סוחר זהב הורשע בעבירות מס

ביהמ"ש המחוזי מרכז הרשיע את חנוך פרוינד, בעל חברת ח.ש פרוינד, בעבירות מס, הברחת טובין ועבירות הלבנת הון, בין היתר מסחורות שהגיעו מהרש"פ
גילי סיוון-כהן |
רשות המיסים נגד דקל בן לולו - אילוסטרציה
רשות המסים בירושלים, צילום: פלאש 90

בית המשפט המחוזי מרכז הרשיע, על פי הודאתם, את חנוך פרוינד וחברתו ח.ש פרוינד בע"מ בביצוע עבירות מס בנסיבות מחמירות, הברחת טובין ועבירות הלבנת הון, זאת בקשר עם פעילות סחר בזהב, שהגיע בחלקו מהרשות הפלשתינאית.

במסגרת הסדר טיעון הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום מתוקן בו הודו הנאשמים. במסגרת ההסדר, סוכם כי הצדדים יבקשו להטיל על פרוינד עונש מאסר בפועל של 53 חודשי מאסר, קנס בגובה של בין 150 אלף שקל ל-350 אלף שקל, מאסר על תנאי והתחייבות שלא לבצע עבירה. בנוסף, יחולט רכוש בשווי של כ-2 מיליון שקלים.

מכתב האישום המתוקן עולה כי בשנים 2017-2016 היה פרוינד הבעלים והמנהל הפעיל של חברת ח.ש פרוינד בע"מ. בתקופה זו רכש פרוינד זהב בצורות שונות בעסקאות שלא תועדו בספרי החשבונות של ח.ש. פרוינד. הזהב הגיע בחלקו משטחי הרשות הפלסטינאית, ונמכר לאדם שעסק בזיקוק ובדיקות זהב, אשר מכר אותו לפרוינד במחיר הגבוה מהשווי הבורסאי של הזהב. עסקאות אלה לא כללו תשלום מע"מ ולא דווחו למע"מ.

מחיר נמוך ממחיר השוק

בהמשך לכך, מכר פרוינד ללקוחות החברה את הזהב במחיר הנמוך ממחיר השוק בצרוף מע"מ ואלה ייצאו אותו לחו"ל וקיבלו החזר המע"מ – מה שיצר את כדאיות המרמה המתוארת. הכספים שקיבל פרוינד בעבור הזהב הופקדו בצ'יינג (נש"פ) אשר השיב חלק מהכספים לפרוינד וחלקם חילק על פי הוראתו של פרוינד. במטרה לתת כסות חשבונאית כוזבת לעסקאות רכישת הזהב, פרוינד קיבל לידיו חשבוניות כוזבות בשווי של כ 485 מיליון שקלים שהמע"מ הנצמח מהן נאמד בכ -71 מיליון שקלים אותן כלל בספרי ח.ש. פרוינד.

כלומר, פרוינד התקזז על תשלומי מע"מ אשר לא שולמו בפועל. בנוסף הוציא פרוינד ללקוחות החברה חשבוניות מס כוזבות בהיקף של כ 56 מיליון שקלים שהמע"מ שנצמח מהן עמד על כ-8 מיליון שקלים.

בנוסף, מכתב האישום המתוקן עולה, כי בעודו ממתין להחלטה בשימוע בעניינו נסע פרוינד לטורקיה, ובשובו לארץ הבריח תכשיטי זהב לא מדווחים. בעת חזרתו לארץ נתפס פרוינד באקראי על ידי בודק המכס, עת עבר במסלול הירוק, כאשר בידיו תכשיטי זהב במשקל כולל של כ-22.8 ק"ג בשווי שאינו פחות מ-4 מיליון שקלים.

על זהב והלבנת הון

לאור האמור שופט ביהמ"ש המחוזי מרכז עמי קובו הרשיע את פרוינד בעבירות של הוצאת חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס מבלי לעשות או להתחייב לעשות עסקה שלגביה הוצאה החשבונית בנסיבות מחמירות; ניכוי מס תשומות מבלי שיש לגביו מסמך לפי סעיף 38 לחוק, וזאת במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס בנסיבות מחמירות; הכנה ניהול או הרשאה של אחר להכין או לנהל פנסקי חשבונות כוזבים במטרה להתחמק מתשלום מס בנסיבות מחמירות; שימוש במרמה או תחבולה במטרה להתחמק מתשלום מס בנסיבות מחמירות; הכנה וקיום פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים במטרה להתחמק ממס; הברחת טובין; פעולה ברכוש אסור במטרה להימנע מדיווח

בפרשה זו כבר הורשע גיא רודניצקי, מי שסיפק חלק מהזהב לפרוינד בעבירות של מרמה והלבנת הון. על רודניצקי נגזר 3 שנות מאסר בפועל, קנס בגובה 200 אלף שקלים וחילוט בגובה של מיליון שקלים. התיק ממשיך להתנהל כנגד נאשם נוסף, ולדימיר ישראלוב וחברה בבעלותו, אשר מואשמים, בין היתר, בהפצת חשבוניות כוזבות לפרוינד, בסך של כ-485 מיליון שקלים.

_________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט עמי קובו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות