ביהמ"ש: "אין לנכות פחת בחישוב מס השבחה בדירה שהושכרה"

ביהמ"ש המחוזי בת"א קבע כך במסגרת קבלת תביעה ייצוגית נגד רשות המסים. המרוויח הגדול? ב"כ התובע הייצוגי שייהנה משכר טרחה בהיקף של 4.2 מיליון שקל
רונן לוי |
רשות המסים, צילום: פלאש 90
רשות המסים, צילום: פלאש 90

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל תביעה ייצוגית כנגד רשות המיסים, וקבע כי אין לנכות פחת בעת חישוב מס השבח על מכירת דירות מגורים שהושכרו בפטור ממס הכנסה על דמי שכירות, כפי שעשתה עד היום רשות המיסים. בית המשפט קבע כי ניכוי הפחת נעשה שלא כדין וכי הן הוראת הנוהל של רשות המיסים והן פסיקות של וועדות ערר שניתנו בעניין זה, ותמכו בעמדת רשות המיסים, הינן שגויות.

"פחת" הוא כלי חשבונאי המשקף את הירידה בשווי של דירה על פני תקופת הבעלות והשימוש בה, כתוצאה מבלאי והתיישנות. בשנת 1996, רכש המבקש דירת מגורים בחיפה, בתמורה ל-446,460 אלף שקל, לצורך השכרתה למגורים. כעבור כ-23 שנה, במאי 2019, מכר המבקש את הדירה תמורת סך של 900,000 שקל.

לאורך כל שנות החזקתו בדירה, השכיר אותה, תמורת דמי שכירות בסכום הנמוך מתקרת הפטור ממס הקבועה בחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), ולכן היה פטור מתשלום מס הכנסה בגינה. מכירת הדירה דווחה למשרדי מיסוי מקרקעין חיפה ביוני 2019, תוך שהמבקש חישב את השומה העצמית ללא הפחתה של רכיב הפחת משווי הרכישה, כך שסכום המס לתשלום עמד על סך של 9,263 שקל.

המרוויח הגדול

אולם, בדיון שנערך ברשות המסים, טען מנהל מיסוי מקרקעין כי לפי הוראת נוהל פנימי 5/2007, יש להפחית את הפחת משווי הרכישה. בהתאם לכך, נערכה לעו"ד חן שומת מס שבח חדשה, בה הופחת רכיב הפחת בסך של 108,937 שקלים משווי רכישת הדירה במקור, מה שהגדיל את סכום השבח (הפער בין שווי המכירה לבין שווי הרכישה) בגין המכירה, לסך של 19,646 שקל.

לאחר שרשות המסים עמדה על תשלום תוספת המס, שילם המבקש את הסכום הנדרש, ובסמוך לאחר מכן, הגיש את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשות המסים. בית המשפט שקיבל את התביעה פסק כי על רשות המיסים להשיב לחברי הקבוצה, הכוללים את מי שמכרו דירות בין יום 20/1/18 ועד 28/2/23 ונוכה להם פחת, את מס השבח המוגדל שנגבה בשל ניכוי הפחת בסך כולל מוערך של 118,000,000 שקלים. הסכום עשוי להגיע לכמיליארד שקלים בחישוב הצמדה וריבית.

עוד, נפסק שכר טרחה לב"כ התובע הייצוגי בסך של 4,200,000 שקל ולתובע הייצוגי בסך של 800,000 שקל.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות