איך מתחלקת ירושה ללא צוואה?

לצוואה מעמד עליון במשפט הישראלי, שכן כבוד המת ורצונו לאחר לכתו הוא עקרון חשוב. כיצד מחלקים את הירושה כאשר הנפטר לא ערך צוואה ולא הסדיר מיהם יורשיו?
עו"ד אדי סוברי |
עריכת צוואה, אילוסטרציה

לצוואה מעמד עליון במשפט הישראלי, שכן כבוד המת ורצונו לאחר לכתו הוא עקרון חשוב. לעיתים, כאשר הנפטר לא ערך צוואה לפני לכתו ולא הסדיר מיהם יורשיו, עולה השאלה, כיצד מחלקים את הירושה?

התשובה לשאלה זו – ולעוד רבות אחרות בנושאי ירושות וצוואות – טמונה בחוק הירושה. לפניכם, המידע העיקרי והחשוב לגבי חלוקת ירושה בהיעדר צוואה.

איך מחלקים ירושה בהיעדר צוואה?

כאשר נפטר אדם שלא ערך צוואה לפני לכתו או לחילופין אדם שערך צוואה, אך הצוואה אינה בעלת תוקף משפטי כיוון שלא נערכה בהתאם לחוק הירושה או שנמצאה עילה לפסילתה, הירושה מתחלקת בהתאם להוראות חוק הירושה הקובע את זהותם של היורשים על פי דין. חוק הירושה קובע שלושה "ענפי ירושה" המסדירים את סדר היורשים בחלוקת ירושה ללא צוואה.

מהו סדר היורשים בהיעדר צוואה?

העקרון העומד בבסיס קביעת ענפי הירושה, הוא סדר ירושה על פי קרבה, כאשר רק ענף אחד זוכה לרשת. כך, במידה ונמצאו יורשים בענף הראשון, הם זכאים לכל הירושה ושאר הענפים אינם זכאים כלל.

  1. ענף הירושה הראשוןענף הצאצאים. כאשר הנפטר הותיר מאחוריו צאצאים, הם הזכאים הראשונים לירושה והרכוש יחולק ביניהם באופן שווה. במידה ואחד הצאצאים אינו בחיים, חלקו יתחלק באופן שווה בין שאר הצאצאים. חשוב לציין, כי החוק מכיר בילדיו המאומצים של הנפטר כבעלי מעמד שווה לילדיו הביולוגיים ולכן זכאותם של ילדיו המאומצים זהה לזכאותו של צאצא ביולוגי.

  2. ענף הירושה השניענף ההורים. במידה והנפטר לא הותיר מאחוריו צאצאים, הזכאים הבאים לירושה הינם הורי הנפטר. כך, הירושה תחולק בניהם באופן שווה. במידה והורי הנפטר אינם בחיים, הירושה תחולק בין צאצאי ההורים: מחצית מהירושה לצאצאי האם ומחצית מהירושה לצאצאי האב.

  3. ענף הירושה השלישיענף הורי ההורים. במידה ולא נמצאו יורשים בענף הראשוןאו בענף השני, הזכאים הבאים לירושה הינם הורי ההורים. קרי, סביו של הנפטר. בדומה לענף השני, הירושה בענף זה תחולק באופן שווה בין ארבעת הסבים והסבתות של הנפטר. במידה ואחד מהם אינו בחיים, חלקו יחולק באופן שווה בין צאצאיו.

מהו חלקו של בן/ בת זוג בירושה כאשר אין צוואה?

חוק הירושה קובע כי לבן/ בת הזוג של הנפטר מעמד עליון וזכאות ראשונה לרכושו של הנפטר בכל ענף וענף. כך, במידה והנפטר הותיר אחריו בן/בת זוג, הוא ייקבל חלק נכבד מהירושה, ומה שנותר יחולק על פי שלושת "ענפי הירושה" שצויינו קודם. העניין הוא, שבן הזוג יזכה לחלק גדול יותר מהירושה ככל שהחלוקה הולכת ויורדת בענפי הירושה. חשוב לציין, שחוק הירושה קובע כי מעמדם של הידועים בציבור זהה למעמדו של בן או בת הזוג בהיעדר צוואה.

בענף הראשון – בן או בת הזוג יזכו לחצי מהירושה, והחצי השני יתחלק בין הצאצאים כפי שהוסבר קודם.

בענף השני – בן או בת הזוג יזכו לחצי מהירושה והחצי השני יחולק בין הורי הנפטר. במידה והורי הנפטר אינם בחיים, בן או בת הזוג יזכה לשני שליש מהירושה, והשליש האחרון יחולק בין צאצאי ההורים כפי שצוין לעיל.

בענף השלישי – בן או בת הזוג יזכו לשני שליש מהירושה, והשליש האחרון יחולק בין הורי ההורים של הנפטר

וצאצאיהם כפי שהוסבר.

באילו מקרים למרות שאין צוואה, הירושה לא תחולק באופן זה?

המקרה ראשון בו הירושה לא תחולק באופן זה, הינו כאשר אחד היורשים הזכאים על פי חוק לירושה, מוגדר מבחינה חוקית כמי שאינו זכאי לחלק מהירושה. במצב זה, חלקו של האדם שהוגדר כאינו זכאי לחלק מהירושה, מתחלק באופן שווה בין שאר הירושים.

המקרה השני בו הירושה לא תחולק באופן זה הוא כאשר האדם הזכאי לחלק מהירושה על פי דין נמצא אשם במותו של המוריש, בניסיון לגרום למותו של המוריש, או במידה ופעל כדי להעלים או לזייף את צוואתו של הנפטר. בכל אחד מהמקרים, אותו אדם נפסל מקבלת הירושה.

המקרה השלישי, הוא כאשר הנפטר לא הותיר מאחוריו אף יורש. במקרה זה, הירושה כולה מועברת למדינת ישראל, וקמה חובה על המדינה לעשות שימוש בירושה זו לצורכי בריאות, מדע, סעד וחינוך בלבד.

לסיכום, על מנת לממש את הזכאות לירושה על פי דין, ישנה דרישה להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה. לנוכח דרישה זו, מומלץ ואף רצוי לפנות לעורך דין לענייני ירושה לקבלת ייעוץ משפטי, על מנת שתהליך הגשת הבקשה יהיה הקצר והיעיל ביותר.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות