חוק התובענות הייצוגיות עבר בקריאה שניה ושלישית

הצעת החוק קובעת כי תתאפשר הגשת תובענות ייצוגיות נגד רשות מקרקעי ישראל במקרה של גביית כספים שלא כדין, גם אם מדובר בתשלומים שאינם תשלומי חוב
גילי סיוון-כהן |
המבנה הנוכחי של כנסת ישראל. ארכיון

הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 15), התשפ"ד-2024 כי תתאפשר הגשת תובענות ייצוגיות נגד רשות מקרקעי ישראל במקרה של גביית כספים שלא כדין, גם אם מדובר בתשלומים שאינם תשלומי חובה.

15 חברי כנסת שתמכו בהצעה, הציעו לקבוע כי תתאפשר הגשת תובענות ייצוגיות נגד רשות מקרקעי ישראל, בנוגע לסכומים שנגבו שלא כדין, גם ביחס לתשלומים שאינם תשלומי חובה. בנוסף, מוצע לקבוע כי שר המשפטים, לאחר היוועצות עם שר האוצר ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט, יהיה רשאי לשנות ולהסיר פרטים בתוספת השנייה שנוספו בצו.

לעגן את התיקון

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מוצע לתקן בחקיקה ראשית את פרט 11 לתוספת השנייה לחוק ולעגן בו את התיקון שנעשה בצו לתיקון התוספת השנייה. התיקון מאפשר הגשת תובענות ייצוגיות נגד רמ"י להשבת סכומים שנגבו שלא כדין, גם כאשר מדובר בתשלומים שאינם תשלומי חובה כאמור בפרט 11 לתוספת השנייה. זאת, בלא התדיינויות בכל תיק בשאלה אם מדובר ברשות כאמור בפרט 11 לתוספת השנייה או בעוסק כאמור בפרט 1 לתוספת השנייה. כמו כן מעניק התיקון לרמ"י את ההגנות הקבועות בחוק תובענות ייצוגיות לגבי תובענה ייצוגית נגד רשות.

ההצדקות להענקת ההגנות האמורות גם לרמ"י נובעות, בין השאר, מכך שרמ"י היא גוף ציבורי המשרת מטרות ציבוריות, חברתיות ולאומיות, הפועל ככל רשות מרשויות המדינה ומיוצג בערכאות המשפטיות על ידי פרקליטות המדינה. כמו כן, רמ"י פועלת בהתאם להחלטות של מועצת רשות מקרקעי ישראל הכפופה לעקרונות המשפט הציבורי, ותקיפת החלטותיה מחויבת להתברר בבית משפט העוסק במשפט מינהלי".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות