ידועים בציבור? את זה אתם חייבים לדעת!

גם אם אתם מנהלים משק בית משותף מבלי שהתחתנתם יש לכם חובות וזכויות שחשוב להכיר. עו"ד רן רייכמן, בעל משרד מוביל בדיני משפחה, מסביר מה מצפה לכם
עו"ד רן ריימן |
עו"ד רן רייכמן

מוסד הידועים בציבור קיים בכל העולם, אולם בישראל נוסף לו נופך מיוחד. ישנם ידועים בציבור שהיו חיים יחד ללא נישואין גם בכל מדינה אחרת, ומצד שני יש את אלה שהיו שמחים להתחתן – רק לא ברבנות ולא בקפריסין אבל עדיין להיות חשופים להתערבות של הרבנות במקרה של גירושין. בכל מקרה, הזכויות וההכרה החוקית זהים למדי, והמבחן החל עליהם כדי לקבוע זכאות למעמד של ידועים בציבור הוא זהה.

המבקשות או מבקשים לזכות במעמד של ידועים בציבור צריכים להוכיח שני דברים עיקריים: חיי משפחה תחת קורת גג אחת, לרבות יחסי אישות, וקיומו של משק בית משותף ששני הצדדים תורמים לו (בזמן ועבודה או בכסף).

עו"ד רן רייכמן

הזכות למזונות

לאחרונה ביסס בית המשפט העליון לידועה בציבור גם את הזכות למזונות, ולא רק לחלק מן הרכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים, אולם זאת רק לתקופה קצובה כפי שיכריע בית המשפט.

בכל מקרה חשוב להבין שכל מקרה נבחן לגופו על ידי בית המשפט, העושה כמיטב יכולתו לעמוד על כוונתם הסובייקטיבית של בני הזוג, אם ראו עצמם כידועים בציבור ואם התנהגו ככאלה באופן פומבי– וזהו הגורם המכריע. כמובן שמה שמשכנע שופט אחד עלול לא לשכנע אחר – ראו עוד על חשיבות זהות השופט להלן.

מרבית הזוגות החיים מבלי להינשא, גם אינם עורכים ביניהם הסכם ממון.

דבר זה אינו שולל מידועה בציבור את זכויותיה. על ידועים בציבור לא חל חוק יחסי ממון (שהוא ברירת המחדל החלה על זוגות נשואים) אלא חלה חזקת השיתוף, כפי שחלה על זוגות שנישאו לפני האחד בינואר 1974.

חזקת השיתוף קובעת בעצם שהרכוש שנצבר יחד במהלך החיים המשותפים הוא רכוש משותף אלא אם הוכח אחרת. מרגע שבת הזוג הוכיחה כי מתקיימים התנאים להכיר בה כידועה בציבור, עובר נטל ההוכחה לבן הזוג, ועליו להוכיח כי לא התקיים בין בני הזוג "שיתוף רכושי" כפי שנהוג בין זוגות נשואים.

חשיבות הייעוץ המשפטי

כאמור ידועים בציבור יכולים להיות זכאים למזונות, אך זאת לתקופה קצובה ולעתים בתשלום חד פעמי או מספר "פעימות" (מה שמכונה תשלומים עיתיים), ולא עד לנישואין מחדש של האישה. מה שחשוב לזכור הוא שזכויות הידועים בציבור בישראל קיימים מכוח פסיקה ולא מכוח חקיקה, ולכן חשוב שבעתיים לקחת בא-כוח שמבין את נבכי החוק לפרטיהם ופיתוליהם, כמו גם את נטיות לבם של שופטים ואיפה הכי כדאי להגיש את הבקשה. התקשרו עוד היום לשיחת ייעוץ ללא תשלום כדי להבטיח את זכויותיכם.

לאתר רן רייכמן – משרד עורכי דין לחצו כאן.


עו"ד רן רייכמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות