מתי בית המשפט ידחה תביעה לשלום בית

תביעה לשלום בית מוגשת אך ורק במסגרת בית הדין הרבני והיא למעשה אקט חד צדדי של אחד מבני הזוג, בין אם במקרה בו מסרב בן הזוג להתגרש ובין אם במקרה בו התביעה לשלום בית מהווה צעד טקטי במסגרת הגירושין. ישנם פעמים שבית הדין הרבני לא יאשר את בקשת שלום הבית.
עו"ד הילית שלומי קדוש |
תביעה לשלום בית

בני זוג הנמצאים בתוך הליך הגירושין מבינים שבקשה לשלום בית הינו חבל ההצלה האחרון בכל הנוגע להצלת נישואיהם. על מנת שהליך של שלום בית יצליח ויביא את הזוג לשוב לחיי זוגיות משותפים, יש צורך בשיתוף פעולה מלא של שני הצדדים. תביעה לשלום בית תוצג לרוב על ידי בן הזוג שלא יזם את הגירושין וברצונו לתקן את המצב. במסגרת הבקשה לבית הדין הרבני, על מבקש לפרט מהן הסיבות לכך שבית הדין הרבני יתמוך בהליך זה ויחליט על פסק דין לשלום בית כשמנגד באפשרותו אף לדחות הבקשה.

גם במקרה בו הוציא בית הדין הרבני פסק דין לשלום בית לאחר שהשתכנע מבן הזוג שביקש אותו, אין הדבר מחייב את בן הזוג מהצד השני לפעול על פי פסק הדין. ועדיין, סירובו של בן הזוג להליך זה לאור אותו פסק הדין, יכול להוביל את בית הדין הרבני להגדיר את בן הזוג כ"מורד" ובכך להטיל עליו סנקציות דוגמת צו עיכוב יציאה מהארץ, שילום מזונות וכו'. הטלת סנקציות אלו הופכות לא פעם את בקשת שלום הבית ככלי המשמש את בן הזוג המבקש בהשגת תמורות כלכלית והגבלות על הצד השני וזאת מבלי כוונה לרצות באמת בשלום הבית כהליך אשר יביא להצלת נישואיהם.

במקרים בהם השתכנע בן הזוג והוא מעוניין לתת צ'אנס להליך של שלום בית, דואג בית הדין הרבני להפנות את שני הצדדים למספר מחייב של פגישות במסגרת של ייעוץ זוגי. במקרה וההליך צלח והביא לשלום בית חותמים שני הצדדים על הסכם מחייב ובו מפורטים ההסכמות עליהם הגיעו במסגרת הייעוץ הזוגי אליו הופנו. במקרים בהם הניסיון לשלום בית לא צלח ומתקיימת הסכמה הדדית על גירושין של בני הזוג מנוסח גם אז הסכם ובו פירוט על תנאי הגירושין.

 

עו"ד הילית שלומי קדוש

ישנם מקרים בהם בית הדין הרבני ישתכנע שהצד אשר הגיש את בקשת שלום הבית עשה זאת מטעמים פסולים ואינטרסנטיים. בנוסף, יכול בית הדין הרבני להגיע אף למסקנה כי בין בני הזוג לא קיים סיכוי ממשי בהשכנת שלום בית. הדבר יביא לדחיית הבקשה לשלום בית ובכך יביא להכרזה על גירושין.

על מנת להביא את בית הדין הרבני להבין שהצד המבקש בשלום בית עושה זאת ממניעים טקטיים ואינטרסנטיים וזאת בכדי לקדם עצמו בתהליך הגירושים, כשמנגד הוא מחליש את הצד השני המצטייר כעקשן וסרבן, חשוב שבתהליך נמנה עבורנו עורך דין העוסק בתחום הגירושין ולו ניסיון רב ביכולת לשכנע את בית הדין הרבני לדעת ולהבחין מתי הבקשה לשלום בית הינה תרגיל טקטי ואין בה כל רצון אמיתי וכנה להביא לתיקון הזוגיות.

בית הדין הרבני, שאותו ניתן להגדיר כפחות ליברלי ומקבל בהבנה ההחלטה של מי הצדדים לפרק הנישואין וזאת לעומת בתי הדין לענייני משפחה, רואה לא פעם בתום מסוים את הבקשה לשלום בית ככנה וזאת גם כשברור לכל הצדדים שמאחוריה מניעים תועלתניים. התמודדות במערכה שכזו ללא עורך דין מנוסה שיודע להבהיר לדייני בית הדין הרבני את מניעיו הנסתרים של מבקש הבקשה, תביא את ההליך למייגע עבור הצד שרוצה בגירושין ולעמדה טקטית נמוכה למול הצד השני.

ככלל, במסגרת הגירושין יש ויצטרכו הצדדים לא פעם להיות כגוף המניע באופן מושכל ונכון את עמדתו וזאת יחד עם עורך דין מנוסה. היכולת להביא את דייני בית הדין הרבני, ובכלל את כל המסגרות העוסקות בהליך הגירושין, להניח שהצד שלכם פועל מתוך מקום ענייני, כן ובריא בבקשה לפירוק הנישואין, היא הצעד המשמעותי להביא להחלטת בית הדין הרבני על דחיית תביעה לשלום ובית וככלל בקבלת החלטות המשרתות את רצונם הכן בסיום הנישואין במקרים בהם הדבר פשוט נכון ומתבקש.

 

עו"ד הילית שלומי קדוש עוסקת בדיני משפחה ומייצגת בכל הערכאות הרלוונטיות לתחום הגירושין

ניתן להתייעץ עם עו"ד קדוש באמצעות לחיצה על אייקון הוואטסאפ

התייעצות בנוגע לכתבה
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות