עיצומים כספיים של מאות אלפי שקלים הוטלו על 2 חברות נדל"ן

העיצומים הוטלו על חברת גלגל אחזקות שהתחזתה למארגנת קבוצת רכישה ועל הוד הבירה פרויקטים שהתקשרה עם רוכשי דירות בהסכמי הלוואה
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

עיצומים כספיים הוטלו על החברות גלגל אחזקות בע"מ שהתחזתה למארגנת קבוצת רכישה והוד הבירה פרויקטים בע"מ שהתקשרה עם רוכשי דירות בהסכמי הלוואה.

ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון הטיל לאחרונה עיצומים כספיים על שתי חברות נדל"ן, בגין גביית כספים מרוכשי דירות בניגוד להוראות החוק. במסגרת החקירות אשר בוצעו – נמצא כי החברות גבו כספים, מעבר ל-7% ממחיר הדירה, מבלי לספק לרוכשים בטוחה. כך, במקרה של קריסת החברה, הכספים של הרוכשים אינם מובטחים. בשני המקרים הוגש ערר על החלטת הממונה והערר נדחה.

חברת גלגל אחזקות בע"מ התקשרה בעסקות למכירת ארבע דירות בפרויקט בחולון במסווה של ארגון קבוצת רכישה. בהליך המנהלי קבע הממונה כי "שני עמודי התווך המרכזיים של חברות בקבוצת רכישה אינם מתקיימים – שליטה בהתנהלות הפרויקט, מצד אחד, וחשיפה לסיכונים ולסיכויים שבעסקה יזמית. בהתאם לטענת ההגנה של המוכרת, יכול כל יזם בישראל למכור בנפרד קרקע ושירותי בנייה, לקבוע כי הרוכשים הם 'חברי קבוצת רכישה' (לכאורה), ועדיין – לקבוע מחיר סופי ותאריך מסירה (לצורכי שיווק), למנוע כל אפשרות של שליטה בפרויקט ו'לזכות' בפטור מחוקי המכר."

בהתאם למצג זה של החברה כמארגנת קבוצת רכישה – נגבו כספים מרוכשי דירות בפרויקט מבלי לספק להם ערבויות כפי שקובעות הוראות חוק המכר. עיצום כספי בסך של כ-900,000 שקלים הוטל על החברה.

כסות להסכם מכירה

חברת הוד הבירה פרויקטים בע"מ גבתה כספים משני רוכשי דירות, במסגרת התנהלות הנחזית להיות הסכם הלוואה, כאשר המטרה האמיתית הייתה מכר דירות. יצוין כי יזמים ורוכשי דירות יכולים לפעול בשוק החופשי כהבנתם ולהתקשר בסוגי הסכמים שונים לצורך רכישת דירת מגורים – הסכם מכר, בנייה עצמית, קבוצות רכישה ועוד.

הסכם הלוואה אשר, על פי מכלול הנסיבות הנוגעות לכריתתו ועל פי מהותו, משמש למעשה כסות להסכם רכישת דירה, עולה כדי הסכם מכר דירה לכל דבר ועניין, ועל כן חלות עליו הוראות חוק המכר. בהליך המנהלי נמצא כי מטרת ההתקשרות הייתה מכר דירות ולא הסכם הלוואה.

בהחלטתו כתב הממונה כי "אין ספק, שההתקשרות, גם אם החלה כהלוואה, הפכה, בהסכמת כל הצדדים, לעסקה למכר דירות." עיצום כספי בסך של כ-480,000 שקלים הוטל על החברה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות