חוק יסוד זכויות בחקירה ובמשפט הפלילי – יובא לאישור הממשלה

שר המשפטים צפוי להביא לאישור את החוק שיקנה מעמד חוקתי לזכויות היסוד של אזרחי ישראל בהליכי חקירה ובמהלך המשפטי הפלילי. סער: "מהלך היסטורי"
אייל חן |
צילום: פלאש 90

לאחר עבודה יסודית של למעלה מחצי שנה יביא סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער לאישור הממשלה את חוק היסוד שיקנה מעמד חוקתי לזכויות היסוד של אזרחי ישראל בהליכי חקירה ומשפט פלילי. "זה מהלך היסטורי", אמר השר סער, "התחייבנו לציבור לעגן ולבצר זכויות אלה והדברים קיבלו ביטוי גם בהסכמים שביסוד הקמת הממשלה. בחוקותיהן של המדינות המתקדמות בעולם מעוגנות זכויות היסוד של האדם בהליכי חקירה ומשפט. אני רואה גם חשיבות להכללתן בהצעת החוק של זכויות נפגעי עבירה, זכויות קטינים, בעלי מוגבלות ובעלי קשיי שפה״.

הזכויות שנקבעו בחוק היסוד, נועדו להגן על זכויותיו של העצור, החשוד או הנאשם מפני כוחה העודף של המדינה ומערכותיה בעת שהוא במצב פגיע ומוחלש. בין היתר מוצע לעגן את הזכות להליך הוגן, המהווה עקרון מרכזי בהליך הפלילי וזוכה להגנה חוקתית בחוקות רבות בעולם. בנוסף, מעגנת ההצעה כזכות חוקתית את הזכות לייצוג על-ידי עורך דין בהליך הפלילי כזכות חוקתית, לרבות הזכות להיוועץ בעו״ד במהלך החקירה הפלילית.

החוק מעגן גם זכויות בהליכי מעצר, זכויות בהליכי חקירה, זכויות הנחקר והנאשם להימנע מהפללה עצמית וכן זכויות ועקרונות יסוד בהליך הפלילי, כגון חזקת החפות. סעיף אחר מתייחס להגבלת סוגי הענישה, במסגרתו נקבע כי כל אדם זכאי שלא יוטל עליו עונש גופני, או עונש אכזרי.

לצמצם את פערי הכוחות

על הצעת החוק עבדו בחודשים האחרונים מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט פלילי) בהובלת המשנה ליועמ״ש (משפט פלילי) עו"ד עמית מררי ובשיתוף המחלקה החוקתית בייעוץ וחקיקה בראשות עו״ד רז ניזרי. זאת, בהתאם להנחיית השר סער שניתנה בקיץ לגבש חוק יסוד זה.

שר המשפטים גדעון סער. צילום: פלאש 90

בעקבותיה, פורסם בחודש אוגוסט קול קורא לציבור והתקבלו התייחסויות בנושא, ובחודש שעבר (ינואר) פורסם תזכיר להערות הציבור. הנוסח הסופי גובש בעקבות שורה של דיונים נוספת שהתקיימה אצל שר המשפטים ואצל היועצת המשפטית לממשלה לאחר קבלת הערות הציבור.

"אני רואה חשיבות עליונה להוביל מהלך היסטורי במשפט החוקתי שלנו", אמר השר סער, "לאחר ששלושים שנה לא קודמו זכויות האזרח בישראל בחקיקת יסוד. למהלך החוקתי חשיבות עליונה בשמירה על זכויותיו הבסיסיות של האזרח שמצוי בפערי כוח מול המדינה ומערכותיה".

עוד הוסיף השר סער: "התחייבנו לציבור לעגן ולבצר זכויות אלה והדברים קיבלו ביטוי גם בהסכמים שביסוד הקמת הממשלה. בחוקותיהן של המדינות המתקדמות בעולם מעוגנות זכויות היסוד של האדם בהליכי חקירה ומשפט. אני רואה גם חשיבות להכללתן בהצעת החוק של זכויות נפגעי עבירה, זכויות קטינים, בעלי מוגבלות ובעלי קשיי שפה״.

______________________________________________________________

עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות