אושר בטרומית: הצעת החוק שמבקשת להרחיק עברייני מין מנפגעי העבירה

הכנסת אישרה בקריאה טרומית תיקון המרחיב את חוק הרחקת עברייני מין מסביבת נפגעי עבירה. המטרה: להקל על נפגעי עבירות מין ולהגן עליהם
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

הכנסת אישרה היום (יום רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח״כ לימור סון הר מלך, יו״ר השדולה למניעת פגיעות מיניות בכנסת, לתיקון הגדרת הנזק בחוק הרחקת עברייני מין מסביבת נפגעי עבירה. התיקון מציע להוריד את הרף הנדרש מ"נזק נפשי של ממש" ל"נזק נפשי" בלבד, במטרה להקל על נפגעי עבירות מין לקבל הגנה מפני מפגשים עם הפוגעים.

חברת הכנסת לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) יוזמת החוק ויו"ר השדולה למניעת פגיעות מיניות, נשאה נאום במליאה בו הסבירה את חשיבות התיקון:

"כשאנחנו מדברים על פגיעה מינית, עלינו לזכור שהפגיעה עלולה להשליך על הנפגעים שנים רבות, ולעיתים לכל חייהם. כל מפגש עם הפוגע עלול להציף בהם טריגרים ולגרום להם לנזק נפשי בל ישוער. תארו לעצמכם נפגעת פגיעה מינית שעברה טיפול ממושך, השקיעה מאמצים גדולים להתגבר על הטראומה ולשוב לחיים רגילים. ופתאום, היא נתקלת בפוגע שלה ברחוב, במקום עבודתה או לימודיה, או בכל מקום ציבורי אחר."

נזק נפשי של ממש

ח"כ סון הר מלך הדגישה את הבעייתיות בחוק הקיים: "החוק כיום מציב רף גבוה מדי כדי להחיל את ההרחקה, כשהחוק מגדיר – 'נזק נפשי של ממש'. זהו רף שמקשה על נפגעי העבירה להוכיח את הפגיעה שנגרמת להם. אנחנו יודעים שמפגש חוזר עם הפוגע יכול לגרום לנזק נפשי חמור גם אם הוא אינו מוגדר כ'נזק של ממש' במונחים המשפטיים. עלינו להוריד את הרף ל'נזק נפשי' בלבד. כך נוכל להבטיח שהגנה תינתן גם במקרים בהם הנזק אינו ברור מאליו, אך עדיין משמעותי לנפגע."

היא הוסיפה: "חשוב להבין שהפגיעה הנפשית שנגרמת לנפגעי עבירות מין אינה תמיד נראית לעין, אך היא אמיתית וכואבת לא פחות מפגיעה פיזית. הנפגעים והנפגעות שלנו זקוקים להגנה, לא רק במקרים בהם הנזק ברור וחד משמעי, אלא גם במקרים בהם הפגיעה הנפשית היא עדינה ומורכבת יותר."

ח"כ סון הר מלך הדגישה כי הצעת החוק היא פרי עבודתה של השדולה למניעת פגיעות מיניות, אשר היא עומדת בראשה. היא ציינה כי השדולה פועלת במספר מישורים, כולל הגברת מודעות, מתן מעטפת תמיכה לנפגעים, התאמת ענישה ראויה, מעקב אחר פעולות הרשות המבצעת, הכשרת בעלי תפקידים לזיהוי פגיעה, והקמת בתי דין ייחודיים לעבירות מין.

בסיום דבריה, קראה ח"כ סון הר מלך לחברי הכנסת: "היום אנחנו נוקטים בצעד חיוני להגנה על כל נפגע ונפגעת. אני קוראת לכם לתמוך בהצעה זו, ולהבטיח שנוכל לספק את ההגנה הנדרשת לכל מי שנפגע מעבירת מין. זוהי חובתנו המוסרית, החברתית היהודית והאנושית".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות