כמה שמות משפחה יהיו לילד שלו 2 אבות?

ביהמ"ש חייב את המדינה לאפשר להורים לרשום את 2 שמות המשפחה של האבות, אך זו סירבה ואף עתרה לביטול ההחלטה. השופט: "האם הרשויות פטורות מקיום פס"ד?"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה Envato

שופט בית משפט לענייני משפחה בתל אביב, ליאור ברינגר, דחה בקשה של המדינה לבטל החלטה הקובעת ששם משפחה של קטין יכיל את שני שמות משפחתם של האבות. השופט גם חייב את המדינה בהוצאות משפט בסך 7,500 שקלים. זאת, לאחר שמתח ביקורת על התנהלותה, שכן היא לא קיימה החלטה קודמת של ביהמ"ש לאפשר להורים לרשום את שני שמות המשפחה. "ההחלטה שאותה מבקשת המדינה לבטל קובעת כי יש לקיים את פסק הדין שניתן. הנתבע לא רשם אף לא ברמז מדוע הוא סבור שאין לקיים את פסק הדין ומדוע הוא סבור שרשויות המדינה פטורות מקיום פסקי דין של בתי משפט בישראל", כתב השופט בהחלטתו.

התובעים מגדלים יחד קטין, הגישו תביעה, בה עתרו לביצוע בדיקה גנטית וקביעה שאחד מהם הוא אביו הגנטי של הקטין אשר שם משפחתו הרשום בתעודת לידתו ובתעודת המעבר אותה הנפיק עבורו משרד החוץ הישראלי "כהן לוי". בהסכמת היועמ"ש נערכה בדיקה גנטית ולאור תוצאת הבדיקה נקבע כי אכן התובע הוא אביו הגנטי של הקטין כהן לוי ישראל. לאחר פסק הדין, פנו התובעים ובקשו לתקן טעות סופר בדבר שמו הפרטי של הקטין מ"ישראל" ל"שרוליק" ובית המשפט חתם פסק דין מתוקן שקבע כי התובע הוא אבי הקטין "כהן לוי שרוליק".

ביקורת על המדינה

כעבור זמן פנו התובעים לבית המשפט, בטענה כי המדינה מסרבת לקיים את פסק בדין ומסרבת לרשום את הקטין כפי שנקבע. היועמ"ש התנגד לבקשה וטען כי בית המשפט נעדר סמכות עניינית לתיתה וכן בית משפט לענייני משפחה, אינו מוסמך לשנות את שם משפחתו של הקטין ולכן עליו להעביר את הבקשה לבית המשפט המוסמך.

השופט ברינגר, שדחה את טענת המדינה, ציין כי היועמ"ש לא העלה טענה מהותית כלשהי בדבר שמו של הקטין, לא מבהיר מה פסול מצא בשמו של הקטין וכן אינו מבהיר מדוע משרד החוץ של מדינת ישראל הנפיק עבור הקטין תעודת מעבר בה רשום שם משפחתו בדיוק כפי שהתובעים עתרו וכפי שנפסק ע"י בית המשפט.

בהחלטתו, מתח השופט ביקורת חריפה על התנהלות המדינה במקרה זה. "הנתבע לא מתייחס כאמור מבחינה מהותית לעצם העניין, כלומר לשמו של הקטין ומה פסול מצא בשם זה. הנתבע גם אינו מסביר מדוע בקשה לשינוי שם אינה נמצאת בסמכותו של ביהמ"ש לענייני משפחה, ולאיזה בית משפט בדיוק לדעתו יש להעביר תביעה שכזו. ההחלטה שאותה מבקשת המדינה לבטל קובעת כי יש לקיים את פסק הדין שניתן. הנתבע לא רשם אף לא ברמז מדוע הוא סבור שאין לקיים את פסק הדין ומדוע הוא סבור שרשויות המדינה פטורות מקיום פסקי דין של בתי משפט בישראל", כתב השופט בהחלטתו.

______________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ליאור ברינגר

_____________________________________________________________

עו"ד גלי דנילוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות