בית המשפט לענייני משפחה נאלץ להכריע בשאלת חינוך של ילד בן 12, בעקבות חילוקי דעות קשים בין הוריו הגרושים, כאשר האב הינו חרדי והאם חזרה בשאלה וחיה עם בת זוג, בסופו של דבר בית המשפט קיבל את עמדת האם, זאת בין השאר על מנת ש"לא לאכזב את הילד ולגרום לו למפח נפש, דבר שללא כל ספק תהיה לו השלכות שליליות על התבגרותו ועתידו", כתב השופט בהחלטתו.
ההורים התגרשו לפני כשנתיים ויש להם שלושה ילדים. במסגרת הסכם הגירושין, שנחתם וקיבל תוקף של פסק דין השנה, נקבעה משמורת משותפת על הילדים. עם זאת, נושא מסגרות החינוך של הילדים לא הוסדר. האם, אשר עברה לאורח חיים חילוני ומנהלת כיום זוגיות עם בת זוג, ביקשה לרשום את בנם הבכור לבית הספר הביוטכנולוגי. האב, שנותר דתי, התעקש על רישום הילד לבית ספר ישיבתי.
לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה, הורה השופט מחמוד שדאפנה לעובדת סוציאלית מטעם לשכת הרווחה להכין תסקיר ולשמוע את עמדת הילד. העובדת הסוציאלית התרשמה כי הילד נבון, ורבאלי ונחוש בדעתו להירשם לבית הספר הביוטכנולוגי. הילד הסביר כי הוא מתעניין בתחום הביוטכנולוגיה, ואף עבר מבחני קבלה גם לבית הספר הישיבתי וגם לבית הספר הביוטכנולוגי, אך הביע רצון חד משמעי להירשם לבית הספר הביוטכנולוגי.
יציבות לילדים
האם ביקשה לכבד את רצונו של הילד ולשלבו בבית הספר הביוטכנולוגי, המשלב לימודי קודש ומדעים. היא טענה כי רישום הילד לבית הספר הביוטכנולוגי לא יפגע בחינוכו הדתי, וכי יציבות והעברת מסרים עקביים לילד הם חשובים ומנגד האב התנגד להמלצת העובדת הסוציאלית וטען כי רצון הילד לא בהכרח מתיישב עם טובתו. לדבריו, יש לבחון את ההשלכות של רישום הילד לבית הספר הביוטכנולוגי, במיוחד לאור המעבר החד של האם לאורח חיים חילוני.
השופט שדאפנה ציין כי עיקרון טובת הילד הוא המרכזי בהכרעה זו, אך יחד עם זאת יש להעניק משקל רב לרצונו של הילד, במיוחד כאשר מדובר בילד בן 12 שנחוש בדעתו. השופט התרשם כי הילד מודע לשני העולמות בהם הוא חי – הדתי של האב והחילוני של האם, וכי רישומו לבית הספר הביוטכנולוגי לא ירחיק אותו מהדת ומהאב.
בהחלטתו, כתב השופט: "אין ספק שרצון זה מתיישב עם טובתו שהינו כאמור אחד השיקולים העיקריים שיש לשקול בהכרעות מסוג אלו. כיום ידוע כי רצון הילד הינו אחד השיקולים המרכזיים בקבלת החלטות הנוגעות לעתידו." השופט הוסיף כי הילד נבון, חכם ומודע לרצונותיו ושאיפותיו, וכי השינוי למסגרת החינוכית הביוטכנולוגית תואם את כישוריו ואינו נובע מלחץ או השפעה של ההורים.
__________________________________________________