באלו מקרים ניתן להגיש בקשה לפשיטת רגל שנייה?

פשיטת רגל היא הליך משפטי הנועד למי שנקלע לחובות כספיים בתום לב והוא אינו מסוגל לפרוע אותם. במסגרת הליך זה מבוצע מימוש של נכסי החייב, נקבע לו צו תשלומים חודשי לתקופה מסוימת, בהתאם ליכולתו ובסוף פרק הזמן הזה, יקבל החייב הפטר מיתרת חובותיו ויוכל לפתוח דף חדש. במקרים מסוימים בהם נקלע החייב לחובות נוספים, הוא יהיה רשאי להגיש בקשה לפשיטת רגל שנייה. מהם התנאים לכך וכיצד מתבצע ההליך הלכה למעשה.
עו"ד אורן ליטוין |
עו"ד אורן ליטוין

הליך פשיטת רגל

אנשים רבים בישראל נקלעים, מסיבות שונות, לקשיים כלכליים וכאשר אין באפשרותם לשלם את חובותיהם לנושים, ניתנת להם האפשרות לפתוח בהליך של פשיטת רגל. במסגרתו, ניתן צו כינוס לנכסי החייב ובהתאם ליכולתו הכלכלית, נקבע צו תשלום חודשי לתקופת זמן מסוימת. בסיומה, אם עמד החייב בצו התשלומים, קיים את הוראות בית המשפט ופעל בתום לב לאורך התקופה, יינתן לו הפטר מיתרת סכום החובות והוא יוכל לשקם את חייו ולפתוח דף חדש. מה קורה במצב שבו החייב נקלע פעם נוספת לחובות? החוק בישראל מאפשר לחייב להגיש בקשה לפשיטת רגל שנייה וזו תתקבל ככלל, בהתקיים של שלושה תנאים: חלפו 5 שנים ומעלה ממועד מתן צו ההפטר בפשיטת הרגל הראשונה, החובות החדשים נצברו בתום לב ובנסיבות חדשות וכי התנהלותו של  החייב בפשיטת הרגל הראשונה הייתה תקינה, ללא ניצול לרעה של ההליך.

פשיטת רגל שנייה

מטרתו של הליך פשיטת הרגל היא לסייע לחייבים להשתקם כלכלית. מתוך ההבנה כי ישנם מצבים בהם נקלע החייב לחובות נוספים לאחר ההליך הראשון, ניתנת האפשרות להגשת בקשה לפשיטת רגל שנייה. אולם, כדי למנוע ניצול לרעה של הליך פשיטת הרגל והפיכתו למקלט עבור חייבים סדרתיים ומי שאינו פועל לשיקום כלכלי,  נקבעו תנאים לקבלת צו הפטר בפעם השנייה:

  1. פרמטר הזמן: הדין מחייב כי בקשה לפשיטת רגל שנייה תוגש לא לפני שחלפו 5 שנים לפחות ממועד מתן צו ההפטר הראשון.
  2. נסיבות יצירת החובות: הליך פשיטת רגל נועד למי שצבר את חובותיו בתום לב ותנאי זה חל כמובן גם כאשר מדובר על פשיטת רגל שנייה ויתרה מזו, על החייב להוכיח כי מדובר בנסיבות חדשות שהובילו ליצירת החוב.
  3. התנהלות תקינה של החייב: תנאי זה משמעו כי החייב פעל בתום לב במסגרת ההליך הראשון ולא ניצל לרעה את ההליך.

לעניין זה ראוי לציין, כי בתי המשפט אינם נעתרים בנקל לבקשה של פשיטת רגל שנייה. בבואם לשקול את הבקשה, יבחנו היטב את  קיומם של התנאים הנ"ל ובפרט יעמדו על הנסיבות שהובילו ליצירת החובות, כאשר על החייב יהיה להראות כי שינה את דרכיו והחובות נוצרו מנסיבות אחרות, חריגות, שאינן דומות לחובות נשוא הליך הפש"ר הראשון.

חלוקה שווה בין הנושים

אחת השאלות המרכזיות שעולות בהקשר של פשיטת רגל שנייה, היא מה יעלה בגורל הנושים הראשונים? האם עליהם יהיה להשיב את הכספים ששולמו להם במסגרת פשיטת הרגל הראשונה, לקופת הפש"ר? התשובה היא בשלילה. פשיטת רגל שנייה אינה פוגעת בזכויות הנושים הראשונים ונכסים שכבר נפרעו במסגרת צו הכינוס הראשון, לא יושבו לקופה. יתרה מזאת, הנושים מהליך הפש"ר הראשון, ממשיכים להחזיק במעמדם כנושים גם בפשיטת הרגל השנייה. כלומר, עת ניתן צו כינוס שני, יימכרו נכסי החייב שנרכשו לאחר מתן צו הפטר בפשיטת הרגל הראשונה ואלו יחולקו שווה בשווה בין כל הנושים. כך למעשה, הופך הנאמן הראשון בהליך הפש"ר לנושה של החייב בפשיטת הרגל השנייה ונשמרים האינטרסים של כלל הנושים

 

עו"ד אורן ליטוין מומחה לחדלות פירעון ופשיטות רגל

ניתן להתייעץ עם עו"ד ליטוין ישירות על הכתבה באמצעות הלחיצה על אייקון הוואטסאפ

התייעצות עם עו"ד ליטוין בנוגע לכתבה
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות