מחקר: כך משפיע ההליך הפלילי של התוקף על נפגעי העבירה שלו

מחקר חדש של משרד המשפטים, העוסק בזכויות קטינים נפגעי עבירה, מצא כי במהלך ההליך הפלילי נגד הפוגע, מושפע לרעה מצבם הנפשי
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

מחקר שבוצע במשרד המשפטים בדק את אופן מימוש זכויות קטינים נפגעי עבירות חמורות בהליך הפלילי נגד הפוגע, מהמחקר עלה שב-45% מהמקרים דווח על הידרדרות משמעותית במצבו הנפשי של הקטין נפגע העבירה שנבעה במישרין מההליך הפלילי.

הגורמים המרכזיים המשפיעים על חוויית הקטין מההליך הפלילי ועל מצבו הנפשי: הפרה של הזכות להגנה והפרה של הזכות להשתתפות מרצון בהליך המשפטי

מדובר במחקר שבוצע במהלך השנתיים האחרונות במשרד המשפטים וממצאיו מתפרסמים כעת בדק את אופן מימוש זכויות קטינים נפגעי עבירות מין חמורות המיוצגים על ידי הסיוע המשפטי בהליך הפלילי נגד הפוגע. מהמחקר עולה כי ב-45% מהמקרים דווח על הידרדרות משמעותית במצבו הנפשי של הקטין נפגע העבירה שנבעה במישרין מההליך הפלילי, ונמצא כי הגורמים המרכזיים המשפיעים על חוויית הקטין מההליך הפלילי ועל מצבו הנפשי הם הפרה של הזכות להגנה והפרה של הזכות להשתתפות מרצון בהליך המשפטי.

המחקר, שבוצע על ידי מחלקת המחקר של משרד המשפטים בשיתוף הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מתפרסם כ-4.5 שנים לאחר תיקון לחוק הסיוע המשפטי, אשר העניק לראשונה זכות ייצוג מטעם המדינה לנפגעי עבירות מין חמורות, לרבות קטינים, בהליך הפלילי.

לסייע לנפגעים

בחוק הישראלי קיימים כיום מגוון כלים המאפשרים את השתתפותם הפעילה והמיטיבה של קטינים נפגעי עבירות מין בהליך הפלילי, בהם חוק זכויות נפגעי עבירה המעגן באופן מפורש את זכויותיהן הייחודיות של קטינים נפגעי עבירה ונוהל נשיאת בית המשפט עליון להעדת ילדים שפורסם בשנת 2017, אשר מחדד את הוראות הדין הרלוונטיות לקטינים נפגעים. אולם, חוקרים וגופים ציבוריים שונים מצביעים על כך שקיים קושי במימוש זכיותיהם של קטינים נפגעי עבירה המעוגנות בחוק.

הפער שבין הזכויות המעוגנות בחוקים השונים לבין מימושן בפועל, משפיע במישרין על חוויתם ועל מצבם הנפשי של קטינים נפגעי עבירות מין חמורות והן על האפקטיביות של ההליך הפלילי, ואף עלול להוביל להשלכות רוחב של הימנעות מהגשת תלונות או עדות. בשל היותם של ההליכים הפליליים חסויים ככלל, מעט מחקרים אמפיריים נעשו עד כה בנושא זה.

המחקר התמקד בארבעת קבוצות הזכויות המרכזיות של קטינים נפגעי עבירות מין חמורות, בהתאם להוראות אמנת האו"ם לזכויות הילד: הזכות להגנה, הזכות למידע, הזכות להשתתפות והזכות לשיקום. כמו כן, המחקר בחן מהם הגורמים התורמים והמעכבים את מימוש זכויות הנפגע הקטין בזמן ההליך וכן את השפעות מימוש הזכויות על חווית הקטין הנפגע ועל מצבו הנפשי.

אילוסטרציה

הממצאים המרכזיים שעלו ב-45% מהמקרים דווח על הידרדרות נפשית משמעותית אצל הקטין שנבעה במישרין מההליך הפלילי. הגורם המרכזי שהשפיע על ההידרדרות במצבו הנפשי של הקטין היה הפרה של הזכות להגנה.
הזכויות שהופרו בשתי הפרות או יותר היו הזכות להגנה אשר הופרה ב-24% מהמקרים, הזכות למידע ב-21% מהמקרים והזכות להשתתפות ב-13% מהמקרים.

הזכות שנשמרה בהיקף הנרחב ביותר הינה הזכות להשתתפות מרצון של הקטין בהליך הפלילי, אשר מומשה במלואה ב-60% מהמקרים. ב-27% מהמקרים החוויה עבור הקטין הייתה לא מוגנת ואף קשה, וב-31% מהמקרים החוויה הייתה מעצימה למרות הקשיים שבדרך או מעצימה מאד.

הגורמים שתרמו לחוויה חיובית של נפגע העבירה הקטין מההליך הפלילי היו מימוש זכותו של הקטין להשתתף בהליכים הפליליים ולהעיד בתנאים מותאמים, במידה והקטין רצה בכך. אחד הגורמים אשר פגמו בחוויה כללו הימשכות ההליכים מעבר ל-18 חודשים.

פגיעה בתוך המשפחה

ב- 21% מהמקרים התגלה ניגוד עניינים משמעותי בין הקטין נפגע העבירה לבין הוריו (לרוב על רקע פגיעה בתוך המשפחה).

מימוש זכויותיהם של קטינים נפגעי עבירה מהחברה הערבית היה בהיקף נמוך משמעותית מאשר בחברה הכללית, והעלה את הסיכוי להידרדרות נפשית וחוויה שלילית בזמן ההליך.

מימוש זכויותיהם של קטינים אשר נמצאים בהשמה חוץ ביתית, היה בהיקף נמוך משמעותית מאשר בחברה הכללית, והעלה את הסיכוי להידרדרות נפשית וחוויה שלילית בעקבות ההליך.

הדרך האפקטיבית ביותר למימוש זכות המידע של קטין נפגע העבירה הינה באמצעות קשר ישיר בין עורך הדין של הקטין לבין הפרקליט המטפל בתיק.

_________________________________________

עו"ד אביעד רייפר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות