האם השרה רגב תזכה לפיצוי מערוץ 13?

תביעת לשון הרע שהגישה השרה מתגלגלת בין הערכאות מאז 2015. כעת, קיבל העליון באופן חלקי את הערעור של גוף התקשורת והחזיר את התיק לביהמ"ש השלום
רונן לוי |
מירי רגב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בית המשפט העליון נתן רשות ערעור וקיבל באופן חלקי ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, שחייב את ערוץ 10 החדש בתשלום פיצוי בגין הוצאת לשון הרע על השרה מירי רגב. בפסק הדין נחלקו שלושת השופטים בדעותיהם, אך בתוצאה המעשית, על פי דעות השופטים נעם סולברג וחאלד כבוב, הוחזר התיק לבית משפט השלום להמשך בירור טענת העיתונאות האחראית שנטענה על-ידי המערערים. השופט יצחק עמית סבר כי יש לקבל את הערעור ולבטל את החיוב בפיצוי.

ברקע לפסק הדין עומדת סדרת פרסומים שפרסמו המערערים, בשלהי חודש אוגוסט 2015, תחת הכותרת "מירי רגב והמיליונים". במוקד הפרסומים עמדה הקלטת שיחה בין רגב לבין בכירים במשרד התרבות והספורט, שבמסגרתה, לפי הפרסומים, נעשה ניסיון לבצע 'תיאום גרסאות', בנוגע להעברת סך של 2.5 מיליון שקלים למשרד הפרסום "יהושע TBWA", שבראשו עומד הפרסומאי רמי יהושע, במסגרת פרויקט "לא לדאוגוסט", שהוּבל על-ידי משרד התרבות והספורט.

בפרסומים נטען כי העברת הכספים נעשתה בניגוד לדין, שלא באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) וללא מכרז, וכי בין נמען הכספים, רמי יהושע, לבין השרה רגב, התקיימו קשרים עובר לביצוע ההתקשרות בין משרדו לבין משרד התרבות והספורט.

תביעת לשון הרע שהגיש הפרסומאי יהושע נגד המערערים הסתיימה בפשרה, במסגרתה פרסמו המערערים הודעה מטעמם במבזק החדשות ששודר בערוץ 10, שבו נאמר כי "לא היתה היכרות מוקדמת בין יהושע לבין שרת התרבות והספורט".

רגב הגישה אף היא תביעת לשון הרע נגד המערערים, לבית משפט השלום בירושלים, אך זו נדחתה לאחר שנקבע כי למשיבים עומדת הגנת העיתונאות האחראית. רגב ערערה על תוצאה זו לבית המשפט המחוזי בירושלים, אשר קיבל את הערעור, תוך שדחה את טענות המערערים להגנת אמת הפרסום ולהגנת העיתונאות האחראית. על כך נסובה בקשת רשות הערעור דנן.

כוונת זדון?

השופט סולברג קבע בפסק דינו כי אין לאמץ בישראל את הלכת Sullivan האמריקנית שלפיה בתביעת לשון הרע של איש ציבור נגד מפרסם, על איש הציבור להוכיח כי המפרסם פעל מתוך כוונת זדון או נהג בפזיזות או בקלות דעת. משורה של טעמים שנפרשו בחוות דעתו, קבע השופט סולברג כי הלכת Sullivan אינה מתאימה לדין הישראלי, ואין מקום לאמצה.

נוסף לאמור, קבע השופט סולברג, כי לא חל השתק שיפוטי כלפי המערערים מכוח הסכם הפשרה שכרתו עם יהושע, המונע מהם לטעון טענת אמת הפרסום. במישור התוצאה, סבר השופט סולברג, כי יש לדחות את הערעור, שכן אין להתערב בקביעותיו של בית המשפט המחוזי, לפיהן לא עומדת למערערים הגנת אמת הפרסום והגנת העיתונאות האחראית.

השופט כבוב הצטרף לדעתו של השופט סולברג כי המערערים אינם מושתקים מלטעון להגנת אמת הפרסום; והוסיף מספר הערות על אי-ההתאמה של הלכת Sullivan האמריקנית, לדין הישראלי.

לצד זאת, השופט כבוב סבר כי לנוכח החשיבות הרבה של פרסומים עיתונאיים על אודות שחיתות שלטונית או ציבורית, ובשים לב למתח שמתעורר מקום בו פרסום עיתונאי כאמור מבוסס על מקור חסוי, באופן המונע מהעיתונאי להביא את ראיותיו באשר לאמיתות הפרסום לבית המשפט – יש לאפשר לעיתונאי להיחקר בחקירה נגדית על גרסתו באשר לאיכות תחקירו; ובנסיבות מסוימות ניתן יהיה לקבוע, על בסיס עדותו, כי עומדת לו הגנת 'העיתונאות האחראית', גם בלי להביא את המקור למתן עדות.

זאת, כאשר העיתונאי האמין בכנות ובאופן סביר, בזמן אמת, באמיתות הפרסום; כאשר לא היה ניתן לאתר בשקידה סבירה ראיות חיצוניות שבכוחן לאשש או לשלול את נכונות הפרסום, זולת המקור החסוי; וכאשר התקיימו יתר תנאי הגנת העיתונאות האחראית, ובראשן, החובה ליתן זכות תגובה הולמת למושא הכתבה, ולהקפיד על כך שהלה יידע היטב מה העובדות המיוחסות לו.

קביעות עובדתיות

אשר לתוצאה – השופט כבוב סבר כי יש להחזיר את הדיון לבית משפט השלום לשם השלמת הקביעות העובדתיות הרלוונטיות בתיק, וזאת בשים לב לאמות המידה שנקבעו בפסק הדין.

השופט עמית הסכים עם קביעות השופטים סולברג ו-כבוב, כי המערערים אינם מושתקים מלטעון להגנת "אמת דיברתי" בשל הסכם הפשרה, וכי אין להחיל את הלכת Sullivan במשפט הישראלי.

לצד זאת, לעמדתו של השופט עמית, יש לקבל את הערעור ולקבוע כי עומדת למערערים ההגנה של עיתונאות אחראית כך שאין לחייבם בגין לשון הרע. זאת, בהינתן שהפרסומים מושא הדיון עניינם בתחקיר הנוגע לנבחרי ציבור ובעיתונות חוקרת, הראויה במיוחד להגנה של עיתונאות אחראית; הפרסום בכללותו התמקד בכך שהקמפיין הפרסומי נעשה שלא באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית וללא מכרז, להבדיל מסוגיית ההיכרות המוקדמת של המעורבים; והפרסום התבסס על מספר מקורות שהוצלבו, בין היתר, תרשומות שערך העיתונאי במהלך שיחותיו עם מקורותיו, וראיה חפצית בדמות הקלטת ישיבה.

צמצום ההגנה

השופט עמית סבר כי מסקנה אחרת מצמצמת את הגנת העיתונאות האחראית. הודגש כי מבחני העזר לקביעת תחולת הגנה זו אינם מצטברים, וכי ראוי לבחון את הפרסום כמכלול תוך בחינת המסר הכללי על פי מהותו. אין לכפות על עיתונאי לגלות את מקורותיו, אך השמירה על חיסיון המקורות אינה סותמת את הגולל על הגנת העיתונאות האחראית. עיתונאי הטוען להתקיימות ההגנה נדרש להוכיחה באמצעות ראיות, ולשם כך עליו לתעד את התנהלותו מול מקורותיו ואת פעולות התחקיר שביצע. כמו כן, יש ליתן לאיש הציבור שהות סבירה ומספקת למתן תגובתו לפרסום, וככלל, פנייה למושא הפרסום זמן קצר לפני הפרסום, אינה עומדת ברף זה.

לעניין התוצאה בלבד, בשל המחלוקת בין חברי ההרכב, הצטרף השופט סולברג לדעת השופט כבוב, לגבי השבת הדיון בטענת הגנת העיתונאות האחראית לבית משפט השלום. התוצאה המעשית היא אפוא שהערעור התקבל בחלקו ברוב דעות.

_________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט נעם סולברג

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות