"תיקון חוק תובענות ייצוגיות יעלה לאזרחים מאות מיליוני שקלים"

ועדת החוקה של הכנסת תדון היום (א') בהצעת תיקון לחוק תובענות הייצוגיות שיאפשר לרמ"י לשלוח הודעות חיוב חסרות הצדקה לאלפי אזרחים מבלי שיוכלו להתגונן מפניהן
נעמה כהן |
רשות מקרקעי ישראל, צילום: פלאש 90

ועדת החוקה של הכנסת תדון היום (יום א') בהצעת תיקון לחוק תובענות הייצוגיות, העלול, לטענת גורמים שונים, לעלות לאזרחי ישראל מאות מיליוני שקלים.

התיקון המבוקש בחוק תובענות ייצוגיות יהפוך את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לרשות הציבורית הפריוילגית ביותר במדינה, ויגן עליה מתובענות ייצוגיות.

לאחר התיקון בחוק, רמ"י תוכל לשלוח הודעות חיוב חסרות הצדקה או בסיס חוקי למאות אלפי אזרחים, מבלי שאותם אזרחים יוכלו להתגונן בפניהם. כך אזרחי המדינה עלולים להפסיד מאות מיליוני שקלים מהתיקון לחוק.

רמ"י היא מונופול הנדל"ן של המדינה, והתאגיד הגדול ביותר במדינה. לשם השוואה – השפעתה הכלכלית על אזרחי המדינה היא כמו פעמיים חברת החשמל.

רמ"י אחראית לזינוק במחירי הדירות ולעליה ביוקר המחיה של אזרחי המדינה יותר מכל גורם אחר.

רמ"י מעניקה לפקידי האוצר למעלה מ – 40 מיליארד שקלים בשנה, כלומר יותר מ-16 אלף שקלים לשנה מכל משפחה בישראל.

מדובר הן במכירת קרקעות, והן במיסים שנגבים על בניה חדשה (למעלה מ -50% ממחיר כל דירה משולם למדינה כמיסים ישירים ועקיפים). רמ"י עולה לאזרחי המדינה פי כמה וכמה מתשלומי הארנונה.

הגנה מפני תביעה

ההגנה הניתנת למדינה ולרשויות ציבוריות בחוק תובענות ייצוגית קובעת כי אם הן נתבעו על ידי אלפי אזרחים על כך שהם גבו מהאזרחים מיסים או אגרות בניגוד לחוק, הרשות יכולה להודיע "הודעת חדילה" כי היא מפסיקה לגבות את המס או האגרה הבלתי חוקית, ואז היא פטורה מלהשיב ולו אגורה אחת לאזרחים שמהם נגבה המס במרמה במסגרת תובענה ייצוגית.

זו החסינות שהמדינה דרשה לעצמה בחוק תובענות ייצוגיות, על מנת לחוקק את החוק.

כפי שאמר פעם ח"כ (לשעבר) רשף חן אשר היה יו"ר הוועדה אשר חוקקה את חוק תובענות ייצוגיות, 90% מהדיונים בוועדה על החוק הזה היו אך ורק ביחס לחסינות רשויות המדינה מתובענות ייצוגיות.

גם רמ"י נכללת בחסינות הניתנת לרשויות ציבוריות מהשבת תשלומי חובה. עתה מונופול רמ"י מבקש לעצמה חסינות גורפת, יותר מזו הניתנת לכל רשות אחרת במדינת ישראל, גם ביחס לתשלומי רשות.

"אנחנו נשלם את החשבון"

הייעוץ המשפטי לוועדה שאל בניתוח הצעת החוק בשבוע שעבר את השאלה הבאה: "מה ההצדקה ליצירת הבחנות בין רמ"י לבין רשויות אחרות של המדינה, שאותן ניתן יהיה להמשיך ולתבוע בתביעה להשבת סכום שנגבה שלא כדין לפי פרט 1 (ככל שהן פועלות כ"עוסק"), ומבלי שיוענקו להן הגנות של "רשות"?".

עו"ד אביעד ויסולי, יו"ר המטה למען ארץ ישראל ומשפטן העוסק רבות בתביעות ייצוגיות, פנה לוועדת החוקה בקריאה לדחות את ה"חקיקה הפריוילגית" הזו לגבי רמ"י.

לחילופין, מוצע לחברי הוועדה לסייג מפורשות את התיקון לחוק רק לכל פעילות שרמ"י אינה פועלת בה כ"עוסק".

עו"ד ויסולי: "תביעות ייצוגיות חושפות ומתקנות עוולות, הפרות חוק, ניצול מעמד מונופוליסטי והגנה על הצרכן, כספו, בריאותו ורווחתו, יותר מכל רשויות השלטון גם יחד.

ואולם, משרד המשפטים כפה על הכנסת לתת לרשויות הציבוריות, שהם הגופים הכלכליים והמונופוליסטיים הגדולים במדינה, המגלגלים מחזור שנתי של מאות מיליארדי שקלים, הגנות גורפות פי כמה וכמה מכל מונופול אחר. הגנה זו ניתנת על חשבון הצרכנים. בתיקון החדש רמ"י, מונופול הנדל"ן, מבקש לעצמו הגנה קיצונית עוד יותר, גם מתביעות בגין תשלומי רשות בלתי חוקיים. כל "הגנה" פריווילגית כזו תעלה לצרכנים מאות מיליוני שקלים. אנחנו נשלם את החשבון".


עו"ד יוסף-חי אביעזיז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות