקנות ההופכים את עבירת השימוש העצמי בקנאביס למנהלית. סער: "היעדר מדיניות הפכה אזרחים נורמטיביים לעבריינים"
מעיין לביא |
ג'וינט. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

שר המשפטים, בהסכמת שר הבריאות, חתם על צו הקובע כי עבירת השימוש העצמי בקנאביס תהפוך לעבירה מנהלית (במקום פלילית), ללא רישום במרשם הפלילי. כמו כן, גובה הקנס על החזקת קנאביס יופחת ל-500 שקלים, במקום 1,000 ו-2,000 כיום על שתי עבירות ראשונות. למעשה, הסדר עבירות הקנאביס לשימוש עצמי יהיה בתשלום קנס. "היעדר מדיניות בנושא", אמר השר סער, "הופכת, הלכה למעשה, אזרחים נורמטיביים רבים בישראל לעבריינים פליליים, פוגעת בזכויות הפרט ומערערת את האמון בין האזרחים למערכות אכיפת החוק".

במקביל, להעברת התקנות לאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. הפיץ כעת שר המשפטים תזכיר לתיקון תקנות העבירות המנהליות. התקנה תאפשר את ביטול הרישום הפלילי. התקנות המוצעות מהוות השלמה למהלך הכולל, והן יאפשרו להפוך את העבירות של החזקת קנאביס ושימוש בו לצריכה עצמית, לעבירות מנהליות בלבד. בכך למעשה לא יהיה יותר ברישום פלילי על עבירה זו.

המצב כיום, על פי ״מתווה ארדן״, עומד לפוג בסוף החודש, ולאחר פקיעתו אמורה לחזור אכיפה פלילית מלאה. השינוי שנחתם הוא שמשתמשי קנאביס לא יואשמו בדין פלילי, תבוטל ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי, תבוטל האבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות והקנס על החזקה יוגבל ל-500 שקלים.

תקופת הדה-פליליזציה

על פי טיוטת התקנות שהוגשו לאישור הוועדה מההסדר יוחרגו, על פי עמדת המשרדים הרלוונטיים, חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה, וקטינים שלגביהם ייקבע הסדר מיוחד המעודד מתן טיפול.

יצוין כי צוות בין-משרדי בהובלת משרד המשפטים הגיש המלצותיו בנובמבר 2020, ובכלל זה המלצה לאסדרה מלאה של שוק הקנאביס. עם זאת, וכל עוד לא מתקיימת אסדרה מלאה, ומכיוון שהוראת השעה משנת 2019 (״מתווה ארדן״) המעוגנת בסעיף 7 לפקודת הסמים, עומדת לפקוע בסוף מרץ 2022 – יש צורך בפעולה דחופה בנושא. בהעדרה – תחזור אכיפה פלילית מלאה על עבירות שימוש עצמי בקנאביס בסוף החודש. אין מקום לפגוע בעתידם של אזרחים ואזרחיות בהליכים פליליים וברישום פלילי.

שר המשפטים גדעון סער אמר כי: "היעדר מדיניות בנושא הופכת, הלכה למעשה, אזרחים נורמטיביים רבים בישראל לעבריינים פליליים, פוגעת בזכויות הפרט ומערערת את האמון בין האזרחים למערכות אכיפת החוק. המהלך הזה מצטרף למהלכים אחרים שאני מוביל שמגמתם: דה-פליליזציה – צמצום היקפם של האישומים הפליליים והעבירות הפליליות והצורך במיקוד המשפט הפלילי בפשיעה".

______________________________________________________

עו"ד מיכאל כרמל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות