צפו: פשיטת משטרה על נוכלים שעקצו אזרחים במצוקה כלכלית

במבצע "מדע בדיוני" פשטה היום (שלישי) המשטרה על רשת טלמרקטינג שעקצה מאות אזרחים ברחבי הארץ, בהלוואות ואשראי לכאורה, וגרפה מיליוני שקלים מהקורבנות – שנותרו ללא ההלוואות והכסף
ציון חן |
מעצר. ארכיון

בתום חקירה סמויה של שנה בימ"ר ירושלים, פשטו היום בלשי המשטרה על בתיהם של החשודים המרכזיים בפרשת עוקץ גדולה ועל מרכז הטלמרקטינג שלהם במרכז הארץ. 17 חשודים בשנות 20-50 לחייהם, מהמרכז והצפון, נחקרו. ביניהם החשודים המרכזיים ועובדים במוקדים. בנוסף, תפסו השוטרים כ-200 אלף ש"ח במזומן, מחשבים, מסמכים ו-2 רכבי פאר.

חקירת הפרשיה, שקיבלה את השם 'מדע בדיוני', העלתה כי היקף העוקץ הממוצע של רשת הנוכלים עמד על כחצי מיליון ₪ בחודש. מאות אזרחים ברחבי הארץ נעקצו, ואת החקירה ליוו הרשות להגנת הפרטיות והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים.

החקירה נפתחה בעקבות תלונות של קורבנות, אשר פנו לחברה לצורך קבלת הלוואות אשראי באופן מידי ושירות של שינוי או מחיקת BDI (דירוג אשראי) שלילי. בעבור שירות זה שילמו הקרבנות עמלות שונות. בדרך זו גרפו מפעילי החברה לכיסם מיליוני שקלים במרמה, ואילו הקורבנות נותרו ללא ההלוואות ו/או השרות שהוצע להם.

עוד עלה מהחקירה כי מפעילי השיטה פעלו בדפוס פעולה דומה תוך שימוש במגוון פלטפורמות, בהן שיווק השירותים שלהם באופן אגרסיבי, הן בהודעות SMS שהפנו להשארת פרטים תוך שימוש במאגרי מידע בניגוד לחוק, והן באמצעות רשתות חברתיות, ובאמצעות אתרים שהקימו באינטרנט.

השיטה עבדה כך שמיד לאחר שמבקשי ההלוואות מסרו את פרטיהם, נוצר עמם קשר ע"י מוקד הטלמרקטינג. בשיחה זו הוצעו להם השירותים בעבור עמלות שונות, שנדרשו להעביר כמקדמה בסכומים הנעים בין מאות לבין אלפי שקלים, בהתאמה לשרות המבוקש.

בעלי החברה נהגו להחליף את שמות החברות מספר פעמים, וכן את מיקומם של המוקדים ומספרי הטלפון, וזאת במטרה לטשטש את עקבותיהם ולמנוע אפשרות של הקורבנות לאתר אותם ולדרוש את כספיהם בחזרה.

מהמשטרה נמסר כי היא קוראת למי שחושב שנפגע מדפוס פעולה דומה, ליצור קשר עם המשטרה או להגיש תלונתו בתחנה הקרובה. עם זאת, "המשטרה מזהירה את הציבור לנקוט במשנה זהירות בהצעות של מתן שירותים פיננסיים שונים, ולא להתפתות להצעות המתקבלות שלא ע"י גופים המוסדרים בחוק, שכן ישנם עבריינים המנצלים את מצבם ומצוקתם של אזרחים לביצוע עבירות הונאה ומרמה", לשון התיחסות המשטרה לפרשה.

בסרטון: רס"מ ניסים אוחנה, חוקר בצח"מ בימ"ר ירושלים. צילום- דוברות המשטרה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות