בית משפט העליון החמיר בעונשו של צעיר שתקף צוות רפואי

בית המשפט העליון קיבל את ערעור הפרקליטות, והחמיר בעונשו של צעיר בן 18, יצחק זגורי, אשר תקף אנשי צוות רפואי בקופת חולים "מאוחדת"
אייל חן |

בית המשפט העליון קיבל את ערעור הפרקליטות, והחמיר בעונשו של צעיר בן 18, יצחק זגורי, אשר תקף אנשי צוות רפואי בקופת חולים "מאוחדת", שבר את ידו של הרופא המטפל והתבטא כלפיו באופן גזעני, וכן איים באמצעות סכין, זאת על רקע אי-שביעות רצונו מהטיפול הרפואי שהוצע לאחיו. בית המשפט העליון העמיד את עונשו של הצעיר על שנה וחצי מאסר בפועל.

על פי עובדות כתב האישום, לפני למעלה משנתיים, הגיע זגורי, יחד עם שלושה אנשים נוספים, בינהם אביו, אחיו וחבר לסניף קופת חולים "מאוחדת" בבית"ר עלית, לקבלת טיפול רפואי עבור אחיו של הנאשם. על רקע אי שביעות רצונם מהטיפול שהוצע להם והתשובות שקיבלו, תקפו השלושה בצוותא את הרופא והאח בקופת החולים, צעקו לעברם וקיללו את הרופא, תוך התייחסות למוצאו הערבי, הניפו כיסאות ובשלב מסוים נטל הנאשם סכין ממטבחון המרפאה, והחל לאיים על האח באמצעותה.

הנאשם הודה והורשע על יסוד הודאתו בעבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, איומים והחזקת סכין שלא כדין. שופט בית המשפט המחוזי בירושלים התחשב בגילו הצעיר של הנאשם ואף עמד על המלצת שירות המבחן שלא להטיל עליו עונש מאסר בפועל, אך נוכח מספר ניסיונות כושלים לשילוב הנאשם בהליכי שיקום, הטיל עליו עונש מאסר של 10 חודשי מאסר בפועל ו-6 חודשי מאסר על תנאי.

הפרקליטות הגישה ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון, במסגרתו ביקשה להחמיר באופן משמעותי בעונש המאסר בפועל אשר הושת על הנאשם, זאת מאחר והעונש "אינו מגלם את מדיניות הענישה הראויה בעבירות של אלימות חמורה אשר בוצעו בצוותא, ובפרט בעבירות שהופנו כלפי צוות רפואי- על לא עוול בכפו". כמו כן, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט העליון לחייב את הנאשם בתשלום פיצויים למתלוננים עקב הנזק הרב שנגרם להם. הנאשם מצידו הגיש ערעור על חומרת עונשו.

השופט מני מזוז ציין בפסק הדין כי אין להשלים עם מצב בו אנשי צוות רפואי, האמונים על צרכיו החיוניים של הציבור, יחושו כי הם מאוימים או ימצאו עצמם מוכים ומותקפים על-ידי מטופל או בני משפחתו בעת שהם עושים את מלאכתם נאמנה. "שומה עלינו כחברה מתוקנת להבטיח כי אנשי הצוות הרפואי הפועלים יום-יום תחת עומסים כבדים, במסירות ובהתמדה, יוכלו לבצע את מלאכתם כשהם חשים בטוחים ומוגנים, וללא כל מורא", כתב השופט מזוז והוסיף באשר לביטויי גזענות כלפי הרופא, "אין ספק כי ביטויים מעין אלה משווים נופך נוסף של חומרה וכיעור למעשי האלימות המתוארים – הם ראויים לכל גינוי והוקעה. מקומם לא יכירנו במדינת חוק מתוקנת, ויש לפעול בנחישות למיגורם".

כאמור שופטי בית המשפט העליון דחו את ערעורו של הנאשם וקיבלו כאמור את ערעור הפרקליטות והשיתו על הנאשם עונש של 18 חודשי מאסר בפועל וכן פיצוי למתלוננים בסך של 12,000 שקלים. בפסק הדין התייחס השופט מזוז בחומרה לתופעה הנפוצה של אלימות כלפי אנשי צוות רפואי, וסיכם: "תקיפה ופגיעה ברופאים ואנשי צוות רפואי, העושים לילות כימים להצלת חיי אדם ולטיפול מסור בחולים ובפצועים, היא מעשה בזוי וראוי לכל גנאי, ועל בתי המשפט לשלוח מסר חד-משמעי לענין זה על ידי ענישה ממשית ומרתיעה, לשם מיגור תופעה קשה זו, שלמרבה הצער הפכה למציאות רווחת במקומנו. יודגש כי החמרת העונש המתונה שאנו קובעים במקרה זה אינה מבטאת את מתחם הענישה הראוי במקרים כגון אלה, זאת על פי הכלל כי אין ערכאת הערעור נוהגת למצות את הדין".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות