בוטלה חובת רישום שם קודם של טנסג'נדרים בתעודת הזהות

בעקבות עתירה לבג"ץ תיקן משרד הפנים את תקנות תעודת הזהות באופן שיאפשרו שלא לרשום את שמם הקודם של מי שעברו התאמה מגדרית
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

משרד הפנים תיקן את תקנות תעודת הזהות באופן שיאפשרו שלא לרשום את שמם הקודם של מי שעברו התאמה מגדרית, זאת בעקבות עתירה שהגיש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים לבג"ץ.

העתירה הוגשה בעקבות פנייתה של נופר אשבל, אישה טרנסג'נדרית, אשר סיימה הליך התאמה מגדרית וביקשה לשנות את שמה הפרטי משמה הקודם הגברי, לשמה החדש – נופר. רשות האוכלוסין נעתרה לבקשה, אולם סרבה למחוק את השם הקודם, הגברי, מתעודת הזהות. כך, כל מי שתעודה זו מוצגת בפניו יכול היה ללמוד על השינוי המגדרי שעברה, מה שפגע באופן משמעותי בפרטיותה של נופר.

לאחר שפניה מטעם הסיוע המשפטי לרשות האוכלוסין לתקן את תעודת הזהות ולמחוק את השם הקודם נדחתה, הוגשה העתירה לבג"ץ בדרישה לתיקון התקנות. בעתירה נטען, בין היתר, כי מצב שבו בכל פעם ופעם שטרנסג'נדרים נדרשים להציג תעודה מזהה עם שמם הקודם, נחשפת העובדה שעברו שינוי מגדרי. למעשה התנהלות זו "מוציאה מהארון" מי שעברו הליך של שינוי מגדרי גם אם אינם מעוניינים לשתף במידע זה את כל מי שתעודת הזהות תיחשף בפניו.

מצב נורמטיבי שונה

לאחרונה, בעקבות הגשת העתירה, תוקנו תקנות תעודת זהות כך שהן מעניקות לשר הפנים שיקול דעת שלא לכלול שם קודם של אדם מטעמים מיוחדים. בית המשפט עיגן את המדיניות בפסק הדין שנתן היום וקבע כי: "כיום, מצויים אנו במצב נורמטיבי שונה, לפיו אין מניעה חוקית למחיקת שמם הפרטי הקודם של בעלי תעודת זהות המבקשים זאת, בין היתר, מחמת שינוי מינם בתעודת הזהות".

בכך למעשה התקבלה עמדת הסיוע המשפטי לפיה אין לכלול את שמם הקודם של מי שעברו הליך התאמה מגדרית בתעודת הזהות שלהם.

עורכות הדין איילת הלברשטט-עטיאס ורעות מיכאלי מהסיוע המשפטי במחוז תל אביב אשר הגישו את העתירה יחד עם עורכי הדין חגי קלעי ונתן שוורצמן: "אנו מברכים על תיקון התקנות, כך שיאפשרו להגן על הזכות לאוטונומיה והזכות לפרטיות של א.נשים טרנסג'נדרים. הימנעות מציון השם הקודם בתעודת הזהות מגינה על ביטחונם האישי והיא צעד משמעותי נוסף בדרך לשוויון זכויות לקהילה הטרנסית".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות