האם כסף שנתפס בחיפוש משטרתי מחויב במס?

אב ל-10 מהדרום עתר לביהמ"ש וטען כי הכסף, 260 אלף שקל, שנמצאו בביתו הם חסכונותיו מעבודתו בקק"ל ולכן אין הוא צריך לשלם מס בגינם
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל לאחרונה ערעור של תושב הנגב, אב לעשרה ילדים, ופטר אותו מתשלום מס על סכום של כ-830 אלף שקל במזומן שנמצא בביתו במהלך חיפוש משטרתי. השופטת יעל ייטב קבעה שמקור הכסף הוא מחסכונותיו מהכנסתו במשך 35 שנה בעבודתו בקרן הקיימת לישראל (קק"ל) ומהכנסות ארבעה מילדיו, ולכן אין מדובר ב"גידול הון בלתי מוסבר" המחייב מיסוי נוסף וקנסות. בית המשפט גם חייב את רשות המיסים ב-70 אלף שקלים הוצאות.

האירוע התרחש באוקטובר 2021, כאשר יחידת הבילוש של המשטרה ערכה חיפוש בביתו של האיש בחשד לאחזקת אמצעי לחימה. במהלך החיפוש נמצאו ארגזי תחמושת, אך להפתעת השוטרים הם הכילו כסף מזומן ולא אמל"ח. פקיד השומה קבע שהסכום מהווה הכנסה בלתי מדווחת, וחייב את האיש במס מוגדל ובקנס. הערעור שהגיש האיש על החלטה זו נדחה, והוא פנה לערעור בבית המשפט המחוזי בדצמבר 2022.

האיש טען כי הכסף שנתפס הוא חסכונות שנצברו במשך שנים מעבודתו ומהכנסות ילדיו, ולא הכנסה לא מדווחת. הוא הסביר שמכיוון שהוא מוסלמי, דתו אוסרת עליו לשמור את הכסף בבנק, ולכן הוא שומר את חסכונותיו בבית מאז שהתחיל לעבוד בגיל 17.

עניין של תרבות

השופטת ייטב קיבלה את טענותיו והסבירה שהסבריו לגבי מקור הכסף סבירים. לדבריה, "לא מדובר בסכום כסף גבוה שנמצא בביתו של אדם נעדר הכנסות המתפרנס מקצבאות בלבד, אלא באדם המפיק הכנסה של ממש המחויבת במס באופן שוטף". השופטת ציינה שהכנסתו השנתית של האיש מעבודתו בקק"ל היא כ-260 אלף שקל, ולכן ייתכן שהצליח לחסוך סכומים נכבדים במהלך השנים.

עוד הוסיפה השופטת כי עלות ביתו של האיש נמוכה, כ-30 אלף שקל בלבד, מה שמאפשר חיסכון משמעותי מההכנסות. היא הסבירה שאילו היה הסכום בחשבון הבנק של האיש, לא היה פקיד השומה חושד שמדובר בהכנסה לא מדווחת.

פסק הדין גם התייחס לנוהג של מגזרים מסוימים לשמור כסף מזומן בבית מטעמים תרבותיים או דתיים, והבהיר שכל עוד אין איסור חוקי על כך, לא ניתן להסיק באופן אוטומטי שמדובר בכספים שמקורם בעבירה. השופטת ציינה גם כי לילדי המערער יש הכנסות משלהם, ולכן סביר להניח שהם השתתפו בחיסכון המשפחתי.
בסיכומו של דבר, השופטת ביטלה את השומה והקנס שהוטלו על האיש, והורתה על השבת הכספים שנתפסו לביתו תוך חודש ממועד פסק הדין. פקיד השומה חויב בהוצאות משפט בסך 70 אלף שקל.

________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת יעל ייטב

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות