מה זו הלבנת הון [מדריך]

עבירות פיננסיות נפוצות מאוד, וישנם אנשים רבים שחיים באמצעותן. אחת העבירות הנפוצות היא הלבנת הון. מה זה אומר באמת, והאם יש איך להילחם בתופעה?
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%93%d7%99-%d7%a1%d7%95%d7%91%d7%a8%d7%99 |
אילוסטרציה envato

כלכלות עולמיות ומקומיות בנויות ממטבע ששוויו משתנה ממקום למקום. בעזרתו אנשים מתפתחים ומרוויחים יותר. אולם, כמו בתחומי חיים רבים, לא תמיד הכל כשר.

עבירות פיננסיות נפוצות מאוד, וישנם אנשים רבים שחיים באמצעותן. אחת העבירות הנפוצות היא הלבנת הון. להתמודדות עם הלבנת הון הוקמה במשרד המשפטים הרשות לאיסור הלבנת הון.

אך מה זה אומר באמת, והאם יש איך להילחם בתופעה?

מהי עבירת הלבנת הון?

עבירות של הלבנות הון מכילות בתוכן פעולות פיננסיות בכללן.

הפעולות נעשות בצורה של טשטוש והסוואה בכדי לנתק את ההון מהמקור שהוביל להרווחתו.

לרוב מדובר בהון כספי או רכושי שהושג בדרכים פסולות.

דרך נפוצה של הלבנת הון היא, השמטת תשלום במס.

כאשר אנשים עובדים עם כסף מזומן רב, הם דואגים לדווח על חלק ממנו בלבד כך שתשלום המס יהיה נמוך יותר.

עברות של העלמת מס והלבנת הון, הן פליליות וחמורות ויכולות להוביל לענישה קשה.

עבירות מקור הן השורש לעבירת הלבנת הון. מדובר בעבירה שהקדימה את הלבנת הון, לרוב בפעילות עבריינית. כדי להאשים אדם בהלבנת הון, חובה למצוא את עבירת המקור כדי להוכיח זאת.

המלחמה בעבירות הלבנת הון בישראל

העובדה שעבירות של הלבנת הון משויכות לצורת עבודה ספציפית, בהן יש צורך בעבירה מקדימה כדי לבצעה, הובילה את הפשע בארץ להיכנס לתחום הנ"ל. החומרה והרצון למנוע אותן הובילו את ישראל לחוק את 'חוק איסור הלבנת הון, תש"ס-2000.

עבירות של הלבנת הון קשורות בצורה ישירה לפשיעה שמקורה לא בעבירות של צווארון לבן. זאת משום שהכספים שמתגלגלים בהן, הגיעו מעבירות של סחר בסמים, סחר לא חוקי של נשק, סחר בנשים או ילדים, וגביית 'פרוטקשן' (דמי חסות).

צורת הפעולה די פשוטה, מפקידים כסף מזומן בחשבונות בנק ברחבי העולם. בצורה זו מנקים את הכסף מבעליו, ומאפשרים את המשך הפעולה. לאחר הפקדתו, מתבצעות פעולות פשוטות שנראות תמימות מבחינה פיננסית.
מלבני ההון, מבצעים המרות מטבע רוכשים נכסים, ואף מעבירים כספים לבנקים אחרים בארצות שונות. ברגע שפעולות אלה מתבצעות, הכסף הופך ל'לבן' ונראה שהושג בדרך כשרה. כך, הכסף נכנס למערכת הכלכלה המקומית או העולמית ולא מעורר חשדות.

עבירות מס משמשות בסיס טוב לטובת עבירות של הלבנת הון. לכן, בשנת 2016 תוקן חוק איסור הלבנת הון כך שהורחבו המקרים שיחשבו 'עבירות מקור'. זוהי אחת הדרכים להילחם בעיקר באנשים פרטיים שמעלימים מס לטובת הלבנת הונם.

תיקון נוסף לחוק איסור הלבנת הון התרחש בשנת 2021. בתיקון זה הוסיפו הגבלות רבות על נותני השרות באשראי. במסגרת התיקון, יש חובת הזדהות ומעקב רישומי וניהולם של אותם נותני שרות. זאת בכדי למנוע עבירות של הלבנת הון לטובת מימון טרור.

ענישה על עברות הלבנת הון

הענישה בעבירות הלבנת הון משתנה ממקרה למקרה. חוק איסור הלבנת הון מגדיר סוגים שונים של עבירות, ועל כל אחת מהן תהיינה ענישה שונה. העונש המקסימלי אותו בית המשפט יכול להטיל הוא כ 10 שנות מאסר.

מדובר ברף ענישה מחמיר במיוחד ביחס לסוג העבירות. מדינת ישראל מנסה באמצעותה "לנקות" את הכסף המלוכלך שנכנס למערכת הכלכלית בדרכים פסולות. חשוב לציין כי כל עוד מדובר בחשדות, העיצומים הם זמניים עד לפסק הדין.

עורך דין להלבנת הון

במקרה בו אדם חשוד בעבירות של עבירת הלבנת הון, הוא יזומן לחקירה משטרתית, או במשרד רשות המיסים. ישנם מקרים בהם החשוד ייצר לטובת אותה החקירה, וחשוב לזכור את הזכות לייעוץ משפטי של עורך דין.

במידה והנכם צריכים למצוא עורך דין שמתמחה בעבירות הון, חשוב לבדוק מספר פרטים לגביו:

  1. הליך שחרור מהקפאה – יש לבחון האם העורך דין בעל ניסיון בייצוג חשודים שחשבונות הבנק שלהם הוקפאו.

  2. הליכי חליטה של רכוש – ישנם מקרים בהם המדינה תבקש לקחת את "רכושו" של החשוד בטענה שמדובר בנכסים שהושגו בצורה פלילית. במקרים אלה, הניסיון המקצועי של העורך דין הוא חשוב במיוחד.

  3. שליטה ברכוש – חשוב שהעורך דין ידע להתמודד עם הרשויות שמנסות להשתלט על נכסי החשוד בארץ ובחו"ל.

  4. עיצומים כספיים – לרוב אלה עיצומים של קנסות קבועים לפי התקנות, וישנה דרך ספציפית לקבוע את גובהם. עורך דין שמתמחה בתחום יוכל לוודא את נכונות גובה הקנס.

לאור האמור, עבירות הלבנת הון נראות פשוטות וקשות מאוד לאיתור. עם זאת הענישה עליהן היא מחמירה וראוי להימנע מביצוע שלהן. חשוב לוודא כי האנשים שאיתם אתם מבצעים מהלכים כלכליים הם אנשים ישרים שמשתמשים בכסף שהרוויחו בצורה ישרה.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות