חמש טעויות נפוצות בעריכת צוואה

זמן חיי האדם כידוע קצוב, לפיכך מומלץ לכל אדם לערוך צוואה שתתן תוקף חוקי לחלוקת נכסיו וקיום רצונותיו לאחר מותו, נעזרנו בעו"ד אלירן רבוח העוסק בדיני משפחה וירושה לכתוב את המדריך השלם שימנע את הטעויות הנפוצות ביותר בעריכת הצוואה.
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%a8%d7%9f-%d7%a8%d7%91%d7%95%d7%97 |
עריכת צוואה, אילוסטרציה

"שאול שנא את המשפחה שלו, הוא לא אהב את כפיות הטובה של הילדים, שנא את השגרה המתישה, התחלחל מהאופן שבו התייחסו אליו כמו אל כספומט מהלך, איש חזק שאול, בגיל 81 הוא החליט שלא מגיע להם כלום, במכתב ארוך ומפורט הוא כתב על כל נכסיו והישגיו, וגם הסביר מדוע אף אחד משלושת ילדיו "הפרזיטים" (כך קרא להם) לא יקבלו ממנו דבר, ואיך את כל הרכוש שצבר הוא משאיר לבית הכנסת שאותו פקד שלוש פעמים ביום, מרגע שמצבו הבריאותי החל להידרדר ישב שאול בכל יום והוסיף עוד פסקה למכתב, עוד שורה, עוד מילה, כך עד שהרגיש כמה שלם הוא עם הצוואה הזו שהכין לבד ולאחר כשלושה חודשים מיום שהחל לכתוב את המכתב הפקיד עותק ממנו בידי גבאי בית הכנסת ואת העותק השני שמר במגירה לצד מיטתו"

בתום השבעה, כשניקו את הבית מצאו בני משפחתו את המכתב המפורט מונח במגירת השידה שליד מיטתו, בתוך מעטפה שעליה נכתב, "בני משפחה אם מצאתם את המכתב הזה כנראה שהואלתם בטובכם לשבת עלי שבעה"

"לא סתם אני משתף אתכם בסיפור העצוב הזה." מסביר עו"ד רבוח העוסק בדיני משפחה ומתמחה בצוואות, "במקרה של שאול עתרו בני משפחתו בבקשה לביטול הצוואה בטענה שלא נכתבה כראוי ובשיקול דעת הם ניסו להוכיח לבית המשפט שמסתמן ששאול לא היה בצלילות גמורה בעת כתיבת הצוואה, הראו שהמכתב לא נשא תאריך מדויק, וחתימתו של המנוח ועוד מגוון טענות לחוסר בהירות במכתב הפרידה, בית המשפט קיבל את עתירת המשפחה ודחה את קיום הצוואה וחלוקתה."

על שנוכל לוודא שרצוננו יבוצע במלואו גם לאחר פטירתנו, מייעץ לנו עו"ד אלירן רבוח להקפיד על כתיבת צוואה מדויקת ונכונה ולהימנע מטעויות החוזרות על עצמם ומוציאות את העוקץ מהצוואה וגורמות לביטולה.

חמש הטעויות הכי נפוצות בכתיבת צוואה

  1. צוואה בכתב יד – הצוואה אינה יכולה להיות מודפסת ובתוספת חתימת ידו של המצווה, אלא עליה להיות כולה בכתב ידו של המצווה ובחתימת ידו הברורה. בכל מקרה אחר הצוואה עלולה להיפסל ולא לקבל תוקף משפטי.
  2. צירוף חוות דעת רפואית – במקרה וכותב הצוואה מבוגר או חולה, חלה חובה לצרף חוות דעת רפואית מפורטת ותקפה, על מנת למנוע עירעורים או בקשת ביטול הצוואה בגין חוסר כשירות בשעת כתיבת הצוואה דבר שעשוי להוביל לאי קיומה.
  3. קטינים/פסול דין – כל קטין מתחת גיל 18 שרוצה מסיבה כלשהי לכתוב צוואה, חייב לצרף אפוטרופוס או מיופה כח בגיר בכדי שלצוואה יהיה תוקף משפטי, וכן פסולי דין שהם אנשים בעלי מגבלות נפשיות או לוקים בשכלם גם הם אינם יכולם לכתוב צוואה ללא התערבות בגיר או אפוטרופוס, החשש בשני המקרים שהייתה התערבות של בעלי עניין או השפעה חיצונית עליהם.
  4. ציון מפורט של הצוואה – לעיתים קרובות הצוואה נכתבת בראשי פרקים או בפירוט מנימלי, במקרה כזה נפתח פתח למלעיזים ולמי שיחפש לפסול את הצוואה, ולכן על הצוואה להיות כתובה באופן מפואט חד משמעי וברורה לכל.
  5. תנאי קיום סבירים – טעות נפוצה מאוד בקרב כותבי הצוואות מתרחשת כשהם מפרטים תנאים קשים ובלתי סבירים כתנאי לקיום הצוואה

 

עו"ד אלירן רבוח מומחה בדיני משפחה

כמובן שיש עוד מקרים רבים וטעויות נפוצות לרוב ממשיך עו"ד רבוח אך בחרתי להדגיש את הטעויות הנפוצות ביותר וטוב יעשה מי שיגש לכתיבת הצוואה בכובד ראש וברצינות כיוון שמדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין, ובוודאי שרצונו של אדם שיכבדו את בקשותיו ורצונותיו לאחר שייפטר מן העולם.

 

ליצירת קשר עם עו"ד אלירן רבוח בנוגע לצוואה
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות