כל מה שלא ידעתם על עבירות רכוש

מה הן עבירות רכוש? מהן סוגי העבירות הנכללות בתחום זה, מה טווח הענישה בגינן וכיצד מתייחס אליהן בית המשפט. המדריך השלם לעבירות רכוש
עו"ד מיכל אבני |
יהלום
צילום: נתי שוחט, פלאש 90

פריצה, גניבה ושוד הן עבירות הנכנסות לקטגוריה של עבירות רכוש. מה ההבדל ביניהן ומה מבדיל בינן לבין גניבה ממעביד? על כך נרחיב במאמר זה.

עבירות רכוש מוגדרות כעבירות הנעשות במטרה לפגוע ברכוש של אדם אחר או לשלול את זכויותיו בנוגע לרכוש. קטגוריה זו כוללת שלוש עבירות מרכזיות בבסיס החוק: גניבה, שוד ופריצה.

אלו הן עבירות עיקריות, אך ישנן עבירות רכוש נוספות ובין היתר, גניבה, גרימת נזק לרכוש, אחזרת רכוש גנוב ופריצה, גניבה ממעביד, גניבה בידי עבוד ציבור, שוד, החזקת נכס החשוד כגנוב ועוד.

גניבה

גניבה מוגדרת כנטילת נכס בלא הסכמה, שלא על בסיס טענת זיקה קניינית לנכס, ובמטרה לשלול את הנכס שלילת קבע מן המחזיק החוקי. הנכס שנגנב יכול להיות מוחשי או ערטילאי – שירות או מוצר. העונש הקבוע לצד עבירת הגניבה הוא בין שלוש ל-10 שנות מאסר. בית המשפט יגזור את העונש בהתאם לנסיבות הגניבה, סכומה והיותה פוגעת בציבור.

בתוך עבירות הגניבה ישנה גם עבירה של גניבה בנסיבות מחמירות שהענישה המרבית עליהן היא 10 שנות מאסר. סוג עבירה זו כולל גניבה בידי עובד ציבור, המפר את יחסי האמון בין עובד למעביד, אדם המנצל את סמכויות הציבוריות לרעה ועובד ציבור הפוגע בנכסי ציבור.

 

עו"ד מיכל אבני

פריצה, כניסה והתפרצות

החוק דורש שהמעשה יבוצע בכוונה לבצע גניבה או פשע ויוצר הבחנה בין נכנס, פורץ ומתפרץ. פורץ הינו אדם השובר חלק חיצוני או פנימי של בנין, או פותח, בכל דרך שהיא, כל דבר שנועד לסגור או לכסות פתח של בניין. אדם המכניס לבניין חלק מגופו ייחשב כ"נכנס". אדם שנכנס או פרץ ויצא מבניין נקרא "מתפרץ".

כניסת אדם לבית מגורים או תפילה, לרבות שהייה בהם בכוונה לבצע גניבה או פשע – צפוי לעונש מאסר של 5 שנים. התפרצות אדם לבית מגורים או תפילה בכוונה לבצע גניבה או פשע – צפוי לעונש מאסר של 7 שנים.

תחת עבירות הפריצה ישנה גם עבירה של כניסה והתפרצות בנסיבות מחמירות. כאן מדובר בכניסה או התפרצות שעה שהעבריין חמוש בנשק. במקרה זה קבועה בחוק סנקציה עונשית בשיעור כפל העונש הקבוע לצד העבירה בהתאמה.

שוד

אף שמינינו את עבירת השוד כעבירת רכוש לצד גניבה והתפרצות, הרי שספר החוקים בישראל מחשיב אותה כאחת העבירות החמורות. הגדרת שוד היא גניבה תוך שימוש באלימות ו/או הפחדה כלשהיא. בחוק העונשין היא מוגדרת כך: "הגונב דבר, ובשעת מעשה או בתכוף לפניו או לאחריו מבצע או מאיים לבצע מעשה אלימות באדם או בנכס כדי להשיג את הדבר הנגנב או לעכבו אצלו או כדי למנוע התנגדות לגניבת הדבר או להתגבר עליה, הרי זה שוד, ודינו של השודד – מאסר ארבע-עשרה שנים".

במידה והשוד כלל שימוש בנשק או שבוצע בחבורה או במהלכו נפצע אדם – הופכת העברה לשוד בנסיבות מחמירות. במקרה שכזה יכול בית המשפט לגזור עונש מרבי של עד 20 שנות מאסר.

ענישה מחמירה לצד התחשבות בנסיבות

כצפוי, עבירות הרכוש השונות, מציפות מדי יום את חדרי החקירות במשטרה וכן את אולמות הדיונים בבתי המשפט. ההתייחסות לעבירות הללו מצידו של בית המשפט נבדלת בהתאם לעבירה, חומרת הנסיבות ועברו של החשוד. אדם שגנב מוצרי מזון בשל מצוקה כלכלית צפוי למידה של חמלה מבית המשפט. לעומת זאת, עובד ציבור שגנב את הקופה הציבורית – לא מן הנמנע כי בית המשפט יחמיר אתו בניסיון לייצר הרתעה וכדי לצמצם את פגיעת אמון הציבור בעובדיו.

חשיבות הייעוץ המשפטי

הרשעה פלילית בעבירות רכוש עלולה להוביל את מבצעה, אם הורשע בדין, למאסר ממושך. הרשעתו גם תוביל לפגיעה קשה בשמו הטוב ומהימנותו ולמעשה לכתם פלילי שיידבק בו. בשל המורכבות של עבירת הגניבה, יסודותיה ורבדיה, כשעולה חשד לביצועה, יש לפנות בהקדם לייעוץ משפטי על ידי עורך דין פלילי המתמחה בנושא.

עורך דין מנוסה יפעל למצוא את נקודות החולשה בתיק ויבקש לסיים אותו בתוצאה הטובה והמיטיבה ביותר עבור הלקוח שלו. לפעמים הפחתה במדרג העבירות יכולה לחסוך לכם שנים מאחורי סורג ובריח.

__________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%99%d7%9b%d7%9c-%d7%90%d7%91%d7%a0%d7%99

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות