אח בתביעה נגד אחיו: תכשיטי הירושה במרכז הסכסוך המשפחתי

ביהמ"ש למשפחה בת"א הורה לאח לפצות את אחיו במאות אלפי שקלים, לאחר שהתיך את התכשיטים והמטבעות שהועברו לו למשמרת
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

האם תכשיטים שקיבל בן בירושה ומסר אותם לאחיו נחשבים כמתנה? בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, הורה לאח לפצות את אחיו במאות אלפי שקלים, לאחר שזה מסר לו לשמירה תכשיטים ומטבעות מירושה שקיבל מאימו והוא התיך אותם וטען שנמסרו לו כמתנה.

המדובר בתביעה שהגיש אח בן 65, נגד אחיו בן ה-68, על רקע טענות להפרת אמון וגניבה של תכשיטים יקרי ערך שהיו חלק מעיזבון אימם המנוחה. התובע, טען כי בשל מצבו הבריאותי הקשה, הוא מסר לאחיו את תכשיטי הירושה לשמירה, יחד עם חתימה על ייפוי כוח כללי. לאחר שחרורו מאשפוז בספטמבר 2021, פנה לאחיו בדרישה להחזיר את התכשיטים, אך נענה בשלילה. בעקבות זאת, הגיש תלונה במשטרה ותביעה משפטית להחזרת התכשיטים ולפיצוי על הנזק שנגרם.

התובע, טען כי מסר את התכשיטים לאחיו רק לשמירה זמנית, וכי אחיו ניצל את מצבו הקשה כדי להחזיק בהם ללא רשות. הוא מוסיף כי לאחיו הייתה חובת זהירות כבן משפחה וכמחזיק בייפוי כוח, וכי פעולותיו מהוות גניבה והפרת אמונים חמורה. מנגד, האח הבכור, מצידו, טען כי התכשיטים ניתנו לו כמתנה מאחיו, ולא לשם שמירה. הוא הדגיש כי לתובע הייתה יכולת להחליט על מתן המתנות, וכי התובע השתמש במצבו הנפשי כתירוץ. הנתבע הודה שקיבל את הפריטים, אך טען כי מדובר במתנות ולא בהלוואות.

השופט ארז שני שבחן את העדויות והראיות, כולל הערכות התכשיטים שנעשו מספר פעמים וציין כי במקרה זה יש לבחון האם הפריטים ניתנו כמתנה או כפיקדון זמני וציין כי בנסיבות העניין, כשל הנתבע בהוכחת טענתו כי התכשיטים ניתנו לו מהתובע במתנה והצדק עם התובע כי בהתאם גם לחוק השומרים, עליו נשען הוא בטענותיו, חב הנתבע בחובת השבה, עת הופקדו בידיו התכשיטים ונגרם נזק עת הותכו ואינם עוד.

"ככל שהתובע היה מעניק התכשיטים במתנה, לא סביר הדבר כי היה מוצא לנכון ללוות את הענקת המתנה במילת תודה לנתבע מצידו. כך או אחרת, ככל שהיה מדובר במתנה סביר שלעניין זה היה ביטוי בכתובים, אך לא כך. לא מצאתי כל מייל או מענה – לא לטוב, גם לא לרע, מצידו של הנתבע אל התובע בנוסח כגון, התכשיטים ניתנו לי במתנה, אינך זוכר, התכשיטים בכלל אינם כי הותכו או כל דבר דומה לכך", כתב השופט שני בפסק הדין.

עוד הוסיף השופט: "הנתבע, אשר למעשה העביר את התכשיטים לרעייתו ובתו, הוא אם כן הוא בבחינת שומר חנם ונושא באחריות לאותם תכשיטים שנמסרו לו למשמורת". בסיכומו של דבר קבע השופט כי ערכם של התכשיטים עומד על כ-330 אלף שקלים וחייב את הנתבע גם להוסיף 30 אלף שקלים הוצאות משפט.

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ארז שני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות