צברה 81 מיליון שקל חוב לרשות המסים – דירתה תימכר

החייבת סירבה לחתום על בקשת פטור ממס שבח לצורך מכירת הדירה, אך רשם ההוצל"פ הסמיך את כונס הנכסים לעשות זאת מטעמה
אייל חן |
רשות המסים, ארכיון.

רשם ההוצאה לפועל איל רוזין, מלשכת ירושלים, הסמיך את כונס הנכסים בתיק למימוש דירת המגורים של החייבת לחתום על בקשת פטור ממס שבח מטעמה – למרות התנגדותה. מימוש דירת המגורים של החייבת נועד לטובת רשות המיסים בשל חוב כלפי הרשות בסך 81 מיליון שקלים.

המדובר בתיק הוצאה לפועל שנפתח לפני למעלה מ- 10 שנים למימוש דירת המגורים של החייבת לטובת רשות המיסים בשל חוב של החייבת בתיק בגובה אסטרונומי של 81 מיליון שקלים.

התיק נפתח על סך של 7 מיליון שקלים. החוב עומד נכון להיום על סך של למעלה מ- 19 מיליון שקלים. בתיק מונה כונס נכסים לצורך קידום הליכי המימוש. לאחרונה אושרה מכירת דירת המגורים תמורת הסך של 9.3 מיליון שקלים, כאשר במסגרת ההחלטה הוסמך כונס הנכסים לחתום בשם החייבת על מסמכים שונים ולדווח על העסקה.

לטענת כונס הנכסים, בהתאם לשומה עצמית מס השבח (לאחר חתימה על מסמכי הפטור) יהא בסך של 102,698.48 שקלים לעומת זאת בלא פטור ממס שבח צפויה השומה העצמית להיום פי שניים ויותר בסך של 222,517.52 שקלים.

בשל התנגדותה של החייבת לעשות שימוש בזכותה לפטור ממס שבח, פנה כונס הנכסים בבקשה להסמיכו לחתום על מסמכי הפטור ממס שבח.

לפעול בתום לב

הרשם קבע בהחלטתו, כי הגם שזכותו של בעל דירת מגורים לקבל פטור ממס שבח מאת רשויות המס בגין דירתו היחידה, הינה זכות אישית שלו ואינה זכות הצמודה לדירה, אין די בכך, ועל החייבת להפעיל זכות זו בתום לב, באופן אשר יצדיק הכפלת מס השבח הצפוי פי שניים ויותר.

הרשם בחן בהחלטתו את תום ליבה של החייבת וקבע, כי כאמור זו דירתה היחידה של החייבת, וכי שימוש בזכות זו (לפטור) לא תמנע שימוש נוסף כאשר תבקש למכור דירה יחידה (ככל שתרכוש). כידוע, ההגבלה של אחת ל- 4 שנים אשר היתה קיימת בעבר אינה קיימת עוד, וכל עוד זו דירתה היחידה תוכל להשתמש בזכות זו ללא הגבלה.

אשר לטענת החייבת, כי יש לה שיקולים מיסויים נוספים ואין להתערב בשיקולים אלה, הבהיר הרשם, כי החייבת אינה מחוייבת לשתף איש בשיקוליה המיסויים, אולם שעה שהיא מבקשת שלא לממש את הבקשה לפטור מס שבח, עליה להראות כי התנגדותה עולה בקנה אחד עם חובת תום הלב. "אין ציפייה במסגרת העמידה בחובת תום הלב של החייבת בשימוש בזכותה, בכדי להצביע על כל ההליך המיסוי אותו מבקשת החייבת להפעיל. אולם, עליה בהחלט לנמק מדוע אי שימוש בפטור, וצבירת מס כפול, מסייע לה באותם שיקולים מיסויים אשר החייבת אינה מבקשת לחשוף. על כן, שעה שהחייבת בחרה שלא לפרט ולא לנמק – לא מצאתי כי טיעון זה עומד בחובתה לתום לב".

הרשם הוסיף, כי אכן דרך המלך היתה כי החייבת תפעל ותחתום על הבקשה לפטור ממס שבח, כפי שנכתב בהחלטה לאישור המכר. אולם, שעה שאין המצב כך, ולאחר עיון בטענותיה של החייבת עולה הרושם, כי אין היא משתמשת בזכותה בתום לב – קיימת הסמכות לרשם ההוצאה לפועל לתקן את החלטתו. עוד צוין בהחלטה, כי רשם ההוצאה לפועל רשאי אף לתקן פגמים מהותיים שנפלו במסגרת ניהול הליכי הוצאה לפועל המובאים בפניו, ככל שנראה לו צודק, נכון וראוי לעשות.

לאור האמור לעיל, הסמיך הרשם את כונס הנכסים לחתום על בקשת הפטור ממס שבח מטעמה של החייבת בתיק.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות