גנב רכב בן 16 נידון ל-13 חודשי מאסר: "שיקול משמעותי לגיל"

ביהמ"ש הסתפק בעונש קל בעניינו של הנער, שוהה בלתי חוקי מהשטחים, אף שהתנגש במכוניות במהלך מנוסתו מהשוטרים ואף פצע נהגת: "תופעה קשה"
רונן לוי |
מחסום משטרתי, ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

נער כבן 16 וחצי, שוהה בלתי חוקי מהשטחים שגנב רכב, גרם לבהלה כאשר החל לנגח רכבים בעת שברח מהמשטרה והאזרחים סברו כי מדובר בפיגוע. שופטת בית המשפט לנוער, שרון עצמון הלוי, גזרה עליו באחרונה 13 חודשי מאסר בפועל.

על פי כתב האישום בתחילת השנה הגיע הנער עם אחרים מהשטחים, פרצו רכב באזור השרון לאחר שניפצו חלון, פירקו את מנגנון ההנעה, ניתקו את מחשב הרכב, הניעו אותו ועזבו את המקום כשהנאשם שאין לו כל רישיון נהיגה, הוא זה שנהג ברכב. שוטר שהבחין ברכב כרז לו לעצור, צפר, הדליק תאורה. הנער לא רק שלא עצר, אלא התחיל לנגח רכבים. ניגח שני רכבים ומשאית. כתוצאה מכך, אזרחית נפגעה ונזקקה לטיפול רפואי. הנהגת התייצבה בבית המשפט, סיפרה על הנזקים שנגרמו לה, חופשת מחלה ממושכת, החוויה הקשה שעברה וכל האזרחים סברו בכלל שמדובר בפיגוע.

התביעה המשטרתית עתרה לשנה וחצי מאסר וטענה כי כל שארע היה בשביל תאוות הבצע של נאשם שאפילו לא לקח אחריות והטיל את כל האחריות על האחר שברח ולא היה מוכן לגלות אמפטיה לקורבנות. "מי שנוהג ברכב ללא רישיון, ללא ביטוח, כאילו נוהג וכלי נשק בידיו, וזה לא רק סיכון תיאורטי במקרה זה אלא ממש מדובר בנאשם שניגח רכבים כדי להימלט, לא יודע לנהוג וכל מה שראה לנגד עיניו זה הימלטות מאימת הדין, ולכן לא היסס לנגח רכבים.

בנוסף לנזקי רכוש שגרם, החמיר מצבו פי כמה שלחץ על דוושת הגז ונכנס ברכבים של אזרחים תמימים, שכל חטאם שהיו במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון, וזה בשבע בבוקר, בעת צאתם לעבודה", אמרה התובעת המשטרתית.

פוטנציאל הנזק

לטעמו של הסניגור, עו"ד אחמד יאסין, עתירת התביעה מוגזמת ואינה עולה בקנה גם עם הפסיקה שהוגשה. הוא ציין כי לנער היו שותפים, שהם היו הרוח החיה באירוע, אמנם בית המשפט קבע שהוא נהג ברכב אך הנהיגה הפוחזת הייתה מאות מטרים בלבד, אין מדובר במרדף ארוך, הוא גם לא סטה מהכביש ולא עבר ברמזורים אדומים, כך שאין מדובר ברף חומרה גבוה של עבירה זו.

השופטת, שרון עצמון הלוי, ציינה בגזר הדין, כי היא רואה בחומרה רבה את מעשיו של הנאשם, אשר לא הסתפק בכניסה לישראל שלא כחוק, אלא ביצע עבירות רכוש חמורות, נהג ברכב ללא רישיון תוך סיכון הציבור ובמקרה זה הסיכון גם התממש, כאשר אחת המתלוננות נפגעה ונזקקה לטיפול רפואי ונגרם נזק רב לרכוש. עוד הוסיפה כי גרסתו מלאת סתירות ושקרים והוא דבק בגרסה מופרכת ואינו לוקח אחריות על מעשיו כלל. "

פוטנציאל הנזק הרב מחייב גם הוא החמרה בענישה, כדי להפסיק תופעה קשה זו בה קטינים נכנסים לישראל שלא כחוק, גונבים רכבים ונוסעים בהם ללא רישיון ובצורה מסוכנת", כתבה השופטת בהחלטתה אך הוסיפה: "אל מול חומרת העבירות והצורך בהרתעה וענישה, הרי כשמדובר בקטינים יש לתת משקל משמעותי לשיקולי שיקום וטיפול. רציונל בעניין זה ידוע וברור. קטינים צעירים אינם מיטיבים תמיד להבין את חומרת מעשיהם ועל כן יש לחנכם לתקן מעשיהם, כדי שישובו אל החברה הנורמטיבית".

______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרון עצמון-הלוי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות