צוואה שנכתבה ללא תאריך תקוים: "הוכח שהיא משקפת את רצון הנפטרת"

למרות שלפי הצוואה, רק אחת מבנותיה תירש אותה, ועל אף שנפל בה פגם, החליט ביהמ"ש לקיים אותה לאחר שנקבע כי זה היה רצונה החופשי
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בבית המשפט למשפחה בתל אביב התקיים לאחרונה דיון סוער בעניין צוואה שהותירה אם לאחת מבנותיה. למרות שהצוואה, שצוותה את דירתה לבת אחת בלבד, לא נשאה תאריך – השופטת קרן גיל החליטה לקיימה, לאחר שנוכחה כי היא משקפת את רצונה האמיתי והחופשי של הנפטרת.

האם, שהלכה לעולמה בינואר 2020, כתבה בכתב-ידה כי בתה המבקשת "גדלה מיום הולדתה איתי ולא נטשה אותי אף לרגע, לכן היא היחידה שמחליטה מה לעשות עם הבית". היא גם ציוותה לה את תכולת הדירה ותכשיטים. יתר ילדיה התנגדו לצוואה, בטענה שהיא פרי השפעה בלתי הוגנת של הבת הזוכה והבן שלה, ושרצונה האמיתי היה לחלק את עיזבונה בשווה.

בדיון עלו טענות קשות מצד המתנגדים, כי הזוכה ענתה את אמה באכזריות, קבעה לה מה לעשות, וצעקה עליה ללא הרף. אולם, חקירתם הנגדית חשפה סתירות בגרסתם – הם תיארו את אמם כ"לביאה" חזקה ועצמאית שלא הייתה מושפעת בקלות. כמו כן, הוצגו הודעות טקסט שכתבה אחת המתנגדות לזוכה, ובהן היא הודתה לה על הטיפול המסור באם.

רצון האם

השופטת גם התרשמה מהעובדה שהמנוחה התגוררה תקופה אצל אחד המתנגדים, וסירבה לעבור ניתוח דחוף לקראת סוף חייה – דבר שהעיד על עצמאותה המנטלית והקוגניטיבית. כל האחים אישרו שקשריהם עם אמם היו טובים עד לפטירתה.

בסופו של דבר, השופטת דחתה את טענות ההשפעה הבלתי הוגנת והחליטה לקיים את הצוואה. היא ציינה כי על פי חוק הירושה, צוואת כתב-יד נדרשת לשאת תאריך, אך במקרה זה הזוכה הוכיחה שהצוואה משקפת את רצון הנפטרת. המתנגדים חויבו בתשלום 38,310 שקל הוצאות ושכר טרחה לזוכה.

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת קרן גיל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות