מי יהיה היורש של מתמודד הנפש שנהרג?

בת זוג של מתמודד הנפש, שנהרג בטעות מירי שוטר, טענה כי היא זכאית לירושה כי היו ידועים בציבור, אך נדחתה בביהמ"ש: "לא הוכח שהייתה זוגיות אמיתית"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

אישה שהתמודדה עם סכיזופרניה וחיה במשך כעשור עם גבר שסבל מפוסט טראומה וסכיזופרניה לא תוכר כידועתו בציבור לצורך ירושה. כך פסק בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב לאחרונה. השופטת ורד שביט פינקלשטיין קבעה כי בין השניים לא התקיימה זוגיות אמיתית וכי המגורים המשותפים נכפו על הגבר בניגוד לרצונו.

האירועים שהובילו להידרדרות במצבו הנפשי של המנוח החלו בשנת 1980, כאשר נפגע מירי שוטר בטעות. כתוצאה מכך, הוא פיתח פוסט טראומה וסכיזופרניה והחל בטיפולים במרפאות לבריאות הנפש. בשנת 2011 פגש המנוח את האישה במועדון חברתי לפגועי נפש, והיא עברה להתגורר עמו בדירתו. המנוח נפטר בינואר 2021 בגיל 67.

היות ולא היה נשוי ולא הניח ילדים או הורים, ביקשה אחותו היחידה לרשת את עיזבונו באמצעות צו ירושה. היא טענה כי אחיה והאישה לא היו ידועים בציבור, וכי האחרונה התעללה בו וניצלה אותו כדי לגור בדירתו. נטען כי היא הכתה את המנוח, שפכה עליו שמן רותח וכיבתה עליו סיגריה.

האישה, מצדה, טענה כי אהבה את המנוח, חייתה עמו שנים רבות, והם ראו עצמם כידועים בציבור. השופטת פינקלשטיין קבעה כי הן מצבו הנפשי של המנוח והן נסיבות המגורים המשותפים אינם מאפשרים להכיר באישה כידועה בציבור שלו. היא ציינה כי בשנת 2015 התלוננה האישה שהמנוח הכה אותה, אך ההליך הפלילי נגדו הופסק עקב חוות דעת פסיכיאטרית שקבעה כי אינו כשיר לעמוד לדין.

משק בית משותף? הבית מוזנח!

השופטת הבהירה כי ספקות משמעותיים עולים לגבי יכולתו של המנוח להיכנס למערכת יחסים שמקנה סטטוס של ידועים בציבור. בנוסף, ציינה כי האישה לא הוכיחה את קיומה של זוגיות אמיתית ביניהם. לדבריה, האישה חיפשה מקום מגורים לאחר שלא יכלה להישאר אצל אמה, והמנוח ראה בה לכל היותר שותפה לדירה.

השופטת הסתמכה על תסקיר רווחה מאפריל 2017 שהעלה אפשרות כי מערכת היחסים הייתה מבוססת על ניצול מצד האישה. כמו כן, העידה האישה כי המנוח לא קיים איתה יחסי מין שנים רבות בטענה שהיא "מכוערת ולא בא לו עליה".

מצב הדירה המוזנח וחתולי הרחוב שחיו בה חיזקו את המסקנה כי לא נוהל משק בית משותף. בנסיבות אלה, קיבלה השופטת את בקשת האחות למתן צו ירושה שהופך אותה ליורשת הבלעדית, ודחתה את טענות האישה תוך חיובה בהוצאות בסך 20 אלף שקלים.

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ורד שביט פינקלשטיין

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות