תזכיר החוק שמנסה להגן על קשישים מפני עושק

הצעת החוק היא חלק מניסיון המדינה להיאבק במקרי העוקץ כלפי קשישים ולהגן עליהם באמצעות הוראות והנחיות בהתקיים תנאים מסוימים
נעמה כהן |
כספומט

תזכיר חוק שירותי תשלום (תיקון) הגנה על הצרכן מפני עוסקים המבצעים הפרות בנסיבות מחמירות, פורסם להערות הציבור, זאת על מנת ולנסות ולהקשות על אלה שעושקים קשישים, תופעה שבשנים האחרונות הלכה והתגברה.

תזכיר החוק נועד לסייע ולתת הגנה משמעותית לצרכנים מפני תופעות של עושק, זיוף והונאה. במסגרת ההצעה, לקוח שטוען שעסקה התבצעה תוך ניצול ומרמה יוכל לבטל תשלום לבית עסק, בהתקיים מספר תנאים, ביניהם הגשת תלונה למשטרה או לרשות להגנת הצרכן והודעה לספק על ביטול העסקה. כמו כן מוצע כי במקרה בו אדם מסר לאחר פרט מזהה אישי מאמצעי התשלום שלו כדי לאשר פעולת תשלום, תוך ניצול או מרמה, הצרכן לא יהיה אחראי אם נעשה שימוש לרעה באמצעי התשלום בשל כך.

החלטת הממשלה נועדה לתת מענה לתופעה של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים אחרים הנמצאים בעמדת חולשה, הן בשגרה והן במצבי חירום, באמצעות שיטות אגרסיביות שיש בהן משום הטעיה של צרכנים, השפעה בלתי הוגנת עליהם או הפרה אחרת של הוראות חוק הגנת הצרכן. כדי להתמודד עם התופעה ולמגר אותה נקבע בהחלטת הממשלה על פעולה במספר מישורים: חיזוק האכיפה הפלילית, חיזוק כוחו של הצרכן במישור האזרחי וחיזוק האכיפה המנהלית.

הסדרים משלימים

בהתאם להחלטת הממשלה גובשה הצעת חוק ממשלתית שאושרה לאחרונה בוועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שניה ושלישית.

לצד האמור, התחדד כי יש צורך בשני הסדרים משלימים נוספים בחוק שירותי תשלום שבאחריות שר המשפטים.

תיקונים נוספים אלה גובשו בעקבות מידע שהתקבל ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ובפיקוח על הבנקים על סוגי מקרים נוספים של ניצול. מדובר בתיקונים חשובים שנועדו לשפר את ההגנות הצרכניות על הציבור שמשתמש באופן יומיומי באמצעי תשלום כמו כרטיסי אשראי, במיוחד ביחס לאוכלוסיות בעלות רגישות מיוחדת, וביניהן של קשישים, אנשים עם מוגבלות או עולים חדשים שעוסקים מנסים לנצל את חולשתם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות