בקשה לייצוגית נגד גוגל: יוטיוב מתוכננת לגרום לשימוש כפייתי של קטינים

מגיש הבקשה הוא נער, שעשה שימוש בפלטפורמה בשנים האחרונות, כאשר לדבריו זו מעוצבת באופן כזה המושך ילדים ובני נוער להתמכר אליה
גילי סיוון-כהן |
חשד: התחזה לאיש כוחות הבטחון והונה נשים » אוביטר
אילוסטרציה shutterstock

לבית משפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת גוגל, בטענה שפלטפורמת יוטיוב, בנויה ומעוצבת במיוחד כדי לגרום לשימוש כפייתי ומוגזם ולהתמכרות של קטינים. על פי מגישי הבקשה, גם הרשויות בארצות הברית פתחו תיק בנושא בעניין יוטיוב. טרם הוגש כתב הגנה.

מגיש הבקשה הינו נער, שעושה מזה שנים שימוש בפלטפורמת יוטיוב, בין אם במסגרת החשבון שלו ובין אם ללא התחברות לחשבון. הוא מבלה ביוטיוב שעות ארוכות ורבות, באופן שוטף ויומיומי. על פי הבקשה, יוטיוב בנויה ומעוצבת במיוחד כדי לגרום לשימוש כפייתי ומוגזם ולהתמכרות של קטינים. פיצ'רים רבים של הפלטפורמה מתוכננים ומפותחים, בכוונת מכוון, במטרה המפורשת לגרום לשימוש מופרז בה ולמכר אליה בני נוער וילדים ולגרום להם להשתמש בה לעתים תכופות יותר, לפרקי זמן ממושכים יותר, ובצורה אינטנסיבית יותר.

74% מבני נוער לא מצליחים לשלוט בזמן ברשתות החברתיות

הפלטפורמה על פי מגיש הבקשה, כוללת פיצ'רים ותכונות, אשר תוכננו בקפידה במטרה לנצל תהליכים מנטליים של משתמשיה במטרה היחידה – לגרום להם לבלות כמה שיותר זמן בפלטפורמה או לגרום לכניסה בתדירות גבוהה ככל הניתן. בבקשה נטען גם שילדים ובני נוער רגישים במיוחד לתכונות ופיצ'רים אלו.

"הלכה ולמעשה, יוטיוב פועלת למכר את משתמשיה בכלל והילדים ובני הנוער (המושפעים יותר מהליכי ההתמכרות) בפרט לפלטפורמה", נכתב בבקשה, "הנתבעת פועלת באופן יזום ומכוון כדי למשוך ילדים ובני נוער להשתמש בפלטפורמה, תוך ניצול היבטים פסיכולוגיים ונוירולוגיים שגורמים להתמכרות, ולאחר מכן מנצלת את הנתונים המפורטים שהיא אוספת עליהם מכאן ואת השימוש הנרחב בפלטפורמה מכאן – כדי להגדיל את הכנסותיה ממקורות פרסום".

על פי מגיש הבקשה, מדובר בהפרה חמורה ביותר של זכויות המשתמשים הקטינים והפרת הדינים הרלוונטיים החלים על יוטיוב, כאשר היא עושה זאת לצרכיה המסחריים, ובפרט על מנת לאפשר פרסום ממוקד למשתמשיה, והכל מתוך אינטרס עסקי צר ובמטרה להשיא רווחיה על חשבון המשתמשים הקטינים ותוך הפרה של זכויותיהם, ומעשים ומחדלים פסולים וחמורים במיוחד ובכך יוטיוב פגעה ופוגעת בצורה בוטה וחמורה במשתמשיה הקטינים וגרמה וגורמת להם לנזקים חמורים ורבים, לרבות נפשיים.

בבקשה ציינו מחקר של חברת בזק שהבהיר כי 53% מהציבור מבהיר שאינו מצליח לשלוט בזמן כשמתחברים לרשתות החברתיות וכאשר מדובר בנוער, האחוזים עולים לכדי 74%. כ"כ מראה המחקר כי בחלוף השנים ילדים ובני הנוער נמצאים יותר במסכים, וזאת מגיל צעיר יותר. כך, גם ילדים לפני גיל 9 פותחים פרופיל ברשתות החברתיות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות