המשטרה פגעה בזכויות חשוד שמצבו הנפשי מורכב – ביהמ"ש שחרר אותו

החשוד, כבן 50, נעצר בעקבות חשד לאיומים וגרימת נזק בבית הוריו. השופט: "טוב הייתה עושה המשטרה אם הייתה לוקחת אחריות למחדליה ומתנצלת עליהם"
גילי סיוון-כהן |
חקירה משטרתית
חקירה, אילוסטרציה envato

גבר כבן 50 שמצבו הנפשי מורכב ובעבר כבר אושפז בבית החולים גהה, נעצר בחשד לאיומים וגרימת נזק בבית הוריו. המשטרה ביקשה להאריך את את מעצרו בחמישה ימים, אולם השופטת זוהר דיבון החליטה לשחרר אותו תוך ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה שבין השאר פגעה בזכויותיו ולדברי השופטת המשטרה מתעלמת מביקורת שיפוטית בשיטתיות. "למרבה הצער, ההחלטות הרבות של בתי המשפט בסוגיה זו זוכות להתעלמות שיטתית מצד המשטרה, והפגיעה בזכויותיהם של חשודים היא רחבת היקף", כתבה השופטת בהחלטת השחרור.

השבוע, בשעות הבוקר של יום ראשון התקבל דיווח על אדם שמשתולל בסמוך לבית הוריו. השוטרים שהגיעו למקום פגשו את הוריו של החשוד שהסבירו להם כי היה ריב עם בנם ובמהלכו השליך מריצה ושבר תריס בבית ואיים עליהם. החשוד נעצר ובחקירתו טען כי התנהל ויכוח אך הכחיש שאיים על הוריו. בעקבות איומים להתאבד הוא נלקח לבדיקה פסיכיאטרית ושם נקבע שהוא במצב של דיכאון וייאוש.

הסנגורית טענה בדיון כי מדובר במתמודד נפש וכי המשטרה לא אפשרה לו להתייעץ עם סניגור ולא עדכנה את הסניגוריה הציבורית על מעצרו למרות שידעה על מצבו הרפואי. בנוסף טענה כי אין אף פעולת חקירה שמצריכה את המשך מעצרו.

למנוע ניצול לרעה של פערי כוחות

השופטת דיבון, כאמור, קיבלה את עמדת הסנגורית והורתה על שחרורו של החשוד תוך שהיא מותחת ביקורת על התנהלות המשטרה: "על אף שישנה אינדיקציה ברורה למצב נפשי מורכב, לא נמסרה על הודעה לסניגוריה הציבורית אל מעצרו של החשוד… זכותו של חשוד להיפגש עם עו"ד ולהיוועץ הינה זכות בסיסית. זכות זו נועדה בין היתר להבטיח את הגינות הליך החקירה, למנוע ניצול לרעה של פערי הכוחות המובנים הקיימים בין החוקר לנחקר…".

"אין מחלוקת כי בעניינו חובה זו לא קוימה. מדובר במקרה מובהק בו מעורבות של סניגור הייתה יכולה לסייע לחשוד, כך בין היתר על ידי הגשת בקשה לשחרור החשוד", כתבה השופטת והוסיפה כי טוב היתה עושה המשטרה אם היתה מתנצלת על מחדליה: "הניסיון של נציג היחידה החוקרת לערוך הפסקה בדיון ולערור בירורים, אף הוא אינו ראוי וטוב הייתה עושה המשטרה אם הייתה לוקחת אחריות למחדליה ועל הפגיעה בזכויות החשוד ומתנצלת עליהם".

___________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת זהר דיבון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות