עוזר נשיא המדינה לשעבר ריבלין נאשם בקבלת שוחד של מיליוני שקלים

זאב דולינסקי, ששימש כעוזרו של ריבלין, נאשם בלקיחת שוחד ביותר מ-6 מיליון שקל ובתמורה סייע לקדם מיזם של חיסוני צהבת ומיזם בתחום הקנאביס הרפואי
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

מספר שנים לאחר שנפתחה החקירה, לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגש כתב אישום נגד זאב דולינסקי, שכיהן כעוזר נשיא המדינה דאז ראובן ריבלין, בגין עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון ונגד ניסים כהן, שכיהן כעוזר פרלמנטרי של חבר הכנסת דאז יצחק וקנין ובהמשך כנהגו של וקנין כשר לשירותי דת, בגין עבירות של לקיחת שוחד והלבנת הון. דולינסקי לקח שוחד בסכום כולל של מעל 6 מיליון שקלים וכהן לקח שוחד בסכום כולל של עשרות אלפי שקלים. כתב האישום מייחס ל-13 נאשמים נוספים עבירות של מתן שוחד, תיווך לשוחד, הלבנת הון ועבירות נוספות.

לפי כתב האישום, בעת שדולינסקי שימש עוזרו הבכיר של ראובן ריבלין בתפקידיו כחבר כנסת, יו"ר הכנסת, וכנשיא המדינה, הוא פעל יחד עם אדם שוסטר, חברו מילדות ויזם עסקי, לקידום מיזם שיווק בינלאומי של חיסוני צהבת ומיזם עסקי בתחום הקנאביס הרפואי. בין השניים הוסכם כי בתמורה לסיועו של דולינסקי לקידום המיזמים, תוך שימוש בתפקידו ובמעמדו, הוא יהיה זכאי לקבל מחצית מהרווחים. דולינסקי העמיד עצמו לרשות ענייניהם העסקיים הפרטיים שלו ושל שוסטר באופן תדיר ובלתי מובחן מתפקידו הציבורי.

כך, בין היתר, דולינסקי סידר לשוסטר פגישות במתחם הכנסת עם עובדי ציבור, נבחרי ציבור, אנשי עסקים ומשקיעים; סידר לשוסטר השתתפות בישיבות ועדות הכנסת; וניסה להחתים שרים על מכתבי המלצה עבור שוסטר. זאת, תוך הסתרת מעורבות העסקית בפני נבחרי ועובדי ציבור שפנה אליהם. כמו כן דולינסקי קישר והפגיש את שוסטר עם משלחות בינלאומיות ואנשי עסקים שביקרו בבית הנשיא, ואף הציג עצמו כיועץ עסקי באחת החברות של שוסטר, לצד היותו יועץ לנשיא המדינה. עבור קידום מיזם החיסונים, דולינסקי לקח שוחד בסכום של 6 מיליון שקלים.

במקרה אחר, דולינסקי ונאשם נוסף ביקשו בצוותא תשלום שוחד של 100,000 שקלים מאדם אחר בעבור שימוש בתפקידו הציבורי וקשריו של דולינסקי, על מנת לסייע לקדם הקמת מפעל למחזור פסולת.

אישום נגד היועץ הפרלמנטרי

בנוסף, דולינסקי, בעת ששימש יועץ לנשיא המדינה, לקח שוחד בסכום כולל של אלפי שקלים זאת, תוך שימוש בתפקידו הציבורי וקשריו תמורת קידום פניות מצד נאשמים אחרים, אנשים פרטיים, שחלקם פעלו לקידום עניינם של אחרים. הפניות עסקו בנושאי קבלה לקורסי הכנה למבחני רישוי ברפואה, קבלת אשרות כניסה לישראל, התמחות ברפואה, בקשות חנינה, מעבר מבחני רישוי ממשלתיים, קידום הקמת תחנת דלק על שטחו של אחד הנאשמים, ועוד.

עוד לפי כתב האישום, הנאשם ניסים כהן, עת ששימש כיועץ פרלמנטרי של חבר הכנסת יצחק וקנין ובהמשך כנהגו של וקנין כשר לשירותי דת, לקח שוחד של עשרות אלפי שקלים. זאת, בעבור שימוש בתפקידו הציבורי וקשריו תמורת קידום פניות מצד נאשמים אחרים, אנשים פרטיים, שחלקם פעלו לקידום עניינם של אחרים.

הפניות עסקו בנושאי קבלת מעמד בישראל, אשרות כניסה לישראל, מעבר מבחני רישוי ממשלתיים, הקלות מול רשויות המס, ועוד. במסגרת פועלו של ניסים כהן לקידום פניות כאמור, פנה בין היתר, אל שר הפנים, שר הבריאות, שר הביטחון ועובדי ציבור נוספים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות