השרה רגב לא הסירה חסינות – חולדאי משך התביעה

ראש עיריית ת"א הגיש תביעת דיבה לפני 4 שנים נגד השרה, אך זו העידה: אם אסיר את החסינות כל אחד יאיים עליי. והדרישה שלך היא חוצפה"
דניאל בן חמו |
מירי רגב, במהלך קמפיין הבחירות. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

לאחר כארבע שנים בהם התנהלה תביעת לשון הרע של ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, נגד שרת התחבורה מירי רגב, קיבלה אתמול השופטת דורית קוברסקי את בקשתו של חולדאי לחזור בו מהתביעה זאת לאחר שהשרה רגב החליטה שלא לותר על חסינותה. רק בשבוע שעבר העידה רגב ואמרה לבא כוחו של חולדאי: "אם אסיר את החסינות כל אחד יאיים עליי. והדרישה שלך היא חוצפה".

לפני כארבע שנים, הגיש חולדאי את תביעת הדיבה, בעקבות אמירות פומביות של רגב בקמפיין הבחירות שלפיהן הוא אסר כביכול על הנחת תפילין ברחובות העיר. חולדאי טען כי רגב התיימרה להציג ביודעין מצג עובדתי לפיו הוא אסר באופן גורף על הנחת תפילין ברחבי העיר תל אביב, וזאת כביכול מתוך אינטרס פוליטי צר ומתוך זלזול במורשת היהודית, זאת, בעוד שהאמת לאמיתה היא כי תקנת העזר העירונית שהותקנה לפני שנים רבות על ידי עיריית תל אביב מונעת הצבת דוכנים באשר הם בטווח של 100 מטר ממוסדות חינוך.

"לא באנו להוריד ידיים"

רגב טענה מנגד כי מצוות הנחת תפילין נושאת, לגישתו של חולדאי, השפעה שלילית על ילדים יהודים ולכן צריך לדעתו להגן עליהם מפניה, באמצעות יצירת מרחב בטוח ונקי בינם לבינה. נימוק זה מגלה עד כמה מעוותת גישתו של חולדאי למורשת ישראל, למסורת היהודית ולמצוות הנחת התפילין. רגב טענה גם שמדובר בתביעה פוליטית.

רגב שהגיע להעיד בשבוע שעבר אמרה לעורך דינו של חולדאי: "כולנו מבוגרים ולא באנו להוריד ידיים אלא לדבר על נושא עקרוני שחשוב לכל יהודי והוא הנחת תפילין. בימים קשים אלה באנו כי לא רציתם להגיע להבנה. אמרתי הגבלה על דוכן תפילין היא כמוה כהגבלה על הנחת תפילין, כי לפי ההלכה אסור להחזיק באוויר וצריך משטח, לאור זה שאנחנו היום מבינים על מה מדברים ואתה מבין כמוני שאם יש הגבלה מסוימת אז יש הגבלה להניח תפילין בכל המרחב הציבורי, אז נוציא הודעה משותפת שהבנתם למה אני מתכוונת וראש העיר יבטל את האיסור על דוכן להנחת תפילין בעיר ת"א וזהו".

כאשר הוא היקשה עליה ואמר כי לראשונה היום בדיון היא העלתה את טענת המשטח והדוכן רגב ענתה לו: "אגיד לך למה, כי זה משהו מובנה… ברור שאתה לא יכול להניח תפילין ללא דוכן ואסור להחזיק באוויר. זה היה נראה לי כל כך ברור כי זה ההלכה".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במהלך הדיון רגב ציינה כי לא היה מדובר בהסתה והיא לא דיברתי על חולדאי אישית אלא רק על ההנחיה. "הסברתי למה אני מתנגדת אליו, למה התפילין חשוב לאורך השנים. אם זו לא היתה התגובה לא הייתי מגיבה ככה אם הדבר לא היה משמעותי ומינורי, לכן היה חשוב להסביר למה התפילין חשוב. יש עניין אחד ברור של התנגדות ברורה וזעזוע מהנחייה שמנתקת את הציבור מהנחת תפילין. משום שהוא סופר ליברלי ומאפשר את השטיח של המוסלמים צמוד לבית הספר ומאפשר את הצלב בצמוד לבית הספר, שיאפשר את הנחת דוכן התפילין צמוד לבית הספר גם." בשלב זה התערב בא כוחה של רגב ואמר: "אני כופר ומכחיש את הטענה שרון חולדאי הוא ליברלי. ליברלי לא מצמצם את התפילה ואת ההקפות".

"לא מוותרת על חסינות"

על רון חולדאי אמרה מירי רגב: "אין לי שום דבר נגד רון חולדאי, אני מאוד מכבדת אותו ואת הדרך שלו לנהל את העיר, אני התייחסתי לסוגיה אחת שאותי מטרידה כחברת כנסת, אישה מסורתית, כשרה שהיתה באותה תקופה שרת התרבות, הזדעזעתי כמו רבים בארץ ובעולם מההגבלה של הדוכן, משום שהגבלה על דוכן תפילין זה הגבלה לתפילין. היתה הגבלה של 100 מ'. הוא מודה בזה שיש הגבלה של כל הדוכנים מבית הספר במרחק של 100מ'. ברגע שהוא מגביל את ה 100 מ' זה אומר שאין הנחת תפילין בכל מקום".

כאשר היא עומתה עם העובדה שהיא אומרת שהיא לא חוששת מהתביעה, אך עדיין עומדת בתוקף על החסינות שלה כחברת כנסת ענתה רגב: "אמרתי לאורך כל הדרך שלא ויתרתי ולא מתכוונת לוותר על החסינות, אחרת לא תהיה לי היכולת להגיד מה שאני רוצה כי כולם ירצו להשתיק אותי ולהפחיד אותי. החסינות מיועדת לאפשר לנו להגיד מה שאנחנו חושבים ולהביע את עמדתנו ללא חשש. תפקידה של החסינות היא לאפשר לחברי הכנסת לייצג את ציבור הבוחרים שלהם בצורה רחבה ובצורה מהותית כי זו הדרך שלנו להתבטא", אמרה רגב והוסיפה: "אם אסיר את החסינות כל אחד יאיים עליי. והדרישה שלך היא חוצפה. כמו שאני לא מבקשת מראש העיר להסיר כזה או אחר אלא להודות שהוא טעה אם היה אומר שכל אדם יכול להתפלל במרחב הציבורי והדוכנים לא מתייחסים להנחת תפילין כמו שלא מתייחסים לשטיח של המוסלמים, אז הייתי מודה לו ואומרת לו תודה רבה".

בתום הדיון השופטת קוברסקי, שהציעה שהצדדים יגיעו לפשרה ביקשה לקבל את עמדת חולדאי עד יום שני הקרוב ובמידה והם לא יצליחו לסיים את המחלוקת, יוגשו סיכומים והיא תפסוק בתביעה, אולם כאמור אתמול הודיע חולדאי כי בשל העובדה שרגב לא מסירה את חסינותה הוא חוזר בו מהתביעה.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת דורית קוברסקי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות